از چند ماهگی به نوزاد هلو بدهیم؟

  • توسط: admin


هلو یکی از میوه‌های مفید برای نوزادان است که فواید زیادی برای سلامت آن‌ها دارد. همه نوزادان می‌توانند از سن مشخصی، از غذاهای کمکی در کنار شیر مادر استفاده کنند. اما از چند ماهگی به نوزاد هلو بدهیم؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در آدرینبلاگ می‌توانید با بهترین زمان خوردن هلو برای نوزاد آشنا شوید.

از چه سنی به نوزادان هلو بدهیم؟

هلو یک میوه فوق العاده مفید، خوشمزه و آبدار است که ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K، فولات و ویتامین C است. همه نوزادان از سن ۶ ماهگی به بعد می‌توانند در کنار شیر مادر، مصرف غذاهای کمکی را شروع کنند.

از آن جایی که سیستم گوارش کودک در سن ۶ ماهگی هنوز برای هضم بسیاری از غذاها و میوه‌ها آماده نیست، لازم است در این سن، ابتدا از مواد غذایی خاصی مثل انواع پوره‌هایی که هضم راحتی دارند، استفاده کنید.

از حدود ۸ ماهگی می‌توانید از پوره هلو یا هلوی کامل نرم و خرد شده برای کودک استفاده کنید. اضافه کردن پوره هلو به انواع سوپ، شیر برنج یا فرنی نیز یک راهکار مناسب برای بهره‌مند شدن بدن نوزاد از خواص این میوه ارزشمند است. از ۸ ماهگی می‌توانید از هلو هم به صورت خام و پوره شده و هم به صورت پخته و له شده در رژیم غذایی کودک استفاده کنید.

روش دادن هلو به نوزادان ۸ تا ۲۴ ماهه

راحت‌ترین روش برای دادن هلو به نوزاد این است که آن را پوره کنید و بعد با قاشق به کودک بدهید. اما بسیاری از متخصصان تاکید می‌کنند که کودک خودش غذا را بدون کمک شما بخورد و تجربه جدیدی کسب کند.

بعد از سن ۸ ماهگی کودک می‌تواند خودش غذا بخورد و با افزایش سن این توانایی بیشتر می‌شود. در ادامه می‌توانید با بهترین روش مصرف هلو برای نوزادان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: از چند ماهگی به نوزاد آلو بدهیم؟

مصرف هلو در ۸ تا ۹ ماهگی

در ۸ تا ۹ ماهگی می‌توانید یک عدد هلوی نصفه را جدا کنید. سپس پوست قسمت بالای هلو را جدا کنید و قسمت پایین آن را با پوست بگذارید تا کودک به راحتی میوه را در دست بگیرد. در این سن کودک به آرامی میوه را می‌مکد و گوشت آن را خراش می‌دهد.

اگر احساس کردید که کودک مقداری از پوست میوه را خورده، بهتر است به او بگویید تا میوه را تف کند. در این سن به هیچ عنوان انگشت خود را در دهان کودک نکنید.

مصرف هلو در ۹ تا ۱۲ ماهگی

در این سن کودک مهارت بیشتری در غذا خوردن دارد و به راحتی می‌توانید غذای مورد نظرش را در دست بگیرد و بخورد. از سن ۹ تا ۱۲ ماهگی احتمال قورت دادن تکه‌های هلو و غذاها بسیار بیشتر است و از همین رو بهتر است میوه را یاد ریز خرد نکنید تا کودک به راحتی میوه را بردارد و بعد بخورد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ میوه ممنوعه برای نوزادان زیر ۳ سال

مصرف هلو در ۱۲ تا ۲۴ ماهگی

در این سن بهتر است هلو را به صورت ورقه‌ای برش دهید یا خرد کنید تا کودک به راحتی میوه را بردارد و بخورد. از ۱۲ ماهگی کودک مهارت گاز زدن را یاد می‌گیرد و از همین رو می‌تواند هلو را بردارد و بجود.

نکاتی که باید در مورد دادن هلو به نوزاد بدانید

مصرف هلو در دوران بارداری و به خصوص ماه‌های آخر بارداری، از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند و موجب افزایش انرژی، رفع یبوست و همچنین افزایش شیر مادر بعد از زایمان می‌شود.به خاطر داشته باشید که قبل از دادن هلو به نوزاد ابتدا مقدار بسیار کمی از این میوه را به صورت پوره شده به او بدهید و مطمئن شوید که سیستم گوارش کودک با مشکل روبرو نمی‌شود. سپس می‌توانید از این میوه در رژیم غذایی او استفاده کنید.به خاطر داشته باشید که برای دادن هلو به نوزاد باید پوست میوه را جدا کنید و مراقب باشید تا پوست میوه در گلوی کودک گیر نکند.در پاسخ به این سوال که دادن هلو به کودک ده ماهه مفید است یا خیر باید بدانید که این میوه دادن هلو به نوزاد به تقویت استخوان‌های کودک کمک می‌کند و موجب افزایش قدرت بینایی، جلوگیری از کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.به خاطر داشته باشید که دادن هلو به صورت تکه‌ای به نوزاد، ممکن است موجب خفگی او شود. قبل از دادن هلو به نوزاد حتما پوست میوه را جدا و آن را به صورت کامل پوره کنید سپس با قاشق یا به صورت ترکیبی با دیگر مواد به کودک بدهید.برخی از نوزادان ممکن است به هلو حساسیت داشته باشند و بعد از مصرف این میوه دچار علائم آلرژی شوند. در صورتی که در خانواده شما سابقه حساسیت به هلو وجود دارد، بهتر است تا قبل از سن یک سالگی به کودک هلو ندهید و زمانی که برای اولین بار از این میوه در غذای کودک استفاده می‌کنید، مقدار کمی از آن را به او بدهید و در صورتی که مشکلی ایجاد نشد، مقدار آن را در وعده‌های غذایی بعدی کودک افزایش دهید.برای دادن هلو به نوزاد تنها از هلوهای رسیده و نرم استفاده کنید. به هیچ عنوان هلوی نرسیده و سفت به نوزاد ندهید. در صورتی که هلو نرسیده و سفت است، می‌توانید آن را در کنار موز قرار دهید تا نرم شود و بعد به کودک بدهید.بهترین زمان برای دادن هلو به نوزاد، در وعده صبحانه است. در این شرایط همه ویتامین‌ها و مواد مقوی موجود در میوه جذب بدن می‌شوند و کودک انرژی بیشتری کسب می‌کند.برای دادن میوه به نوزادان زیر یک سال باید از حدود ۱ قاشق مرباخوری در روز شروع کنید و رفته رفته مقدار مصرف میوه کودک را افزایش دهد.برخی افراد از ۴ ماهگی به کودک هلو می‌دهند، اما معمولا توصیه می‌شود برای اطمینان از عدم حساسیت کودک و بهبود عملکرد سیستم گوارش او تا ۶ ماهگی صبر کنید و بعد مصرف میوه را برای کودک آغاز کنید.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که از چند ماهگی به نوزاد هلو بدهیم. به خاطر داشته باشید که هلو از آن میوه‌های مفید است که گنجاندن آن در رژیم غذایی کودک، به افزایش رشد و تامین ویتامین‌های بدن کودک کمک می‌کند. می‌توانید از هلو هم به صورت خام و هم پخته در رژیم غذایی کودکان بالای ۸ ماه استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید