راز تمیز کردن سریع واکسن‌پز + نکات حیاتی

  • توسط: admin


زودپز برقی یکی از محبوب‌ترین لوازم برقی آشپزخانه است که اگر به موقع و به روشی درست آن را تمیز کنید، عملکرد دستگاه و دوام آن بیشتر خواهد شد. اما چگونه زودپز برقی خود را تمیز کنیم؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با نحوه تمیز کردن زودپز برقی آشنا شوید.

مراحل تمیز کردن زودپز برقی

تمیز کردن زودپز برقی به روش درست، موجب بهبود عملکرد دستگاه می‌شود و عمر مفید دستگاه را افزایش می‌دهد. در ادامه این بخش به نحوه تمیز کردن زودپز برقی به طور کامل اشاره شده است.

۱- دیگ زودپز را بشویید

در اولین مرحله از تمیز کردن زودپز برقی باید به سراغ تمیز کردن دیگ زودپز بروید. برای این کار باید دیگ زودپز را درآورید و به طور کامل تخلیه کنید. در ادامه دیگ را با آب گرم و مایع شوینده بشویید. در ادامه قسمت بیرون و داخل قابلمه زودپز را به خوبی آبکشی کنید و بعد با یک پارچه نرم پاک کنید تا کاملا خشک شود.

۲- درب زودپز را تمیز کنید

بعد از تمیز کردن قابلمه زودپز باید به سراغ دیگ آن بروید. برای این کار ابتدا باید قسمت داخلی و واشر سیلیکونی دور درب دستگاه را جدا کنید. در ادامه همه قسمت‌ها را با یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی بشویید و خوب آبکش کنید. تمیز کردن درب زودپز اهمیت زیادی بر عملکرد دستگاه دارد و از ورود مواد غذایی ماده و آلودگی‌ها به داخل غذا جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که حتما سوپاپ زودپز را نیز به طور کامل تمیز کنید تا خروج بخار به راحتی انجام شود.

بیشتر بخوانید: ۴ روش تمیز کردن چربی‌ها و کثیفی‌های دور درهای شیشه‌ای قابلمه

در پاسخ به این سوال که چگونه سوپاپ زودپز را تمیز کنیم باید بگوییم که برای این کار می‌توانید از یک اسکاچ نرم و کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید. کمک گرفتن از یک برس کوچک نیز می‌توانید به تمیز کردن این قسمت از زودپز کمک کند. در ادامه همه قسمت‌ها را به خوبی آبکشی کنید و با یک پارچه خشک کنید و سپس برای چند ساعت در آشپزخانه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

۳- لبه‌های زودپز را تمیز کنید

بعد از تمیز کردن درب زودپز بهتر است لبه‌های داخلی دستگاه را نیز تمیز کنید. تجمع آلودگی و مواد غذایی در این قسمت موجب می‌شود تا بخشی از این آلودگی‌ها وارد غذای شما شوند و از طرفی درب زودپز نیز به درستی بسته نشود. برای تمیز کردن لبه‌های درب داخلی زودپز باید یک پارچه تمیز یا یک حوله کاغذی را دور چاقوی کره خوری یا دسته قاشق یا چنگال بپیچانید. در ادامه تکه‌های غذا را از این قسمت خارج کنید. در ادامه به کمک یک پارچه مرطوب لبه داخلی زودپز را پاک کنید تا کاملا تمیز شود.

بیشتر بخوانید: مراحل تمیز کردن فریزر

۴- بدنه دستگاه را تمیز کنید

در آخرین مرحله از تمیز کردن زودپز برقی باید به کمک یک پارچه میکروفیبر مرطوب، بدنه دستگاه را تمیز کنید. برای از بین بردن لکه‌ها و ذرات غذا از سطح زودپز می‌توانید مقدار برابر سرکه و آب را ترکیب کنید و بعد چند قطره مایع ظرفشویی نیز به این ترکیب اضافه کنید. حالا اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و خوب فشار دهید. سپس بدنه زودپز را با آن پاک کنید. در ادامه با پارچه مرطوب روی زودپز را پاک کنید و در انتها آن را با یک پارچه یا حوله کاغذی به طور کامل خشک کنید.

نکاتی که باید برای تمیز کردن زودپز برقی بدانید

قبل از تمیز کردن زودپز باید آن را از برق جدا کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود.برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف زودپز به هیچ عنوان از سیم یا اسفنج‌های سیمی و زبر استفاده نکنید.استفاده از مواد شوینده قوی و سفیدکننده برای تمیز کردن دیگ زودپز مناسب نیست.بهتر است دیگ زودپز و همچنین درب و سایر قسمت‌های آن را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و با دست بشویید.بعد از شستن قسمت‌های مختلف زودپز، آن‌ها را با پارچه میکروفیبر پاک کنید و سپس آن‌ها را برای چند ساعت روی پارچه قرار دهید تا کاملا خشک شوند.هر بار بعد از استفاده از زودپز باید همه قسمت‌های آن را به دقت و به روش اصولی تمیز کنید. این کار به افزایش طول عمر دستگاه و همچنین بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.برای از بین بردن بوی غذای به جا مانده در درب زودپز باید، واشر لاستیکی، سوپاپ و تمام قسمت‌های درب زودپز را به دقت بشویید و خشک کنید.برای تمیز کردن سوپاپ زودپز برقی به طور کامل می‌توانید مقداری آب همراه با کمی سرکه یا آب لیمو ترش در قابلمه بریزید. سپس دستگاه را برای ۵ دقیقه روشن کنید. بخار حاصل از لیمو و سرکه موجب باز شدن سوراخ سوپاپ و همچنین تمیز شدن آن می‌شود. در ادامه زودپز را خاموش کنید و همه قسمت‌ها را با آب سرد بشویید. این کار برای از بین بردن بوی بد غذا از زودپز نیز موثر است.به منظور جلوگیری از بد بو شدن زودپز بهتر است پس از شستشوی قسمت‌های مختلف، درب زودپز را به صورت نیمه روز آن قرار دهید. بستن درب زودپز به طور کامل موجب بد بو شدن آن می‌شود.اگر به بخار شوی دستی و کوچک مخصوص لباس دسترسی دارید، می‌توانید برای تمیز کردن لبه‌های زودپز از این دستگاه استفاده کنید. گرمای حاصل از این دستگاه موجب نرم شدن چربی و مواد غذایی می‌شود و تمیز کردن آن را راحت‌تر می‌کند.

 

در این مقاله به نحوه تمیز کردن زودپز برقی و همچنین نکات مهم برای شستشوی این دستگاه اشاره شد. فراموش نکنید که بعد از هر بار استفاده از زودپز حتما همه قسمت‌های آن را به دقت جدا کرده و به طور کامل بشویید و تمیز کنید.

 

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید