تجربه تلخی که از سرکه انگور دارید! 10 علت و راهکار برای پیشگیری از آن

  • توسط: admin


یکی از سرکه‌های محبوب و رایج، سرکه انگور است. این سرکه پرخاصیت که از انگور شیرین تولید می‌شود باید در شرایط خاصی تهیه و نگهداری شود تا کیفیت آن زیر سوال نرود. یکی از مشکلاتی که ممکن است به مرور زمان برای این سرکه اتفاق بیفتد، تلخ شدن طعم آن است. در این مقاله از مجله اکالا به دلایل تلخ شدن سرکه انگور و راهکارهای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

تلخ شدن سرکه انگور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه این مقاله به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

۱- نگهداری طولانی مدت

سرکه را باید در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کرد. اگر در شرایطی غیر از این باشد و سرکه در معرض نور مستقیم آفتاب برای مدت زمان طولانی باشد، دمای بالای آن باعث تغییر در ترکیبات می‌شود و طعم سرکه تلخ می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه بالزامیک خانگی

۲- استفاده از سرکه نامناسب

یکی از دلایل تلخ شدن سرکه انگور، استفاده از سرکه مادر نامناسب و بی‌کیفیت است. اگر سرکه مادر حاوی باکتری یا مخمرهای نامطلوب باشد، در زمان شروع تخمیر باعث تلخی سرکه می‌شود.

۳- مواد افزودنی بی‌کیفیت

اگر از برخی مواد افزودنی مانند مواد نگهدارنده یا سولفیت‌ها بیش از اندازه یا به روش غلط استفاده شود، باعث تلخ شدن طعم سرکه می‌شود.

۴- تخمیر ناقص

یکی دیگر از دلایل تلخ شدن سرکه انگور مدت زمان تخمیر ناکافی است. اگر این فرایند در مدت زمان مناسب طول نکشد و کوتاه‌تر باشد، قندهای موجود در انگور نمی‌تواند به صورت کامل به اسید استیک تبدیل شود و در نهایت موجب تلخ شدن سرکه می‌شود.

۵- انگور نامناسب

اگر برای درست کردن سرکه، از انگورهای نارس، آسیب دیده و کپک زده استفاده شود، می‌تواند باعث تلخ شدن سرکه شود. همچنین برخی از انگورها به طور طبیعی مزه تلخی دارند، حتما قبل از درست کردن سرکه آنها را امتحان کنید تا باعث تلخی سرکه نشود. همیشه سعی کنید انگورهای شیرین و سالم را انتخاب کنید تا از کیفیت نهایی سرکه خود مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سرکه سیب به روش سنتی و بدون شکر

۶- ابزار آلوده

یکی دیگر از عوامل تلخ شدن سرکه تمیز نبودن ظروف و ابزار مورد استفاده حین درست کردن سرکه است. اگر ظروف مصرفی کثیف باشند، باکتری و مخمرهای نامطلوب را وارد فرایند تخمیر می‌کند و همین اتفاق باعث تلخ شدن سرکه می‌شود.

همچنین برای درست کردن سرکه باید حتما دست‌ها را بشویید زیرا آلودگی از طریق دست‌ها هم می‌تواند منتقل شود.

 

۷- آب کلردار

استفاده از آب کلردار یا مواد معدنی بالا می‌تواند طعم سرکه را تغییر دهد و آن را تلخ کند.

۸- انگورهای آلوده

برخی از انگورها در فرایند رشد و پرورش در معرض آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از این نوع انگور برای تهیه سرکه به دلیل داشتن آفت‌کش، طعم سرکه را تلخ می‌کند.

۹- دمای بالا و پایین

یکی از عوامل تلخ شدن سرکه انگور، بالانس نبودن دمای نگهداری آن است. اگر سرکه را در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین نگهداری کنید، فرایند مخمر به درستی انجام نمی‌شود و در نهایت منجر به تلخ شدن سرکه می‌شود.

۱۰- چوب نامناسب

برخی اوقات در فرایند تهیه سرکه از چوب استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که نوع چوب می‌تواند در طعم سرکه تغییر ایجاد کند زیرا برخی از آنها ترکیبات تلخی را به سرکه منتقل می‌کنند.

 

در این مقاله از مجله اکالا، ۱۰ دلیل تلخ شدن سرکه انگور را بررسی کردیم. سرکه انگور یکی از پرکاربردترین سرکه‌ها است و برای درست کردن آن می‌توانید با رعایت موارد گفته شده اوایل پاییز دست به کار شوید.

 

 

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید