رازهای خرید زیتون؛ همه چیز از افزودنی‌های لازم تا بافت دلپذیر

  • توسط: admin


زیتون به عنوان یک چاشنی پرطرفدار در بسیاری از سفره‌های ایرانی حضور دارد. بیشتر افراد زیتون را به دو دسته سیاه و سبز تفکیک می‌کنند حال آنکه زیتون انواع مختلفی دارد و برای تهیه آن باید به یک سری نکات توجه کرد. در این مقاله از مجله اکالا به شما خواهیم گفت که هنگام خرید زیتون به چه نکاتی باید دقت کنید. با ما همراه باشید.

نکات مهم در خرید انواع زیتون

برای خریدن زیتون باید چند نکته را در نظر بگیرید تا بتوانید زیتون باکیفیت و سالمی خریداری کنید. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

۱- نوع زیتون را در نظر بگیرید

اولین قدم برای خرید زیتون انتخاب نوع زیتون است که چه نوع زیتونی مد نظر شما است. زیتون انواع مختلفی مانند زیتون سبز، سیاه، پرورده، هسته‌دار، بدون هسته و زیتون مغزدار دارد. هر کدام از این زیتون‌هایی که نام برده شد با دیگری تفاوت دارد. به صورت کلی در طعم زیتون سیاه و سبز تفاوتی وجود ندارد ولی در ارزش غذایی آن که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید است، تفاوت مشاهده می‌شود.

۲- محل تولید زیتون را بشناسید

مناطق بسیاری در کشور وجود دارد که به پرورش و تولید زیتون می‌پردازند. یکی از مناطق شناخته شده برای زیتون شهر گیلان است که مرغوب‌ترین و بهترین زیتون را در آنجا می‌توانید تهیه کنید. بنابراین اگر محل تولید زیتون برای شما اهمیت دارید، حتما قبل از خرید از فروشنده راجع به آن اطلاعات بگیرید.

۳- ظاهر زیتون را بررسی کنید

طعم ویژگی مهمی در مواد غذایی است ولی در مورد زیتون نمی‌توان اهمیت ظاهر آن را نادیده گرفت. حتما هنگام خرید زیتون به شکل ظاهری آنها، بافت داخلی و رنگ آنها توجه کنید. اگر زیتونی دارای لکه بود از خرید آن خودداری کنید. زیتون‌های باکیفیت و مرغوب پوست شفاف، براق و صاف دارند.

۴- زیتون را بو کنید

بعد از اینکه ظاهر زیتون را با دقت بررسی کردید و مشکلی نداشت، باید به بوی آن هم توجه کنید. زیتون سالم و باکیفیت بوی ملایم و خوبی دارد. اگر هنگام بو کردن زیتون‌ها بوی بدی مانند بوی ماهی به مشامتان خورد به این معناست که زیتون خراب است. این تصور که با خرید زیتون بد بو در خانه می‌توانید بوی آن را با شستن از بین ببرید، تصور اشتباهی است. به هیچ عنوان این زیتون‌ها را خریداری نکنید.

۵- زیتون را بچشید

قبل از اینکه زیتونی را خریداری کنید، حتما یک دانه از آن را به عنوان تست بخورید تا متوجه شوید چه طعمی دارد. زیتون با کیفیت و مرغوب ترکیبی از طعم‌های میوه‌جات، رگه‌هایی از اسید لاکتیک، سرکه و نمک می‌دهد. اگر بعد از تست احساس کردید که زیتون تلخ است معمولا حاکی از تازه بودن آن است که در صورت خرید از روش‌های رفع تلخی باید استفاده کنید. اما در صورت کلی به دلیل محلول آب و نمکی که زیتون‌ها را در آن نگهداری می‌کنند، طعم شوری را باید احساس کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه زیتون شور را به زیتون خوش‌طعم تبدیل کنیم؟

۶- مراقب کپک زیتون باشید

زیتون‌ را به دقت وارسی کنید و اگر کپکی روی آن مشاهده کردید به معنای خراب بودن است. کپک‌های زیتون به شکل تارهای سفید یا لکه به وجود می‌آیند که با کمی دقت قابل دیدن است. عوامل بسیاری از جمله گرمای زیاد یا استفاده از قاشق کثیف می‌تواند باعث کپک شود. اگرچه کپک زیتون به خطرناکی کپک در دیگر مواد غذایی نیست، با این حال سعی کنید زیتون کپک زده خریداری نکنید.

۷- بافت زیتون را بررسی کنید

یکی دیگر از نکاتی که در خرید زیتون باید در نظر داشته باشید بافت آن است. زیتون مرغوب زیتونی است که نه خیلی سفت باشد که حالت چوبی پیدا کند نه خیلی شل و نرم باشد. همچنین زیتون باکیفیت نباید خیلی سخت و ضخیم باشد.

۸- از تازگی زیتون مطمئن شوید

اگر حجم بالایی از زیتون را بخواهید تهیه کنید، حتما باید تازگی آن را مد نظر قرار دهید. اگر کمی در شناسایی زیتون خبره باشید با نکاتی که تا اینجا گفته شد می‌توانید تازگی زیتون را متوجه شوید، اما اگر شک داشتید می‌توانید از فروشنده بخواهید تا زمان دقیق تولید زیتون‌ها را برای شما توضیح دهد.

۹- با محلول، زیتون را بخرید

یکی از عوامل سالم مانده زیتون نگهداری آن در محلول است، بنابراین اگر قصد خرید زیتون دارید حتما به میزان کافی محلول را همراه آن تهیه کنید. اگر زیتون بدون محلول نگهداری شود، سریع فاسد یا خشک می‌شود. همچنین می‌توانید محلول را با مواد طبیعی در خانه هم درست کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه زیتون شور را به بهترین شکل نگهداری کنیم؟

۱۰- زیتون بدون مواد افزودنی

برخی از فروشندگان برای طولانی کردن عمر زیتون‌ به آن مواد افزودنی شیمیایی اضافه می‌کنند. محلولی که زیتون در آن نگهداری می‌شود باید ترکیب آب، نمک بدون ید و گلپر باشد که ترکیب همین مواد با هم تاثیر زیادی بر تازگی و حفظ کیفیت زیتون دارد.

 

در این مقاله از مجله اکالا، ۱۰ نکته خرید زیتون مرغوب را به شما آموزش دادیم. با در نظر داشتن تمام موارد گفته شده می‌توانید مانند یک متخصص خرید کنید و از کیفیت خوب زیتون مطمئن باشید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید