راز یک زندگی بهتر: داشتن یک رابطه عالی چقدر می تواند زندگیتان را پر از شادی و سرخوشی کند؟

  • توسط: admin


یکی از مهمترین بخش‌های زندگی ما، روابط ما هستند که تاثیر آنها در همه جنبه‌های زندگی ما مشهود است. رابطه یعنی درک یک معنی مشترک از پدیده‌ها، یعنی فهمیدن یکدیگر. در یک ارتباط، تفاوت سلیقه و عقاید، بسیار طبیعی است، اما فهم این تفاوت‌ها است که به رابطه خوب معنا می‌دهد.

در واقع یک رابطه خوب، یعنی پذیرش فرد مقابل با وجود تفاوت‌ها. آنچه که یک رابطه خوب به شما می‌دهد، چه از جنس عشق باشد چه از جنس دوستی، از هیچ منشا دیگری در زندگی تامین نمی‌شود. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به مهمترین تاثیراتی که یک رابطه خوب در زندگیتان می‌گذارد بگوییم. با ما همراه باشید.

عزت نفس

رابطه خوب می‌تواند به عزت نفس انسان کمک کند، چرا که وقتی دیگری انسان را دوست می‌دارد، خود فرد نیز می‌تواند خودش را دوست بدارد. دیده شدن در چشم یک نفر دیگر که صادقانه او را دوست دارد، نگاه فرد به خودش را بهتر می‌کند. عزت نفس یعنی ارزشمند بودن در نگاه خود و این ارزشمند بودن از طریق دیدن ارزشمندی از طرف دیگران ‌تواند قوی‌تر شود.

در نتیجه فردی که دیگران برایش ارزش قائل هستند خودش نیز برای خود ارزش قائل می‌شود. وقتی کسی در رابطه خوبی قرار دارد، این عزت نفس در تمام جنبه‌های زندگی او نمایان است.

خود بودن و پنهان نکردن خود

کسی که یک رابطه خوب دارد، نگران ناراحتی دیگران یا در تلاش برای کسب رضایت دیگران نیست. او نگران قضاوت شدن و نگاه دیگران به خود نیست. چرا که او در یک رابطه خوب پذیرفته شده است و این باعث می‌شود هر آنچه که هست را نشان دهد و میلی به پنهان کردن خود ندارد. چنین فردی می‌تواند با وجود تمام نقص‌هایش خود را بپذیرد و در زندگی همانی باشد که در وجود خود هست.

بیشتر بخوانید: شخصیت‌های سمی که باید از زندگی خود حذف کنید!

احساس امنیت

بودن در یک رابطه خوب به فرد احساس امنیت می‌دهد. امنیت به معنای بودن در یک حریم امن است که دیگران نمی‌توانند در آن حریم به فرد آسیب بزنند. در یک رابطه خوب شما نیاز به پنهان کردن آسیب پذیری خود ندارید. چرا که می‌دانید از آسیب پذیری شما و نقطه ضعف شما سوء استفاده نخواهد شد. این احساس امنیت فقط در یک رابطه خوب که در آن اعتماد جریان دارد احساس می‌شود.

تاب آوری

یک رابطه خوب می‌تواند تاب آوری افراد را بالا ببرد. به این معنی که صبر شما بیشتر خواهد بود و در مقابل مشکلات و ناملایمات زندگی صبور تر و پذیراتر خواهید بود. تاب‌آوری یعنی خم شدن و نشکستن که نیاز به قدرت دارد و این قدرت از یک رابطه خوب تغذیه می‌شود.

وقتی کسی را دوست دارید، به خاطر او و برای حفظ رابطه، تاب بیشتری خواهید داشت. شاید حتی بتوان گفت، دوستی و عشق از بهترین دلایلی هستند که کسی می‌تواند سختی‌ها و ناملایمات زندگی را تاب بیاورد.

انعطاف پذیری

در یک رابطه خوب عشق و محبتی وجود دارد که باعث انعطاف پذیری می‌شود. قطعاً اگر فردی برای شما مهم نباشد در مقابل او انعطاف پذیر نخواهید بود. اما یک رابطه خوب باعث می‌شود که از مواضع خود کوتاه بیایید و در شرایط مختلف تلاش کنید که سازگاری بیشتر و پذیرش بیشتری داشته باشید. چرا که حفظ رابطه خوب برای شما مهمتر از خواسته‌های شخصی خودتان خواهد شد. پس انعطاف پذیری به نوعی نشانه یک رابطه خوب است.

نگاه مثبت

در یک رابطه خوب نگاه افراد مثبت است و نسبت به حل و آینده و خوشبین هستند و از ابهامات نمی‌ترسند. در واقع در یک رابطه خوب افراد قادرند نیمه پر لیوان را ببینند و نکات منفی توجه زیادی از آنها را به خود معطوف نمی‌کند. با این نگاه مثبت، نگرانی برای نقاط تاریک و یا پر از ابهام نیز نخواهد بود. چون پیش فرض برای هر نقطه ناشناخته‌ای، مثبت بودن است.

تلاش برای پیشرفت

وقتی در یک رابطه خوب هستید رشد و پیشرفت برای شما مهم خواهد شد چرا که می‌تواند به رشد و پیشرفت رابطه هم کمک کند. پیشرفت در مقابل درجا زدن و رخوت است. در نتیجه یک رابطه خوب همیشه نیاز به تلاش برای پیشرفت دارد. این تلاش همیشه به سوی هدف خاصی نیست و حرکت صرفاً برای رسیدن به هدف نیست بلکه خود تلاش است که اهمیت پیدا می‌کند. از آنجا که تلاش با همراهی طرفین رابطه است، یک حس همراهی نیز به آن اضافه می‌شود که توان افراد برای تلاش را بیشتر خواهد کرد.

احساس مفید بودن

در یک رابطه خوب شما احساس مفید بودن خواهید داشت. چرا که تمام کارهای کوچک و بزرگی که انجام می‌دهید دیده خواهد شد و از کارهای شما قدردانی می‌شود. هر نوع حمایت اعم از مادی و معنوی، حتی حضور شما به عنوان یک حامی معنوی، در رابطه اثرگذار است و باعث احساس مفید بودن و اثرگذاری می‌شود.

این احساس به تلاش برای مفید بودن بیشتر می‌انجامند و در یک چرخه بسیار پرسود قرار خواهد گرفت که هم حال درونی شما و رضایت شما را به همراه خواهد داشت و هم رابطه‌تان از وجود شما و اثرات شما نیرو می‌گیرد.

آرامش

بیشترین حسی که شما از یک رابطه خوب پیدا خواهید کرد، حس آرامش است. اگر در رابطه استرس دارید و زیر بار فشار روانی قرار گرفته اید، یا نگران هستید که احساسات و نیازهای خود را ابراز کنید و یا هر چیز کوچکی می‌تواند آرامش شما را بر هم بزند، باید بدانید که مشکلی در رابطه شما وجود دارد و از یکی از مهمترین فایده‌های رابطه خوب بی‌بهره مانده اید.

چرا که یک رابطه خوب ما را از نگرانی‌ها دور خواهد کرد و در سایر جنبه‌های مختلف زندگی‌تان نیز آرامش ا تجربه می‌کنید. به نظر می‌رسد رابطه خوب شما را خونسرد و صبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: نشانه افرادی که حضورشان برای سلامت روان شما خوب است

سلامت روان

در نهایت مهمترین و اصلی‌ترین تاثیری که یک رابطه خوب در زندگی شما دارد، داشتن سلامت روان است. سلامت روان به معنای نداشتن چالش یا احساسات ناخوشایند نیست، بلکه به معنای توانایی عبور و گذشتن از مسیرهای سخت و رسیدن به بهبودی است. به این فرایند، یعنی توانایی رفتن از حال بد به سمت حال خوب، سلامت روان گفته می‌شود و کسی که یک رابطه خوب را تجربه می‌کند از نعمت سلامت روان برخوردار خواهد بود.

تمام آنچه گفته شد نتیجه حمایت، همدلی، همراهی و صمیمیت در یک رابطه خوب است. تاثیرات داشتن یک رابطه خوب بسیار بیشتر از موارد بالاست و هر کسی در تجربه منحصر به فرد خود، داشته‌های زیادی از آن خواهد داشت. رابطه خوب می‌تواند با اعضای خانواده، همسر، دوستان و یا حتی همکاران باشد که هر کدام از آنها مزیت خاص خود را دارد. شما چه تاثیری از یک رابطه خوب در زندگی خود و نزدیکانتان می‌بینید؟ لطفا نظرات و تجربه خود را با ما درمیان بگذارید. مشتاق خواندن نظرات شما هستیم.

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید