بودجه غول‌پیکر عمرانی ۸۲ هزار میلیارد تومان در نیمه اول سال به کار رفت!

  • توسط: admin


در نیمه اول امسال ۷۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از بودجه و ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد اختصاصی دستگاههای اجرایی به پروژه‌های عمرانی پرداخت شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

با توجه به اهمیت و نقش پروژه‌های عمرانی در رونق اقتصاد یک منطقه و وجود پرتعداد پروژه‌های نیمه تمام عمرانی که مصداق حیف و میل منابع بیت المال است،‌ این پرسش را از سازمان برنامه و بودجه پرسیدیم که بودجه عمرانی امسال چقدر است،‌ نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی چقدر است؟، این سازمان پاسخ داد،‌ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لوایح (قوانین) بودجه سنواتی به منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات دولت، حمایت از توسعه بخش‌های خاص و تقویت و تکمیل زیرساخت‌ها پیش‌بینی می‌شود.

در مورد سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی نیز به فارس اعلام شد که سهم اعتبارات عمرانی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور حدود ۱۶ درصد (۴۰۰ هزار میلیارد تومان) از مصارف عمومی دولت را شامل می‌شود. این اعتبارات نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ۷.۶ درصد رشد داشته است. با احتساب درآمدهای اختصاصی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سهم ۱۴.۸ درصدی از کل بودجه عمومی را تشکیل می‌دهد.

خبرنگار ما در مورد عملکرد امسال بودجه عمرانی در ۶ ماهه از نظر تخصیص و پرداخت بودجه عمرانی پرسید و این که این رقم پارسال چقدر بوده، آیا عملکرد ۵۰ درصد در پرداخت بودجه صحت دارد؟، سازمان برنامه و بودجه در پاسخ خبرنگار فارس اعلام کرد: طی شش ماه اول سال‌جاری تاکنون علیرغم محدودیت‌های مالی حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های تملک داریی‌های سرمایه‌ای تخصیص داده شده است. این رقم بدون احتساب پرداخت اعتبار از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های‌ اجرایی است که انتظار می‌رود، از این محل نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شده باشد.

در سال ۱۴۰۲ طی شش ماهه اول ۴.۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

 شایان ذکر است بخش عمده تخصیص‌های سال گذشته در ماه‌های پایانی سال به ویژه اسفندماه انجام شد که فرایند جذب آن اعتبارات در سال ۱۴۰۳ عملیاتی شد که براساس قانون تا پایان شهریور ماه است.

 بنابراین، می‌توان گفت دستگاه‌های اجرایی در نیمه نخست سال علاوه بر انجام عملیات جذب منابع باقی‌مانده از سال گذشته، ۷۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته سال جاری را نیز در اختیار داشته‌اند.

منبع :

فارس

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید