رازهای لذت‌بخش پخت پیتزای خانگی: اصولی برای طعمی عالی!

  • توسط: admin


پیتزا یکی از پرطرفدارترین غذاهای بین‌المللی است که تنوع بسیار زیادی در طعم، مزه و اندازه‌های آن وجود دارد. پخت پیتزا در خانه کار سختی نیست؛ بلکه بسیار مقرون به صرفه، بهداشتی و لذت‌بخش است. شما با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید پیتزایی خوشمزه و با کیفیت درست کنید. در این مقاله از مجله اکالا، ما به شما تمام نکات و فوت و فن‌هایی که برای پخت پیتزای خانگی باید بدانید را ارائه می‌دهیم.

۱- تهیه خمیر پیتزا خانگی

تهیه یک خمیر با کیفیت و خوب یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن یک پیتزای با کیفیت و خوشمزه است. به خاطر داشته باشید که خمیر پیتزای خوب، پایه اصلی یک پیتزای عالی است.

اگر شما از بهترین و خوشمزه‌ترین سس‌ها و تاپینگ‌ها در پیتزایتان استفاده کنید؛ ولی خمیر پیتزای شما مرغوب و لطیف نباشد قطعا پیتزا طعم خوبی نخواهد داشت. برای داشتن یک خمیر پیتزای با کیفیت به نکات زیر توجه کنید.

استفاده از آرد مناسب

برای تهیه خمیر پیتزا باید از آرد تازه و باکیفیت استفاده کنید. بهترین نوع آرد برای تهیه خمیر پیتزا آرد نان یا آرد مخصوص پیتزا است؛ زیرا این آردها گلوتن بیشتری دارند که گلوتن موجود در آن‌ها باعث می‌شوند خمیر پیتزا کشسان و ترد شود.

هنگام ورز دادن خمیر، از افزودن آرد بیش از اندازه به خمیر بپرهیزید. فقط به اندازه کافی آرد اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد. آرد زیاد باعث خشک شدن خمیر پس از پخت و سنگین شدن خمیر شما می‌شود.

برای طعم و بافت متفاوت، می‌توانید بخشی از آرد سفید را با آرد چاودار جایگزین کنید. برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، می‌توان از آردهای بدون گلوتن برای تهیه خمیر استفاده کرد.

انتخاب خمیر مایه خشک یا تازه

خمیر مایه فرایند تخمیر در خمیر را ایجاد می‌کند که در نهایت موجب حجیم شدن و پف خمیر شما می‌شود. برای تهیه خمیر پیتزا هر دو نوع خمیر مایه مناسب هستند. با این تفاوت که خمیر مایه خشک را باید قبل از استفاده در آب ولرم حل و فعال کنید. برای بهبود طعم خمیر و کنترل تخمیر می‌توانید از مقداری نمک و برای فعال شدن خمیر مایه از مقداری شکر استفاده کنید.

دمای مناسب آب

برای فعال شدن خمیر مایه دمای آب بسیار مهم است. آب خیلی سرد یا خیلی گرم باعث می‌شود خمیر مایه فعال نشود و در نتیجه خمیر شما حجیم و پس از پخت ترد نخواهد شد. دمای مناسب آب برای فعال کردن خمیر مایه حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است.

استفاده از روغن زیتون و ماست

استفاده از برخی مواد در لطافت و کیفیت خمیر شما تاثیر چشمگیری دارد. به طور مثال اضافه کردن روغن زیتون یا کمی ماست به خمیر باعث نرمی و طعم بهتر آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: مانده اضافه برنج را بیرون نریزید، با آن پیتزا درست کنید

ورز دادن اصولی خمیر

خمیر را به روش اصولی ورز دهید تا خمیر مایه فعال شود. یکی از روش‌های ورز دادن خمیر کوبیدن خمیر به سطح میز کار است. اگر به هر دلیلی قادر به ورز دادن خمیر با دستگاه یا دست نیستید کافی است خمیر را ۱۰ بار به میز کار بکوبید. مدت زمان ورز دادن خمیر نیز در کشسانی آن تاثیرگذار است. خمیر را به مدت ۵-۱۰ دقیقه ورز دهید تا گلوتن آن شکل بگیرد.

استراحت کافی خمیر

پس از ورز دادن، خمیر پیتزا باید به مدت کافی استراحت کند تا گلوتن آن شکل بگیرد و خمیر کشسان شود. برای استراحت، خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار دهید، روی آن را با سلفون یا پارچه بپوشانید و در جای گرم به مدت ۱-۲ ساعت بگذارید تا حجم آن دوبرابر شود. توجه داشته باشید که دمای محیط در تخمیر خمیر تاثیرگذار است. تخمیر خمیر در هوای سرد، زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

چرب کردن قالب

برای این‌که پس از پخت، خمیر پیتزای شما خشک نشود و به قالب نچسبد باید قالب پیتزا را با کمک روغن کمی چرب کنید.

۲- تهیه سس پیتزا

سس پیتزا، تاثیر شگفت انگیزی در طعم پیتزای شما دارد. با تهیه یک سس پیتزای خوشمزه و خانگی، می‌توانید طعم پیتزای خود را به طور قابل توجهی بهبود ببخشید. برای تهیه یک سس معطر و جذاب به موارد زیر توجه کنید.

استفاده از گوجه فرنگی تازه

شما می‌توانید با گوجه فرنگی تازه یا کنسرو شده یک سس بی‌نظیر تهیه کنید. برای تهیه سس بهتر است از گوجه فرنگی‌های رسیده و آبدار استفاده کنید؛ زیرا طعم بهتری به سس می‌دهند.

طعم‌دار کردن سس

شما با هر نوع ادویه‌ای که مناسب ذائقه‌تان است می‌توانید سس را طعم‌دار کنید. محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌ها به سس پیتزا آویشن، رزماری، اورگانو و برگ بو، فلفل سیاه، نمک، پودر چیلی و کمی شکر است. شکر تعادل طعمی در سس شما ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا سالامی و اسفناج

سیر و پیاز

سیر یکی از معطرترین و خوشبوترین موادی است که می‌توانید در انواع سس‌ها از آن استفاده کنید. سیر طعم قوی و مشخصی دارد و پوره آن طعم بسیار خوبی به سس پیتزا می‌دهد. شما می‌توانید مقدار سیر را بر اساس ذائقه خود تنظیم کنید. پیاز نیز طعم شیرین و ملایمی به سس شما می‌دهد و می‌توانید از آن برای متعادل کردن طعم سس استفاده کنید.

تفت دادن سس

تفت دادن کافی سس موجب غلیظ‌تر شدن و آزاد شدن عطر ادویه‌ها می‌شود. از طرفی اگر از سیر و پیاز در سس استفاده می‌کنید با تفت دادن سس طعم آن‌ها بهتر به سس منتقل شود. توجه داشته باشید که سس باید روی حرارت کم بپزد.

پخت آهسته سس باعث می‌شود طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند. میزان قوام یا غلظت سس شما باید متناسب باشد. سس پیتزا نباید خیلی آبکی یا خیلی غلیظ باشد.

۳- انتخاب مواد روی پیتزا

شما برای انتخاب تاپینگ یا مواد روی پیتزا از انواع سبزیجات مورد علاقه‌تان می‌توانید کمک بگیرید. ولی تناسب طعم و میزان پخت سبزیجات را باید در نظر بگیرید؛ زیرا این موارد در طعم و ظاهر نهایی پیتزا تاثیرگذار است. از طرفی مقدار و چیدمان مناسب مواد روی پیتزا، به اندازه خمیر و نوع سس شما بستگی دارد.

تازگی مواد و ترکیب طعم‌ها

برای مواد تاپینگ از مواد تازه استفاده کنید. استفاده از سبزیجات تازه تفاوت زیادی با سبزیجات یخ زده یا فریزر شده در طعم پیتزای شما ایجاد می‌کنند. مواد را طوری انتخاب کنید که طعم‌های آن‌ها با هم هماهنگ باشند. مقدار مواد روی پیتزا نیز باید با اندازه و قطر خمیر شما هماهنگی داشته باشد. زیاد بودن مواد باعث می‌شود خمیر خیس شود و پیتزا شکل خود را از دست بدهد.

انتخاب پنیر مناسب

پنیر موزارلا، پنیر چدار، گودا یا پارمسان جز محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین پنیرهایی هستند که می‌توانید در تهیه پیتزا از یکی از آن‌ها یا ترکیبی از چند مدل از آن‌ها استفاده کنید.

انتخاب سبزیجات

زیتون، ذرت، اسفناج، قارچ، فلفل دلمه سبز یا رنگی، پیاز بنفش یا سفید بروکلی و گوجه گیلاسی زیتون سیاه، جعفری و ریحان از جمله سبزیجات محبوب برای پیتزا هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پیتزا با لواش

استفاده از انواع گوشت و مرغ

شما در تهیه پیتزا می‌توانید از انواع گوشت چرخ‌کرده، گوشت استیک شده گاو یا گوسفند، سوسیس، انواع ژامبون، گوشت مرغ و بیکن یا ترکیبی از چند مدل از آنها استفاده کنید.

رعایت ترتیب مراحل مونتاژ پیتزا

برای چسبیدن لایه‌ها و مواد پیتزا به یک دیگر رعایت مراحل مونتاژ آن اهمیت زیادی دارد. ابتدا سس پیتزا را به طور یکنواخت روی خمیر پخش کنید. یک لایه پنیر را روی سس پیتزا بپاشید.

مواد تاپینگ را به دلخواه و به صورت یکنواخت روی لایه پنیر قرار دهید. یک لایه دیگر پنیر موزارلا روی مواد بپاشید تا یک لایه طلایی و کشدار، روی پیتزای شما ایجاد شود. بهتر است لبه‌های خمیر را با کمی روغن زیتون طعم‌دار کنید.

توجه داشته باشید که برخی از مواد مانند گوشت و سبزیجات مانند قارچ را قبل از قرار دادن روی پیتزا، کمی تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

۴- پخت پیتزا

پخت پیتزا در خانه به دو روش استفاده از فر یا قابلمه امکان پذیر است. برای استفاده از هر کدام از این روش‌ها به موارد زیر توجه کنید.

گرم کردن فر یا تابه پیش از شروع پخت

برای پخت پیتزا در فر باید فر را با دمای ۲۲۰-۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۵-۱۰ دقیقه روشن و گرم کنید. اگر پیتزا را در تابه یا قابلمه می‌پزید. باید پیش از قرار دادن پیتزا، تابه را روی حرارت ملایم گذارید تا به خوبی گرم شود.

مدت زمان پخت

مدت زمان پخت پیتزا به ضخامت خمیر و دمای فر بستگی دارد. اگر پیتزا بیش از اندازه بپزد خمیر آن خشک و سفت می‌شود. معمولا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای پخت پیتزا کافی است. پس از گذشت زمان اعلام شده پیتزا را بررسی کنید و در صورت نیاز مدت زمان پخت را افزایش دهید. پیتزا با خمیرهای نازک سریع‌تر پخته می‌شود و پیتزای ضخیم زمان پخت بیشتری نیاز دارند.

چرخاندن پیتزا

برای یک‌نواخت پخته شدن پیتزا بهتر است در حین پخت، یک بار پیتزا را بچرخانید تا سطح روی آن به یک اندازه گریل و خمیر آن یک‌نواخت پخته شود.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبرایتان مفید واقع شده باشد و شما با رعایت این نکات، بتوانید پیتزایی خوشمزه و خانگی منحصر به فرد خود را تهیه کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید