راهنمای انتخاب بهترین کدو حلوایی مرغوب: اسرار خرید کدو حلوایی کاملا تازه و تردست!

  • توسط: admin


آیا می‌دانید چطور یک کدو حلوایی شیرین و خوشمزه تهیه کنید؟ کدو حلوایی یک ماده غذایی مفید و مغذی است که از آن برای تهیه انواع کیک، دسر و غذاهای مختلف استفاده می‌شود و گاهی اوقات بی‌مزه و گاهی اوقات بسیار شیرین و لذیذ است. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با راهنمای خرید کدو حلوایی مرغوب و خوشمزه آشنا شوید.

چطور یک کدو حلوایی مرغوب بخریم؟

برای خرید یک کدو حلوایی مرغوب و درجه یک باید به ظاهر کدو، رنگ و حتی پوست و ساقه آن دقت کنید. برخی از انواع کدو حلوایی مزه بهتری دارند و برخی دیگر توخالی و سبک هستند و برای تزیینات هالووین یا تخمه مرغوبی که دارند استفاده می شوند.

اما چطور یک کدو حلوایی باکیفیت و خوشمزه بخریم؟ در ادامه این بخش به راهنمای خرید کدو حلوایی مرغوب اشاره شده است.

۱- به سالم بودن پوست کدو دقت کنید

قبل از هر چیزی باید بدانید که پوست کدو از آن در برابر آلودگی‌ها و محافظت می‌کند و از همین رو وجود کوچک‌ترین آسیب، خراش و لک تیره روی آن می‌تواند موجب خراب شدن زودهنگام کدو شود. در زمان خرید کدو حلوایی حتما به سالم بودن پوست آن دقت کنید و کدوهایی را انتخاب کنید که روی پوست آن‌ها هیچگونه زدگی وجود ندارد.

۲- پوست کدو حلوایی باید سفت باشد

در زمان تهیه کدو حلوایی دقت کنید که پوست کدو باید سفت و محکم باشد. نرم بودن پوست کدو معمولا نشان دهنده پوسیدگی آن است. بنابراین در زمان انتخاب کدو تمام قسمت‌های آن را با دست تست کنید و مطمئن شوید که نرم نیست.

۳- رنگ کدو باید یکنواخت باشد

به طور کلی کدو حلوایی رنگ‌های مختلفی دارد، اما نکته مهمی که باید در زمان خرید کدو حلوایی بدانید آن است که کدو حلوایی سالم و رسیده نباید ۲ رنگ باشد. در واقع کدویی که انتخاب می‌کنید، نباید در برخی نقاط سبز و در برخی قسمت‌ها قهوه‌ای باشد. این موضوع نشان دهنده کال بودن یا خراب بودن کدو است. سعی کنید کدوهایی را انتخاب کنید که کاملا یک رنگ هستند.

به طور کلی کدو حلوایی سبز به هیچ عنوان طعم و عطر خوبی ندارد و برای مصرف مناسب نیست. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید کدو حلوایی حتما کدوهایی را انتخاب کنید که رنگ آن‌ها نارنجی است. این کدوها معمولا خوش طعم‌تر و آبدارتر از دیگر انواع کدو حلوایی هستند.

بیشتر بخوانید: دستور تهیه اسموتی کدو حلوایی

۴- به شکل کدو دقت کنید

در زمان خرید کدو حلوایی حتما کدوهایی را انتخاب کنید که شکل آن‌ها گرد و بیضی است. این کدوها معمولا طعم بهتر و عطر دل انگیزتری دارند و دانه‌های آن‌ها نیز خوشمزه‌تر است.

در پاسخ به این سوال که کدو حلوایی کدام شهر بهتر است باید بگوییم که کدوهایی که خمره‌ای شکل و گردد هستند، معمولا طعم بهتری دارند. این کدوها متعلق به شمال کشور هستند و رنگ آن‌ها نیز نارنجی است.

هر چند امروزه در اکثر شهرها کدوی تازه موجود است، اما باید بدانید که آستانه اشرفیه قطب تولید کدو در کشور است که باکیفیت‌ترین کدوهای ایران متعلق به این شهر هستند. پس اگر فکر می‌کنید کدو تنبل از کجا بخرم باید بگوییم در صورتی که گذرتان به استان گیلان افتاد، حتما چند عدد کدوی تازه و نارنجی نیز تهیه کنید.

به خاطر داشته باشید دانه کدو یکی از مغذی‌ترین قسمت‌های آن است که می‌توانید آن را بشویید و خوب خشک کنید و سپس روی حرارت ملایم تفت دهید تا یک تخمه کدوی باکیفیت و خوشمزه داشته باشید.

۵- به سنگین بودن کدو دقت کنید

کدوهایی که توپر هستند و بافت ضخیم و سنگین‌تری دارند، معمولا رسیده‌تر هستند. این کدوها برای خوردن انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. اگر از کدو حلوایی برای تزیین دکور یا حکاکی کردن استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ کدوهای سبک و توخالی بروید. کدوهایی که سنگین‌تر هستند معمولا آب بیشتری دارند و از همین رو گوشتی‌تر و خوش طعم‌تر هستند.

۶- کدوهایی را تهیه کنید که ساقه دارند

بهتر است بدانید که ساقه کدو نقش مهمی بر ماندگاری آن دارد و از بو گرفتن و خراب شدن آن جلوگیری می‌کند. در زمان خرید کدو به هیچ عنوان کدوهایی که ساقه آن‌ها جدا شده را انتخاب نکنید.

هر چقدر ساقه کدو سخت، سبز تیره یا سیاه باشد، کدو رسیده‌تر و بهتر است. اگر ساقه کدو له شده یا نرم به نظر می‌رسد، یعنی کدو در حال خراب شدن است و نباید آن را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا کدو حلوایی با شیره انگور

۷- کدوهایی را انتخاب کنید که پوست کدرتری دارند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که کدوهای رسیده معمولا پوستی صاف دارند و ظاهر آن‌ها کمی گردو خاکی و کدر به نظر می‌رسد. در مقابل کدوهای نارس معمولا پوست براقی دارند.

شاید در نگاه اول کدوهای نارس جذاب تر به نظر برسند، اما این کدو معمولا بی مزه و نرسیده هستند و طعم خوبی ندارند. در زمان خرید کدو سعی کنید کدوهایی را انتخاب کنید که پوست آن‌ها کدرتر است. این کدوها طعم شیرین‌تر و خوشمزه‌‌ای دارند.

۸- کدوهای کوچک‌تر تردتر هستند

اگر به دنبال یک کدو حلوایی ترد و آبدار هستید، بهتر است کدوهایی را انتخاب کنید که اندازه آن‌ها کمی کوچک‌تر هستند. هر چند کدوهای بزرگ‌تر گوشتی‌تر به نظر می‌رسند، اما این کدوها معمولا بافت و طعم بهتری نسبت به کدوهای بزرگ دارند.

۹- کدو حلوایی را از محل زندگی خودتان بخرید

امروزه کدو حلوایی در شهرهای زیادی کشت می‌شود و تازه بودن کدو یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در زمان خرید به آن دقت کنید. سعی کنید تا حد امکان کدو حلوایی را تهیه کنید که در شهر و محل زندگی خودتان کشت می‌شود. با این راهکار کدویی که مصرف می‌کنید، تازه‌تر و تردتر خواهد بود و از طرفی این کدو خواص بیشتر و مزه خوشمزه‌تری نیز خواهد داشت.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه راهنمای خرید کدو حلوایی مرغوب و نکاتی مهم که باید در زمان تهیه آن بدانید اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید کدو حلوایی حتما کدوهای گرد و خمره‌ای که رنگ نارنجی و پوست یکدست و صافی دارند را انتخاب کنید و به هیچ عنوان کدوهایی که دارای لک، خراش هستند یا پوست آن‌ها ۲ رنگ است را تهیه نکنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید