این نوشیدنی بهترین جایگزین برای نوشابه است: سیرت و سلامتی در یک لیوان!

  • توسط: admin


نوشابه قند زیادی دارد و به همین علت می‌تواند منجر به دیابت و تخریب دندان‌ها شود. خوردن مداوم نوشابه‌های گازدار از جمله کوکاکولا که اکنون تولید آن در ایران متوقف شده می‌تواند عوارض زیادی را در بدن ایجاد کند یا ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله چاقی، دیابت، پوسیدگی دندان، افزایش چربی شکمی، درد مفصلی، مشکلات کلیوی، مشکلات رفتاری، نارسایی قلبی و سکته قرار دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اسید موجود در نوشابه هم آنقدر قوی است که می‌توان از آن در تمیز کردن اشیا استفاده کرد. اسیدکربنیک و اسیدفسفریک این نوشیدنی انقدر قوی است که می‌توان با ریختن آن در ماشین لباس شویی چربی لباس‌ها را از بین برد، همچنین نوشابه گازدار را به دلیل بالا بودن میزان اسید برای تمیز کردن سپر ماشین هم به کار می‌برند.

ما با مضرات نوشابه‌های گازدار از طریق مطالب مختلفی که در این باره انتشار یافته آشنا هستیم، اما شاید کمتر به راه حل‌ها برای کم کردن یا کنار گذاشتن نوشابه‌های گاز دار در خبر‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها پرداخته‌شده. همین امر دلیلی شد تا با دکتر کوروش جعفریان متخصص تغذیه درباره بهترین نوشیدنی‌های جایگزین نوشابه‌های گازدار و فواید دوغ گفتگو کنیم.

جعفریان درباره مناسب‌ترین جایگزین کوکاکولا و نوشابه‌های گاز دار می‌گوید: اگر فرهنگی ایجاد شود که ما از مصرف نوشابه‌های گازداری نظیر کوکاکولا فاصله بگیریم و جایگزین‌های مناسبی مانند دوغ برایش پیدا کنیم، خیلی مفید به فایده خواهد یود.

چرا دوغ مفید است؟

او در توضیح دلایل مفید بودن دوغ نیز می‌افزاید: دوغ یک جایگزین بسیار مناسبی است چرا که دوغ حاوی پروتئین باکیفیت، کلسیم و فسفر، خیلی از املاح مورد نیاز بدن است. اما مشکلی که الان با دوغ داریم این است که متاسفانه نمک بالایی در آن ریخته می‌شود. در دوغ‌ها را باید از گیاهان و سبزیجات معطری که در فرهنگ غذایی ما هست استفاده کنیم و با آنها طعم مطلوبی در دوغ ایجاد کنیم.

این متخصص تغذیه درباره اهمیت باکتری‌های موجود در دوغ نیز می‌گوید: ما باید دوغ را به سمت محصولی پروبیوتیک ببریم و آن را غنی از باکتری مفید کنیم که علاوه بر آنکه از نظر سلامت منافع آن به فرد می‌رسد، باکتری‌های مورد نیاز بدن را نیز تامین کند. فرهنگ مصرف دوغ مختص کشور ماست. اگر روی تولید دوغ با کیفیت سرمایه گذاری شود می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی مفید خصوصا در زمینه تغییر باکتری‌های روده جانشین کوکاکولا و نوشابه‌های گازدار نظیر آن شود؛ بنابراین ما نیاز به انجام کار بیشتر در این زمینه هم در عصه صنعتی و هم در عرصه فرهنگ‌سازی داریم تا مصرف دوغ در میان مردم بیش از گذشته جا بیفتد.

جعفریان همچنین به فرهنگ خوردن دمنوش در ایران به عنوان یک جایگزین مطلوب نوشابه‌های گازدار اشاره می‌کند و می‌گوید: ما نوشیدنی‌های خوبی در گذشته داشتیم حتی آب را با سبزیجات معطر طعم دار می‌کردیم. خیلی خوب خواهد بود که روی فرهنگ استفاده از انواع دمنوش‌ها خصوصا سرد آن کار شود. چرا که دمنوش گرم خواصی دارد و دمنوش سرد نیز خواصی دیگر.

نوشیدنی‌های پروبیوتیک 

او به روال جدید تولید نوشیدنی و نوشابه در دنیا نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: صنعت اکنون به سمت تولید نوشیدنی‌های پروبیوتیک چرخش پیدا کرده است. جدای از بخث دوغ که ما مطرح می‌کنیم اکنون دنیا به سمت تولید نوشیدنی‌هایی حرکت می‌کند که انواع باکتری‌های مفید در آن ریخته می‌شود. در صنعت ما در این زمینه خلا وجود دارد که باید روی آن کار کرد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه دوغ کفیر نیز خوب است، اما نه لزوما نوع صنعتی آن، می‌گوید: دوغ سنتی ما که در قدیم در مشک می‌ریختند بسیار خوب و حاوی بسیاری از باکتری‌های مفید است. در صورت استفاده و تولید بیشتر دوغ سنتی خیلی از باکتری‌های مفید بومی ایران هم حفظ خواهد شد. این باعث خواهد شد در آینده بانک باکتری‌های کشور در روند جهانی سازی حفظ شود.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید