تبدیل برگ‌های پاییزی به زندگی سبز گیاهان با ساخت کود کمپوست

  • توسط: admin


استفاده از برگ درختان به عنوان کود، یک راهکار ساده برای خلاص شدن از شر برگ‌های اضافه باغچه است که به بهبود رشد گیاهان نیز کمک زیادی می‌کند. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییزی برای گیاهان آشنا شوید.

ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییز

اگر برایتان سوال شده که با برگ‌های پاییزی چه کنیم بهتر است در اولین فرصت دست به کار شوید و مقداری کود کمپوست برای تقویت گیاهان باغچه و گل‌های خانه درست کنید. به طور کلی آماده کردن کود کمپوست با برگ‌های پاییزی کمی زمان بر است، اما فواید زیادی برای رشد گیاهان دارد.

این کود سرشار از مواد آلی تجزیه شده است که اضافه کردن آن به خاک موجب افزایش مواد آلی خاک و بهبود رشد گیاه می‌شود. در ادامه این بخش به روش ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییزی برای گیاهان اشاره شده است.

۱- مقداری برگ خشک جمع کنید

برای تهیه خاک برگ یا کمپوست قبل از هر چیزی به مقداری برگ خشک نیاز دارید. برای جمع کردن برگ می‌توانید با کمک چنگک مقداری برگ خشک پاییزی جمع کنید. سعی کنید برگ‌هایی را انتخاب کنید که به آفت کش و حشره کش آلوده نیستند.

برای تهیه خاک برگ می‌توانید از چمن‌های خرد شده و برگ‌های خشک درختان مختلف نیز استفاده کنید. بهترین برگ برای تهیه کود کمپوست برگ درختان گردو، پسته، فندق است. اگر برای تهیه این کود از برگ‌های نازکی مثل برگ درخت نارون، افرا و چنار استفاده کنید، کود شما سریع‌تر آماده می‌شود.

۲- برگ‌ها را در یک سطل یا چاله بریزید

برای تهیه کمپوست باید برگ‌ها را داخل سطل یا گوشه‌ای از حیاط بریزید و بعد با مقداری علف تازه یا ضایعات غذا مثل پوست میوه و سبزی، تفاله چای، پوست تخم مرغ و پسمانده‌های این چنینی، روی برگ‌ها را بپوشانید. این کار به تامین نیتروژن مورد نیاز کود کمک می‌کند.

در ادامه دوباره مقداری برگ و بعد مقداری برگ و مواد حاوی نیتروژن به برگ‌ها اضافه کنید. مواد را به صورت لایه لایه روی هم بریزید تا مانند تپه روی هم جمع شوند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها گیاهان پژمرده خانگی را احیا و درمان کنید

۳- مواد کمپوست را هم بزنید

در این مرحله از ساخت کود خانگی برای گل و گیاهان باید برای جلوگیری از کپک زدن و بروز آفات و بیماری در خاک، هفته‌ای یک بار آن را به طور کامل هم بزنید. این کار موجب افزایش جریان هوا در خاک می‌شود. برای هم زدن خاک باید از بیل یا چنگک استفاده کنید.

در این مرحله حتما مقدار رطوبت برگ‌ها را بررسی کنید و هر زمان که احساس کردید تکه‌های خشک در خاک وجود دارد، مقداری آب به خاک برگ اضافه کنید. می‌توانید به جای هفته‌ای یک بار، ماهی یک بار برگ‌ها را زیر و رو کنید، اما این کار موجب می‌شود تا کود شما دیرتر آماده شود.

به خاطر داشته باشید که اضافه کردن آب زیاد موجب خراب شدن خاک برگ می‌شود. هر زمان که خاک شما بیش از حد خیس و مرطوب شد، مقداری برگ، کاه یا خاک اره به آن اضافه کنید تا خشک شود.

۴- کود کمپوست را آماده کنید

زمان که برگ‌ها به خوبی تجزیه شدند و رنگ آن‌ها تیره شد، کود کمپوست شما آماده است. معمولا آماده شدن این کود در شرایط مناسب حدود چند ماه طول می‌کشد. در صورتی که به صورت مرتب برگ‌ها را زیر و رو نکنید و آن را مرطوب نگه ندارید، ممکن است آماده شدن کود کمپوست شما بیشتر از یک سال طول بکشد.

می‌توانید از این کود به صورت مستقیم روی کار گیاهان و درختان مختلف استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای کود دادن به گیاهان نباید ضخامت کود شما بیشتر از ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر باشد.

بیشتر بخوانید: فواید آب برنج برای گیاهان و نحوه استفاده از آن

نکاتی که باید برای ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییزی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییزی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای ساخت کمپوست در خانه می‌توانید خاک یک گوشه از باغچه را مقداری گود کنید و برگ‌های زرد و خشک شده پاییزی را در این گودال بریزید.برای تهیه کمپوست در خانه باید از یک لایه برگ خشک و یک لایه باقی مانده سبزیجات، میوه و حتی تفاله چای استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از اضافه کردن این مواد باید آن‌ها را به طور کامل خشک کنید و سپس روی برگ‌ها بریزید.به منظور تامین کربن مورد نیاز کود کمپوست می‌توانید بعد از زیر و رو کردن برگ‌ها، ماهی یک بار یک تکه ذغال لا به لای آن‌ها بیندازید.گاهی اوقات درست شدن کود کمپوست بیشتر از یک سال و حدود ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد.بعد از آماده شدن کود کمپوست می‌توانید آن را الک کنید تا ضایعات خاک جدا شود. سپس مقداری قارچ کش و سم به خاک بزنید تا سموم موجود در آن از بین برود. در ادامه می‌توانید از این خاک برای تقویت گیاهان مختلف استفاده کنید.برای ساختن کود برگ یا کمپوست می‌توانید از کاغذ باطله، استخوان ماهی و مرغ، پوست تخم مرغ و همچنین شاخ و برگ‌های هرس شده نیز استفاده کنید.از مهم‌ترین فواید کود کمپوست برای گیاهان می‌توان به توانایی بالایی آن در حفظ رطوبت، افزایش نفوذپذیری خاک، بهبود زهکشی و همچنین افزایش مواد معدنی موجود در خاک اشاره کرد.در زمان اضافه کردن کود کمپوست به گیاه باید آن را روی سطح خاک بریزید. به هیچ عنوان آن را فشار ندهید، زیرا این کار موجب چسبیدن برگ‌ها به هم و کاهش نفوذپذیری خاک می‌شود.بهتر است از خاک برگ به تنهایی برای رشد گیاه استفاده نکنید. می‌توانید نیمی از گلدان را با خاک معمولی پر کنید و سپس در باقی مانده گلدان مقداری کود کمپوست بریزید.به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن ریشه گیاه در خاک کمپوست موجب می‌شود تا اطراف آن همیشه مرطوب بماند و این موضوع خطر پوسیدگی ریشه را افزایش می‌دهد.می‌توانید از کودک کمپوست برای تغذیه خاک باغچه و همچنین بهبود رشد گیاهان آپارتمانی و گل‌های زینتی استفاده کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه روش ساخت کود کمپوست با برگ‌های پاییزی برای گیاهان و فوت و فن‌های تهیه این کود اشاره شد. اگر تجربه تهیه یا استفاده از کود کمپوست را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید