با این روش جالب، گیلاس را در منزل پرورش دهید و لذت ببرید!

  • توسط: admin


برای کاشت گیلاس در خانه حتما نباید باغچه بزرگ یا یک باغ داشته باشید، اگر به این کار علاقه دارید، می‌توانید هسته گیلاس را در یک گلدان بکارید و از آن مراقبت کنید و بعد از مدتی یک نهال گیلاس داشته باشید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در آدرینبلاگ می‌توانید با نحوه پرورش گیلاس در خانه آشنا شوید.

آموزش کاشت هسته گیلاس در خانه با هسته سخت

برای کاشت گیلاس قبل از هر چیزی به بذر آن نیاز دارید. برای شروع باید بذر مناسب تهیه کنید، اجازه دهید بذر ریشه بزند و بعد آن را در خاک بکارید و در آب و هوای مناسب قرار دهید تا رشد کند. در نهایت شما یک نهال گیلاس فوق العاده زیبا خواهید داشت. در ادامه این بخش به مراحل کاشتن هسته گیلاس در خانه اشاره شده است.

۱- مقداری بذر تهیه کنید

برای کاشت گیلاس باید حدود یک مشت هسته گیلاس تهیه کنید. برای کاشت گیلاس بهتر است از بذر گیلاس‌های سالم و بزرگ استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که همه بذرها جوانه نمی‌زنند. برای تهیه هسته گیلاس می‌توانید از هسته گیلاس‌های تازه استفاده کنید.

بذرهای تازه را با آب بشویید و برای چند دقیقه در آب گرم قرار دهید تا گوشت‌های چسبیده به آن‌ها به‌طور کامل جدا شوند.

۲- بذرها را خشک‌کنید

برای کاشت بذرهای تازه در تابستان باید آن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید و حدود ۲ تا ۵ روز در معرض هوا قرار دهید. صبر کنید تا هسته‌های گیلاس به طور کامل خشک شوند.

۳- بذرها را در یخچال قرار دهید

بعد از این که بذرها خشک شدند، آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و در برای ۱۰ هسته در یخچال قرار دهید. هسته گیلاس برای این که جوانه بزنید، به هوای سرد نیاز دارد. قرار دادن بذرها در یخچال درست مثل این است که آن‌ها در سرمای زمستان قرار دارند.

بهتر است بذرها را سرد کنید و در پاییز که زمان مناسبی برای کاشت هسته گیلاس است، آن‌ها را برای کاشت آماده کنید.

بیشتر بخوانید: ۴ روش فریز کردن گیلاس برای مصرف در زمستان

۴- بذرها را در گلدان بکارید

بعد از ۱۰ هفته می‌توانید بذرهای گیلاس را از یخچال خارج کنید و آن‌ها را برای ۳ ساعت در دمای اتاق قرار دهید. در یک گلدان کوچک مقداری خاک بریزید و ۲ تا ۳ عدد بذر در آن بکارید. بقیه بذرها را در گلدان‌های دیگر بکارید.

۵- گلدان را در مکان مناسب قرار دهید

گیلاس برای این که رشد کند، به مکانی آفتابی نیاز دارد و لازم است که خاک آن نیز مرطوب باشد. به خاطر داشته باشید که نباید خاک را با آب اشباع کنید. اجازه دهید بذرها بمانند و بعد از مدتی جوانه بزنند. سپس گلدان را در مکانی که حداقل ۸ ساعت نور مستقیم دارد، بگذارید. در صورتی که شب‌ها هوا سرد است، می‌توانید گلدان را به داخل خانه بیاورید.

۶- نهال‌ها را در باغچه بکارید

حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا هسته گیلاس جوانه بزند و به نهال تبدیل شود. در طول زمستان مراقب یخ زدگی نهال گیلاس باشید و در صورت نیاز آن را پشت پنجره قرار دهید. زمانی که نهال‌ها بزرگ شدند، در اوایل بهار می‌توانید آن‌ها را در باغچه بکارید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خواص شگفت انگیز خوردن گیلاس ناشتا

کاشت هسته گیلاس بعد از جدا کردن هسته از داخل پوسته سخت آن

یکی دیگر از روش‌های پرورش گیلاس در خانه این است که باید بذر گیلاس را بشکافید و سپس آن را بکارید. در این روش گیلاس سریع‌تر جوانه می‌زند. در ادامه می‌توانید با مراحل این روش کاشت هسته گیلاس در خانه آشنا شوید.

۱- هسته گیلاس را بشکافید

در این روش کاشت هسته گیلاس ابتدا باید هسته تازه گیلاس را بشویید و گوشت میوه را به طور کامل از سطح آن جدا کنید. در ادامه یا کمک یک کاتر تیز هسته گیلاس را به آرامی بشکافید و مغز داخل آن را جدا کنید. در این مرحله مراقب باشید تا بذر گیلاس آسیب نبیند.

۲- بذر گیلاس را در دستمال خیس قرار دهید و در یخچال بگذارید

بذر را برای حدود ۲ ساعت در یک کاسه آب سرد قرار دهید تا دانه به خوبی آبرسانی شود. سپس آن را در یک دستمال کاغذی خیس قرار دهید. مقداری دارچین روی بذر بپاشید. این کار از کپک زدن بذر گیلاس جلوگیری می‌کند. در ادامه دستمال را تا کنید و بعد آن را داخل یک تکه فویل قرار دهید و خوب تا کنید. حالا می‌توانید بذر را در یخچال بگذارید.

۳- بذر گیلاس را در گلدان بکارید

بعد از چند هفته می‌توانید بذر را از یخچال خارج کنید و آن را باز کنید و مطمئن شوید که جوانه زده است یا نه. بذر جوانه زده را در یک گلدان خاک بکارید و مقداری آب به آن بدهید. سپس برای ایجاد رطوبت بیشتر یک عدد بطری آب معدنی را بردارید و کف آن را برش دهید و سپس آن را روی گلدان قرار دهید.

۴- جوانه گیلاس را به باغچه یا گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید

پس از مدتی بذر گیلاس بزرگ و جوانه‌های آن از خاک مشخص می‌شود. زمانی که طول گیاه به حدود ۱۵ سانتی‌متر رسید، می‌توانید آن را در باغچه یا یک گلدان بزرگ‌تر بکارید و یک نهال گیلاس در خانه پرورش دهید.

نکات و فوت و فن‌های کاشت گیلاس در خانه

نحوه کاشت و رشد گیلاس قرمز و زرد متفاوت است و از همین رو باید قبل از شروع کاشت حتما از گیلاسی استفاده کنید که با آب و هوای منطقه شما سازگار باشد.برای پرورش گیلاس در خانه می‌توانید بذرها را بدون این که در یخچال قرار دهید، در فصل پاییز به صورت مستقیم در گلدان بکارید و سپس اجازه دهید بذرها در زمستان یک دوره طبیعی سرما را پشت سر بگذارند. در ادامه هسته‌ها جوانه می‌زنند به نهال تبدیل خواهند شد.بعد از این که نهال‌های گیلاس به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری رسیدند، می‌توانید آن‌ها را از گلدان بردارید و به محل دائمی‌شان منتقل کنید.برای کاشت هسته گیلاس در تابستان ابتدا باید بذر را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا دوره سرما را سپری کند و جوانه بزند.به منظور پرورش گیلاس در خانه باید بعد از رشد جوانه گیلاس آن را به گلدان بزرگ‌تر یا باغچه منتقل کنید.در پاسخ به این سوال که درخت گیلاس بعد از چند سال میوه می‌دهد باید بگوییم که درخت گیلاس معمولا از سال دوم و نهایت سال سوم میوه می‌دهد و پس از ۷ سال بالغ می‌شود.بهترین زمان کاشت هسته گیلاس اواخر زمستان یا اوایل بهار است، اما با قرار دادن بذر گیلاس در یخچال و سپس کاشت آن می‌توانید این بذر را در پاییز نیز بکارید.نکته مهمی که باید در زمان کاشت هسته گیلاس در گلدان به آن دقت کنید، استفاده از خاک مناسب است. برای کاشت بذر گیلاس باید از خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب استفاده کنید و حتما روزانه ۸ ساعت نور آفتاب داشته باشید. این بذر در سایه رشد نمی‌کند.

در این مقاله به ۲ روش پرورش گیلاس در خانه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برای کاشت گیلاس باید از بذر سالم و باکیفیت استفاده کنید و حتما بذر را در مکان و شرایط آب و هوایی مناسب قرار دهید. اگر تجربه پرورش گیلاس در خانه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید