راز تهیه شیره خرما در خانه: طعم ویژه‌ای از شیرینی طبیعی و انرژی‌زا

  • توسط: admin


شیره خرما یکی از شیرین‌کننده‌های طبیعی، مقوی و سنتی است که خواص فراوانی دارد. از شیره خرما به عنوان چاشنی در انواع غذاها و شیرینی‌ها می‌توانید استفاده کنید. تهیه شیره خرما در خانه کار بسیار ساده و آسانی است. در این مقاله از مجله اکالا طرز تهیه شیره خرما خانگی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت تهیه شیره خرما خانگی

مواد لازم جهت تهیه شیره خرما خانگی به شرح زیر است:

خرما۱ کیلوگرمآب۲ لیتر

مراحل تهیه شیره خرما خانگی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و تهیه نهایی این شیره ۳-۴ ساعت است.شما با هر مقدار خرمایی که در دسترس دارید می‌توانید این شیره را تهیه و نگهداری کنید. (نسبت خرما به آب معمولاً به ازای هر ۱ کیلوگرم خرما، ۲ لیتر آب است.)درجه سختی تهیه این شیره در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: شستشو و آماده‌سازی خرماها

خرماها را از قبل چند دقیقه در آب ولرم بخیسانید تا هرگونه آلودگی سطحی از بین برود و فرآیند شستشو آسان‌تر شود. پس از گذشت چند دقیقه خرماها را با مقداری آب بشویید و درون صافی گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود.

سپس هسته‌های خرماها را با کمک دست یا چاقو جدا کنید.

بهترین خرما برای تهیه شیره، خرمای کاملاً رسیده و شیرین است.

خرماهای نرم و شیره دار مانند خرمای مضافتی یا خرمای کبکاب، انتخاب‌های عالی برای این منظور هستند. خرمای نیمه‌خشک نیز قابل استفاده است، اما ممکن است به زمان پخت بیشتری نیاز داشته باشد.

سعی کنید خرماهایی که بیش از حد خشک یا خیلی سفت هستند را انتخاب نکنید، زیرا استخراج شیره از آن‌ها مشکل‌تر است و ممکن است طعم تلخی به شیره بدهند.

مرحله دوم: پخت خرماها

خرماهای هسته‌گیری شده را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و آب را به آن اضافه کنید.

سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا خرماها به آرامی بپزند و نرم شوند. حرارت نباید زیاد باشد، زیرا ممکن است باعث سوختن خرماها و تلخ شدن شیره شود. پخت آرام و طولانی مدت بهترین روش برای استخراج شیره خرما است.

گاهی با قاشق چوبی خرماها را هم بزنید تا به کف قابلمه نچسبند. در این مرحله باید اجازه دهید خرماها کاملاً پخته و نرم شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ارده و شیره انگور خانگی

مرحله سوم: صاف کردن شیره خرما

پس از حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت پخت، خرماها نرم می‌شوند و آب آن‌ها قوام پیدا می‌کند.

حالا باید مخلوط خرما و آب را از یک صافی ریز یا پارچه تمیز عبور دهید تا شیره خرما از تفاله‌ها جدا شود. حتماً اجازه دهید شیره کمی سرد شود تا فرایند صاف کردن راحت‌تر انجام شود.

در این مرحله با استفاده از یک قاشق یا پارچه نخی آشپزخانه ای، مواد داخل صافی را فشار دهید تا تمام شیره موجود در خرماها استخراج شود. این کار باعث شفافیت و نرمی شیره خواهد شد.

مرحله چهارم: به غلظت رساندن شیره

شیره خرما را که حالا از تفاله‌ها جدا شده است، دوباره به قابلمه برگردانید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ‌تر شود.

در این مرحله باید صبر داشته باشید و به آرامی شیره را هم بزنید تا به قوام مطلوب برسد.

توجه داشته باشید که بسته به میزان آب موجود و نوع خرما، زمان به غلظت رسیدن شیره معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه متغیر است.

قوام شیره خرما باید به گونه‌ای باشد که نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ باشد.

برای تست قوام، یک قاشق از شیره را روی یک بشقاب بریزید و بعد از سرد شدن آن را بررسی کنید. اگر خیلی روان بود، باید مدت زمان پخت را بیشتر کنید. مراقب باشید شیره بیش از حد غلیظ نشود، زیرا ممکن است پس از سرد شدن به حالت چسبنده درآید.

برخی افراد به شیره خرما ادویه‌جاتی مانند دارچین یا زعفران اضافه می‌کنند تا طعم خاصی به آن ببخشند. در صورت تمایل این ادویه‌ها را می‌توانید در این مرحله به شیره اضافه کنید تا عطر و طعم خوبی به شیره بدهند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه معجون شیره انگور در ۳ سوت

مرحله پنجم: نگهداری شیره خرما

پس از اینکه شیره خرما به قوام دلخواه رسید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کاملاً سرد شود.

سپس شیره را در ظرف‌های شیشه‌ای یا ظروف مناسب نگهداری بریزید و در یخچال نگهداری کنید. حتماً از ظروف شیشه‌ای با درپوش محکم استفاده کنید تا شیره خرما در طولانی مدت کیفیت خود را حفظ کند.

شیره خرما را در جای خنک و دور از نور مستقیم نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

امیدواریم که این آموزش از مجله آشپزی آدرینمورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای جذاب و رنگارنگ آشپزی قرار گرفته باشد و شما نیز طبق روش ساده و آسان بالا این شیره را تهیه کنید. شیره خرما بسیار مغذی و پرانرژی است و می‌تواند به عنوان یک گزینه سالم برای جایگزین شکر در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده شود.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید