به دنبال ایده‌های خوراکی جذاب برای شام جمعه 11 خرداد هستید؟ جواب شما اینجاست!

  • توسط: admin


امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در یازدهمین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از آدرینبلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- خورشت قیمه

قیمه از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که پایه ثابت خیلی از مناسبت‌های خاص و مهمانی‌های ما ایرانی‌ها به حساب می‌آید! این غذا خیلی راحت با مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت خورشتی، لپه خیس خورده، پیاز، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی، ادویه و… تهیه می‌شود، اما نکات ریز و فوت و فن‌های کوزه گری دارد که رعایتش برای خوشمزه شدن و داشتن یک قیمه‌ی مجلسی لازم است.

مراحل تهیه خورشت قیمه

مراحل تهیه خورشت قیمه به شرح زیر است:

در ابتدا لپه‌ها را به خوبی بشویید و از شب قبل از پخت یا حداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید و آب آن را عوض کنید. در غیر این صورت نیاز است قبل از تهیه خورشت، لپه‌ها را در کمی آب بجوشانید. حین جوشاندن لپه‌ها کف حاصل از جوشاندن را بگیرید و در آخر آب آن را دور بریزید.بعد از خیساندن یا پختن لپه، یک عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. روغن را در قابلمه‌ی مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود و بعد پیاز را به روغن اضافه کنید.اجازه دهید پیاز کمی نرم و طلایی شود. نیازی به سرخ کردن پیاز نیست چون قرار است پیاز به همراه گوشت سرخ شود تا گوشت هم عطر پیاز را بگیرد. پیازها که نرم و طلایی شد، گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید و به خوبی گوشت را تفت دهید تا گوشت کمی سرخ شود و تغییر رنگ دهد.ادویه‌های دلخواه که شامل زردچوبه، فلفل، چوب دارچین، هل و… هستند را هم اضافه کنید و با گوشت و پیاز به خوبی تفت دهید. 

برای ادامه رسپی این غذای اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی کلیک کنید.

۲- هواری پلو جنوبی

آیا تا به حال هواری پلو به گوشتان خورده است؟ هواری پلو یکی از غذاهای سنتی جنوبی است که با ماهی تازه پخته می‌شود و طعم بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای دارد. برای طبخ این غذای متفاوت و خوشمزه فقط به چند قلم مواد اولیه ساده نظیر ماهی، برنج، تمر هندی، زعفران دم کرده، گوجه فرنگی و… نیاز دارید.

مراحل تهیه هواری پلو جنوبی

مراحل تهیه هواری پلو جنوبی با ماهی تازه به شرح زیر است:

در ابتدای کار باید ماهی را پاک و آماده کنید. پاک کردن ماهی شاید در ابتدا سخت باشد ولی به مرور اصول و قلق آن دستتان می‌آید و در کمترین زمان ممکن می‌توانید یک ماهی درسته را فیله کنید. با این حال اگر این مرحله برای شما سخت و دشوار می‌آید، حتما این کار را برون سپاری کنید. با یک هزینه کم می‌توانید ماهی خود را به دلخواه تکه تکه کنید.برای مرینیت کردن ماهی هواری پلو باید از تمر هندی استفاده کنید. اول باید هسته تمر هندی را بگیرید. برای این کار تمر هندی را با دو لیوان آب مخلوط کنید. با کمک آب می‌توانید به راحتی و سادگی هسته‌ها را جدا کنید.سپس ماهی را به مدت یک ساعت در محلول تمر بخوابانید. بعد از گذشت این یک ساعت، ماهی را خارج کنید و در یک صافی قرار دهید تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود. بعد از آن می‌توانید ماهی را سرخ کنید.در ادامه پیازها را نگینی خرد کنید و در یک تابه مناسب بریزید. پیازها را تا جایی تفت دهید که شیشه‌ای و سبک شود. سپس سیر را پوست بگیرید و رنده کنید. سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. بعد از چند دقیقه کوتاه بوی سیر بلند می‌شود. توجه داشته باشید که سیر نباید خیلی تفت بخورد. بنابراین تفت دادن سیر را به دقایق آخر تفت دادن پیازها موکول کنید.بعد از آن که عطر و بوی سیر را احساس کردید، ماهی را اضافه کنید. بلافاصله زردچوبه، فلفل و نمک را اضافه کنید. بعد از آن که این ادویه‌ها را به ماهی اضافه کردید، اجازه دهید ماهی سرخ و پخته شود. سپس آب تمر و زعفران دم کرده را روی ماهی بریزید. 

برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و متفاوت دریایی روی لینک طرز تهیه هواری پلو جنوبی کلیک کنید.

۳- حمص (هوموس) عربی

حمص یا هوموس یک غذای نونی بسیار خوشمزه و ساده است که طعم آن شباهت زیادی به فلافل دارد و اغلب به‌ عنوان میان‌ وعده، پیش‌ غذا یا یک غذای سبک در وعده شام سرو می‌شود.

این غذای کم هزینه با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی به‌ راحتی تهیه می‌شود. اصالت حمص به لبنان برمی‌گردد؛ اما این غذا شهرت جهانی دارد و در اکثر منوها می‌توانید آن را مشاهده کنید.

مراحل تهیه حمص (هوموس) عربی

مراحل تهیه حمص (هوموس) عربی به شرح زیر است:

ابتدا به سراغ آماده‌ سازی نخودها روید. آن‌ها را تمیز کنید و بشویید. نخودها را با مقداری آب بخیسانید. بهتر است از ۲۴ ساعت قبل از طبخ غذا نخودها را بخیسانید تا در نهایت حمص شما بسیار نرم و لطیف شود. در این بازه زمانی باید چندین بار آب نخود را عوض کنید. (توجه داشته باشید که خیساندن حبوبات قبل از طبخ آن‌ها تا حد زیادی نفخ آن‌ها را می‌گیرد و روند پختشان را سریع‌تر می‌کند)حال به سراغ پختن نخودها روید. آب آن‌ها را بگیرید و با مقداری آب تازه‌ آن‌ها را درون قابلمه بریزید. حرارت را کم کرده و زمان دهید تا نخودها به‌ خوبی بپزند و نرم شوند. پس از پخته‌شدن بهتر است پوست نخودها را بگیرید. اکنون نخودهای پوست گرفته شده و آب نخود را درون میکسر یا خردکن بریزید و به‌ خوبی میکس کنید تا بافتی یکدست و یکنواخت حاصل شود.در ادامه به مقدار دلخواه فلفل قرمز و نمک به ترکیب نخود بیفزایید و کمی به هم زنید تا ادویه‌ها به‌ خوبی با مواد شما ترکیب شوند.

برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه حمص (هوموس) عربی کلیک کنید.

۴- فلافل با قارچ و پنیر

علاقه زیاد ایرانی‌ها به قارچ باعث شده تا آن را در اکثر غذاها از جمله فلافل وارد کنند. شما هم یک بار فلافل با قارچ و پنیر را امتحان کنید. درست است که حجم کمی از مواد تشکیل دهنده فلافل را تشکیل می‌دهد ولی تاثیر زیادی در مزه آن دارد.

مراحل تهیه فلافل با قارچ و پنیر

مراحل تهیه فلافل با قارچ و پنیر به شرح زیر است:

در مرحله اول نخودها را خیس کنید تا نفخ آن‌ها از بین برود. در طی این مدت چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. قارچ‌ها را می‌توانید هم به صورت خام و هم تفت داده شده در فلافل‌ها استفاده کنید.حال نخودها را در خردکن یا چرخ گوشت ریخته تا خرد شوند. سپس قارچ‌ها را با هر روشی که آماده کرده‌اید به آن اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید.سپس پیاز و سیر را اضافه کرده و مجددا با هم مخلوط کنید. سپس جعفری خردشده، پودر زیره و پودر گشنیز را اضافه کنید و هم بزنید. حال تخم‌ مرغ را به مایه فلافل آماده شده اضافه کنید و سراغ مرحله بعد بروید.

برای ادامه رسپی این غذای همه پسند و لذیذ روی لینک طرز تهیه فلافل با قارچ و پنیر کلیک کنید.

۵- سالاد هندوانه و پنیر

سالاد هندوانه و پنیر یک سالاد ساده، خوشمزه و خنک برای روزهای گرم تابستان است که می‌توانید از آن به عنوان میان وعده و یا یک غذای سبک در وعده شام استفاده کنید.

مراحل تهیه سالاد هندوانه و پنیر

مراحل تهیه سالاد هندوانه و پنیر به شرح زیر است:

برای شروع باید هندوانه را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت مکعبی کوچک خرد کنید. تخمه‌های هندوانه را جدا کنید و تکه‌های هندوانه خرد شده را در یک ظرف بریزید.در ادامه خیار را بشویید و بعد به صورت حلقه‌ای یا مکعبی خرد کنید. برای تهیه این سالاد بهتر است از خیار با پوست استفاده کنید. حالا گوجه فرنگی را نیز بشویید و آن را به صورت مکعبی خرد و به سایر مواد اضافه کنید.در این مرحله باید پنیر را به صورت مکعبی خرد کنید و به سالاد اضافه کنید. در ادامه مقداری نعنا و جعفری خشک یا سبزی تازه خرد شده روی سالاد بریزید.برای تهیه سس این سالاد باید مقداری روغن زیتون در یک کاسه بریزید و بعد سرکه بالزامیک یا سرکه قرمز را همراه با کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

برای ادامه رسپی این غذای خنک و سبک روی لینک طرز تهیه سالاد هندوانه و پنیر کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینلیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید