با این 18 درمان خانگی ساده از شر سیاتیک خلاص شوید!

  • توسط: admin


برای درمان خانگی سیاتیک، روش‌های متعددی وجود دارد. سیاتیک یک درد شدید و آزار دهنده است که در مسیر عصب سیاتیک ایجاد می‌شود و می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله از آدرینبلاگ می‌توانید با بهترین روش‌های درمان خانگی سیاتیک آشنا شوید.

روش‌های متداول درمان سیاتیک به روش خانگی

قبل از این که به روش‌های درمان عصب سیاتیک بپردازیم، بهتر است بررسی کنیم که بیماری سیاتیک چیست؟ سیاتیک دردی است که در مسیر عصب سیاتیک از باسن به سمت پا کشیده می‌شود و این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به فتق دیسک مبتلا شود یا استخوان بیش از حد رشد کند و به ریشه‌های عصبی ستون فقرات فشار وارد کنید.

در این شرایط، تغییر سبک زندگی، استراحت و انجام دادن برخی حرکات ورزشی در درمان این درد بسیار موثر هستند. در ادامه این بخش به بهترین روش‌های درمان خانگی سیاتیک اشاره شده است.

۱- استراحت کنید

اولین و مهم‌ترین کاری که به درمان دردهای سیاتیک کمک می‌کند، استراحت کردن است. برای کاهش درد و التهاب ناشی از این مشکل باید استراحت کنید.

به خاطر داشته باشید که چند روز استراحت برای بهبود این درد کافی است و استراحت طولانی مدت موجب بروز ضعف عضلانی می‌شود. در این روش بهتر است چند روز استراحت کنید و بعد از آن به حرکت ادامه دهید، اما به کمر فشار وارد نکنید.

۲- از کمپرس گرم استفاده کنید

راهکار بعدی برای درمان خانگی سیاتیک و دردهای ناشی از این مشکل، استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم موجب شل شدن عضلات و کاهش درد می‌شود. در این روش باید یک کمپرس گرم را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه درد قرار دهید تا درد برطرف شود.

۳- از ماساژ کمک بگیرید

ماساژ دادن کمر و پاها موجب شل شدن عضلات و کاهش درد می‌شود. ماساژ خونرسانی را به ناحیه درد افزایش می‌دهد و موجب بهبود درد سیاتیک می‌شود. در این روش باید از فردی بخواهید تا ناحیه درد را به آرامی ماساژ دهد.

۴- از داروهای مسکن استفاده کنید

برای درمان سیاتیک شدید می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. بهترین قرص برای درد سیاتیک ایبوپروفن است که هم به کاهش درد و هم کاهش التهاب کمک می‌کند. برای بهبود دردهای خفیف می‌توانید از داروی استامینوفن نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح خوابیدن برای درمان دیسک کمر

۵- از طب سوزنی کمک بگیرید

اگر به دنبال درمان سیاتیک پای چپ در خانه هستید بهتر است در اولین فرصت به یک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید. طب سوزنی یک روش چینی است که در این روش چندین سوزن نازک در نقاط مختلف بدن قرار می‌گیرند و درد شما به مرور کاهش پیدا می‌کند.

۶- حرکات کششی انجام دهید

انجام دادن حرکات کششی موجب افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد سیاتیک می‌شود. در این روش باید روزانه چند حرکت ملایم انجام دهید تا عضلات شما قوی‌تر شود و دردهای سیاتیک به مرور کاهش پیدا کنند.

۷- از تشک و صندلی سفت استفاده کنید

برای کاهش فشار به اعصاب سیاتیک سعی کنید از تشک سفت یا صندلی که بافت سفتی دارد، استفاده کنید. این کار به تسکین درد کمک زیادی می‌کند.

۸- از کمربندهای طبی استفاده کنید

برای اینکه بیشتر مراقب حرکاتتان باشید و فشار کمتری به کمر وارد شود، بهتر است از یک کمربند مخصوص کمردرد استفاده کنید. این کار به ثابت نگه داشتن عضلات کمر، کاهش فشار روی عصب سیاتیک و همچنین کاهش درد شما کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت پا درد شبانه؛ روش‌های درمان آن

۹- درمان سیاتیک با پیاز

پیاز سرشار از ماده‌ای به نام کورستین است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. مصرف پیاز موجب کاهش درد و التهاب اعصاب سیاتیک می‌شود و در بهبود دردهای مربوط به سیاتیک تا حد زیادی موثر است.

۱۰- از یخ درمانی یا کمپرس سرد استفاده کنید

قرار دادن کمپرس سرد روی محل درد موجب کاهش التهاب عصب‌ها و می‌شود و درد سیاتیک را تسکین می‌دهد. در این روش باید کیسه یخ را برای ۲۰ دقیقه روی ناحیه درد قرار دهید تا درد شما به صورت موقتی بهبود پیدا کند. بهتر است این کار را هر روز تکرار کنید تا دردتان کمتر شود.

۱۱- درمان سیاتیک با زردچوبه را امتحان کنید

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن موجب کاهش تورم، التهاب و درد سیاتیک می‌شود. برای درمان خانگی سیاتیک پا می‌توانید از زردچوبه به صورت خوراکی یا به صورت موضعی روی محل درد استفاده کنید.

۱۲- سیر مصرف کنید

سیر نیز مثل پیاز خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو در کاهش درد و ناراحتی سیاتیک موثر است. برای بهبود دردهای سیاتیک بهتر است از سیر برای مزه دار کردن غذا استفاده کنید یا مقداری سیر خام همراه با غذا میل کنید.

۱۳- از پمادهای ضد درد استفاده کنید

راهکار بعدی برای تسکین درد سیاتیک و خلاص شدن از دردهای آزاردهنده آن این است که مقداری پماد ضد درد روی بخش مورد نظر بمالید. با این روش بعد از چند ثانیه دیگر درد را احساس نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد شگفت‌انگیز سیر برای درمان خار پاشنه

۱۴- کف پاها را ماساژ دهید

ماساژ کف پا راهکار دیگری است که به بهبود درد سیاتیک کمک می‌کند. در این روش باید یکی از پاها را بالا بگیرید و فرد دیگری کف پاهایتان را به آرامی ماساژ دهد. این کار به صورت موقتی درد سیاتیک را کاهش می‌دهد.

۱۵- از بادکش کمک بگیرید

برخی از متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که استفاده از بادکش تاثیری فوق العاده بر کاهش درد و بهبود جریان خون به عضلات بدن دارد. برای کاهش درد و تورم کمر و پا می‌توانید بادکش کنید.

۱۶- کندر مصرف کنید

شاید باور کردنش سخت باشد، اما مصرف کندر به بهبود عملکرد عصب سیاتیک و همچنین بازسازی این عصب کمک می‌کند و نقش مهمی بر کاهش درد سیاتیک دارد.

۱۷- از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید

برای درمان خانگی سیاتیک در طب سنتی از دمنوش‌های خاصی استفاده می‌شود. برای بهبود این درد می‌توانید از دمنوش گل گاو زبان، دمنوش گیاه راعی یا جوشانده دم اسب استفاده کنید. استفاده از دمنوش پوست درخت بید و ریشه والریان یا همان علف گربه نیز برای رفع گرفتگی و کاهش التهاب بسیار موثر هستند.

۱۸- از سیاه دانه و روغن آن استفاده کنید

سیاه دانه التهاب را کاهش می‌دهد و مصرف آن به تسکین درد و تقویت عضلات کمک می‌کند. برای درمان درد سیاتیک می‌توانید از روغن سیاتیک استفاده کنید تا مقداری سیاه دانه میل کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه ۱۸ راهکار موثر برای درمان خانگی سیاتیک اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای بهبود دردهای سیاتیک در مرحله اول باید برای چند روز استراحت کنید و سپس با کمک گرفتن از راهکار مختلفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، درد را کنترل کنید.

اگر تجربه درد سیاتیک را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید