بازی Divinity توسط آدمها توسعه خواهد یافت نه هوش مصنوعی!
مدیرعامل استودیوی Larian، «سون وینکه»، نسبت به انتقادهای اخیر پیرامون استفاده از هوش مصنوعی در ساخت بازی جدید این شرکت واکنش نشان داد. او با انتشار بیانیهای صریح در شبکههای اجتماعی چنین اعلام کرد:
ما به هیچ عنوان قصد جایگزینی «هنرمندان مفهومی» با هوش مصنوعی را نداریم و فشاری برای این کار وجود ندارد. تیم هنری ما متشکل از ۷۲ نفر است که ۲۳ نفر آنها هنرمندان مفهومی بوده و در همین لحظه هم در حال جذب نیروی جدید هستیم. آثار هنری ارائهشده کاملا اصالت دارند و به آن افتخار میکنم.
وینکه توضیح داد که از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایدهپردازی و جستجوی مرجع در مراحل اولیه توسعه بهره گرفته میشود، همانطور که همگان از منابعی نظیر گوگل یا کتابهای هنری استفاده میکنند. او تاکید کرد این ابزارها تنها برای تهیه اسکچهای اولیه و ترکیببندی بهکار میرود و در نهایت تمامی آثار اصلی توسط هنرمندان داخلی خلق میشود.
با این حال، صحبتهای وینکه درباره بازی جدید Divinity نشان داد که هوش مصنوعی مولد برای تولید آثار مفهومی اولیه و جایگزین موقت استفاده میشود. این رویکرد موجب نگرانی بسیاری از هواداران و فعالان حوزه بازی شده است، چراکه همواره بحثهایی درباره استفاده غیرمجاز هوش مصنوعی از آثار سایر هنرمندان و حذف موقعیتهای شغلی برای هنرمندان مطرح بوده است.

وینکه در ادامه گفتوگوهای خود، به نقش هوش مصنوعی در پردازش دادههای «موشن کپچر» و ویرایش خودکار اشاره کرد و افزود که استفاده از هوش مصنوعی در این بخشها صرف افزایش سرعت و سهولت فرآیندها بوده و جنبه خلاقیت انسانی بازی محفوظ میماند. او همچنین تاکید کرد که استودیوی لارین برخلاف برخی دیگر از شرکتها، نه تنها هنرمندان مفهومی خود را حفظ کرده بلکه به استخدام فعال نویسندگان و هنرمندان هم ادامه میدهد.
با این وجود و تفاسیر، بخشی از اجتماع پلیرها و هنرمندان، این اقدام را گام عقبگرد Larian از ارزشهایی میدانند که پیشتر بازی Baldur’s Gate 3 را محبوب کرد. استفاده از هوش مصنوعی مولد، با وجود شفافسازی مدیرعامل این استودیو، همچنان میان علاقهمندان موضوعی بحثبرانگیز است.

- برچسب ها:











