۱۰ بازی کلاسیک که در دوره ریترو دوست داشته‌اید، الان می‌توانید بر روی کنسول‌های مدرن به آن‌ها بپردازید

  • توسط: admin


صنعت بازی‌های ویدیویی طی این چندین دهه، عناوین رتروی زیادی را به علت پیشرفت تکنولوژی از یاد برده است. این بازی‌ها به طور کلی فقط روی کنسول‌های زمان خودشان قابل اجرا هستند که هزینه زیادی برای بازیکن بر می‌دارند. خوشبختانه اما عناوین رترو زیادی از این سرنوشت جان سالم به در بردند و طی نسل‌های مختلف قابل اجرا هستند. مهم نیست که این اتفاق به علت پورت شدن بازی یا قابلیت Backward-Compatibility باشد، به هر حال می‌شود آن‌ها را با ظاهر اولیه‌شان دوباره تجربه کرد. در این بین آثار متعددی هم وجود دارند که ریمستر یا ریمیک شدند، اما برخی بازیکنان هنوز هم عاشق تجربه آن‌ها در قالب اصلی‌شان هستند. در این متن از ویجیاتو قصد داریم ۱۰ بازی برتر رترو را معرفی کنیم که در نسل فعلی کنسول‌ها می‌شود به تجربه آن‌ها پرداخت. با ما همراه باشید.

Metal Gear Solid

تاریخ انتشار: ۳ سپتامبر ۱۹۹۸

توسعه‌دهنده: کونامی

نسخه اول متال گیر سالید اخیرا در سال ۲۰۲۳ توسط شرکت M2 برای کنسول‌های فعلی به عنوان بخشی از Metal Gear Solid: Master Collection پورت شد. به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرانچایزهای تاریخ، متال گیر سالید کمک کرد تا ژانر مخفی‌کاری بسیار معروف و محبوب شود. همچنین این بازی اولین بازی مخفی‌کاری تاریخ بود که وارد دنیای عناوین سه‌بعدی شد.

با کمک مهارت‌های مخفی‌کاری سالید اسنیک پروتاگونیست داستان، پلیرها باید در میان یک حمله تروریستی، وارد مرکز سلاح‌های هسته‌ای شوند تا گروگان‌ها را نجات دهند. این سبک از آثار با فرانچایز محبوب کونامی به شهرت رسید و تاثیر بالایی هم در ساخت سری بازی‌های هیتمن و اسپلینتر سل گذاشت. همچنین این بازی برای کات‌سین‌ها با انجین بازی مورد تحسین قرار گرفت، چیزی که در آن دوران کمتر مورد توجه توسعه‌دهندگان بود.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

تاریخ انتشار: ۲۱ نوامبر ۱۹۹۸

توسعه‌دهنده: نینتندو

پنجمین اثر سری بازی The Legend of Zelda با عنوان Ocarina of Time روی کنسول نینتندو ۶۴ عرضه شد و موفقیت تجاری و رسانه‌ای عظیمی کسب کرد. نه تنها این بازی به عنوان یکی از بهترین آثار صنعت بازی به شمار می‌رود، بلکه تنها اثر سایت متاکریتیک به شمار می‌رود که نمره ۹۹ را کسب کرده. گیم‌پلی، نویسندگی، موسیقی و هر المان دیگری در این بازی، شاهکار تمام عیار است.

در Ocarina of Time مثل همیشه، Ganondorf نقشه شیطانی دیگری دارد و ما در نقش لینک باید طی یک ماجراجویی عظیم پادشاهی هایرول را نجات دهیم. بازیکنان قادر هستند همراه با قدرت موسیقی، بین زمان و سیاه‌چال‌های مختلف سفر کنند. Ocarina of Time المان‌های گیم‌پلی مانند سیستم Target-lock و دکمه‌های وابسته به شرایط را معرفی کرد و از آن زمان هر دو عنصر داخل عناوین ماجراجویی سه‌بعدی مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. تمامی عناوین سری GTA بدون سیستم تارگت-لاک تقریبا غیرقابل بازی هستند و این فقط یک نمونه از تاثیر عظیم شاهکار نینتندو در صنعت ویدیوگیم است.

Resident Evil 4

تاریخ انتشار: ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵

توسعه‌دهنده: کپکام

جدای از نسخه ریمیک، ورژن اصلی رزیدنت اویل ۴ هم برای نسل‌های فعلی موجود است. این شاهکار کپکام سال ۲۰۰۵ افسر پلیس محبوب دنیای بازی یعنی لیان کندی را روی صفحه‌ آورد و موفقیتی بسیار بزرگ رقم زد. کپکام این نسخه از رزیدنت اویل را در وهله اول فقط برای کنسول گیم‌کیوب عرضه کرد و با همان حالت هم چندین جایزه بهترین بازی سال به دست آورد.

در رزیدنت اویل ۴، بازیکنان با دشمنان مبتلا به ویروس عجیبی مبارزه می‌کنند تا دختر رئیس جمهور را که توسط یک فرقه مذهبی گروگان گرفته شده پس بگیرند. مشخصا داستانی با این تم و جو برای مخاطب بسیار وحشتناک و آزاردهنده است، اما همه بازیکنان عاشق روایت معرکه آن شدند. زاویه دید ثابت نسخه‌های قبلی رزیدنت اویل در این نسخه به دوربین پویا و سوم شخص تغییر هویت داد. زاویه دید سوم شخص قبل از وجود رزیدنت اویل ۴ هم مورد استفاده آثار متععدی بوده، اما این بازی تاثیر بسیار بالایی در محبوب کردنش درون دنیای ویدیوگیم داشت.

Psychonauts

تاریخ انتشار: ۱۹ آوریل ۲۰۰۵

توسعه‌دهنده: Double Fine

سایکوناتز یکی از بهترین آثار تاریخ ویدیوگیم است که متاسفانه طرفدار آن چنان زیادی ندارد. ناشر بازی یعنی Majesco به علت شکست تجاری این اثر مجبور شد از بازار صنعت ویدیوگیم کنار بکشد. ذات تکراری عناوین پلتفرمر با سایکوناتز کنار گذاشته شد و ما این قابلیت را داشتیم تا با بقیه کاراکترها ارتباط بگیریم و مسیری متحول شده داخل یک بازی ویدیویی مشاهده کنیم. آثار پلتفرمر شاهکار امروزی مانند Hollow Knight و Dead Cells هم به وضوح از فرمول این بازی پیروی می‌کنند.

بازیکنان باید از قابلیت‌های Raz استفاده کنند تا با ورود به ذهن کاراکترها، پریشانی روانی آن‌ها را کاهش دهند. البته همزمان با این کارها باید یک توطئه شوم را هم از بین ببریم که در کمپ سایکونات‌ها جریان دارد. این بازی همچنین برای دیدگاه دو بعدی در باس فایت‌ها مورد تحسین بسیار زیادی قرار گرفت. رویکرد هوشمندانه به ژانر پلتفرمر و شخصیت‌های عجیب و غریب سایکوناتز، عوامل موفقیتش بعد از مدتی طولانی شدند، طوری که دنباله آن سال ۲۰۲۱ وارد بازار شد.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

تاریخ انتشار: ۲۰ مارس ۲۰۰۶

توسعه‌دهنده: بتسدا

نسخه سوم مجموعه الدر اسکرولز موفقیت قابل توجهی برای بتسدا کسب کرد و این شرکت سریعا دست به کار شد و یکی از بهترین آثار آن دوره یعنی The Elder Scrolls IV: Oblivion را ساخت. بازی بر اساس ذات جهان‌باز سری ساخته و گسترش یافته، به گونه‌ای که هیچ محدودیتی برای گشت و گذار جلوی مخاطب وجود ندارد. بازیکنان وظیفه دارند به سرزمین عظیم Cyrodiil سفر کنند تا جلوی یک فرقه را برای باز کردن دروازه‌های سرزمینی شیطانی با نام Oblivion جلوگیری کنند.

این نسخه زندگی جدیدی به NPCها داد و برای ساخت دنیای مختص خود این کاراکترها بسیار مورد ستایش قرار گرفت. درست مثل آثار زیادی از بتسدا، Oblivion بعد پایان داستان اصلی نیز جریان دارد و هیچ محدودیتی برای گشت و گذار در دنیای غنی‌اش ایجاد نکرده. این سبک بازی هنوز هم ادامه دارد و نمونه بارز آن استارفیلد است، البته که در عناوین متعددی هم خارج از بتسدا شاهد چنین موردی هستیم.

Gears of War

تاریخ انتشار: ۷ نوامبر ۲۰۰۶

توسعه‌دهنده: اپیک گیمز

گیرز آو وار یکی از پرفروش‌ترین عناوین تاریخ ایکس باکس ۳۶۰ است که گیم‌پلی و جلوه‌های بصری برتری نسبت به زمانه‌اش ارائه می‌داد. سیستم کاور کردن مقابل حمله دشمنان با گیرز آو وار محبوبیت عظیمی پیدا کرد و جنگ با موجودات وحشی بازی اتکای بالایی به این المان داشت. بازیکنان باید با استفاده از این قابلیت جلوی یک نژاد زیرزمینی به نام Locustها را بگیرند و انسان‌ها را از خطر وجودشان حفظ کنند.

تمرکز بالای گیرز آو وار روی سیستم کاور کردن کاری کرد که تقریبا همه آثار شوتر فعلی از آن استفاده می‌کنند. عناوینی مانند Red Dead Redemtion 2 یا Control قطعا بدون وجود سیستم کاور بسیار سخت می‌شدند و از این لحاظ واقعا مدیون وجود فرانچایز محبوب مایکروسافت هستند.

Bioshock

تاریخ انتشار: ۲۱ آگوست ۲۰۰۷

توسعه‌دهنده: Irrational Games

بایوشاک جزو برترین عناوینی‌ست که صنعت ویدیوگیم به چشم خودش دیده و از تجاری و انتقادی اثری فوق‌العاده موفق است. بایوشاک از اولین آثاری به شمار می‌رود که بازی‌های ویدیویی را هنری جداگانه تعریف کرد و آن را مدیون روایت قوی، انتخاب‌های اخلاقی اجباری و جنبه‌های ترس و بقایی‌اش هست. بعد فرود اجباری در شهر زیرآبی Rapture، بازیکنان باید راه خود را در این شهر آرمانی پیدا کنند تا بتوانند نیروهای فاسد حکمران بر آن را از بین ببرند.

در کنار ماجراجویی جادویی بایوشاک، المان‌های نقش‌آفرینی متعددی هم وجود دارند که اجازه رویکردهای دلخواه بازیکن به بازی را می‌دهند، از نحوه کشتن دشمنان گرفته تا پیشروی درون داستان. این سبک گیم‌پلی به مرور زمان محبوب‌‎تر شد. برای مثال Hades اجازه انتخاب توانایی‌هایتان را در هر بار شروع دوباره می‌دهد، یا Hi-Fi Rush آپگریدهای دائمی تقدیم پلیر می‌کند تا نحوه پیشروی مختص خودشان را داشته باشند.

Portal

تاریخ انتشار: ۱۰ اکتبر ۲۰۰۷

توسعه‌دهنده: Valve

پورتال یک بازی پازل پلتفرمر خلاقانه از Valve است که سال ۲۰۰۷ منتشر شد. استفاده منحصر به فرد این بازی از سلاح پورتال ساز برای حل پازل‌ها گیم‌پلی‌ای فان، چالش برانگیز و رضایت بخش تحویل مخاطب می‌دهد. ما کنترل Chell را در دست داریم که در مرکز غنی‌سازی Aperture Science بیدار می‌شود و ماموریتش استفاده از دستگاه پورتال سازی برای حل پازل‌های بسیار پیچیده است. همزمان با این کار باید تمسخرهای یک هوش مصنوعی بدجنس را هم تحمل کنیم.

مشکل اصلی پورتال فقط کوتاهی زیاد داستان است و بیشتر سختی و هوشمندانه بودن معماهایش آن را بین برترین عناوین تاریخ صنعت بازی قرار داده. بیرون از گیم‌پلی، پورتال هرگز نمی‌توانست بدون شوخ طبعی و آنتاگونیست اصلی‌اش GLaDOS تجربه‌ای محشر برای مخاطبین خود رقم بزند، چون کاراکتر منفی ما مدام با توهین‌های عجیب و شخصی پلیر را هدف می‌گیرد. بعد از این اثر، عناوین دیگری هم روایت شوخ طبعانه را پیش گرفتند و بارزترین نمونه‌های آن High on Life و Journey To The Savage Planet هستند.

Mass Effect

تاریخ انتشار: ۲۰ نوامبر ۲۰۰۷

توسعه‌دهنده: BioWare

اولین بازی سری اکشن نقش‌آفرینی مس افکت از استودیو بایوور خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد و برای روایت، صداپیشگی و گیم‌پلی بر اساس انتخاب‌ مورد تحسین منتقدین قرار گرفت. به عنوان فرمانده شپرد، ما باید با استفاده از سفرهای میان ستاره‌ای، مبارزه و منطق جلوی یک نژاد مصنوعی به اسم Reaperها که تهدیدی برای کل هستی هستند را بگیریم.

روایت بر اساس انتخاب مس افکت باعث ایجاد نوآوری در چرخه دیالوگ‌های بازی‌ها شد و اولین عنوانی بود که چنین سیستم قدرتمندی ارائه می‌داد. همچنین شما قادر هستید با هر یک از همراهان خود وارد رابطه عاطفی شوید که عناوینی نظیر بالدرز گیت ۳ و Stardew Valley را هم تحت تاثیر خود قرار داد. مس افکت در خیلی از زمینه‌های دنیای بازی شروع کننده محسوب می‌شود و جزو تاثیرگذارترین آثار تاریخ ویدیوگیم به شمار می‌رود.

Dead Space

تاریخ انتشار: ۱۳ اکتبر ۲۰۰۸

توسعه‌دهنده: Visceral Games

این بازی ترس و بقا از EA حس وحشتی عمیق، روش‌های خاص برای کشتن دشمنان و داستانی غنی به مخاطب خود ارائه می‌کند. اولین نسخه دد اسپیس برای کنسول‌های نسل هفتم و پی‌سی عرضه شد و با وجود فروش کمی که داشت، مورد ستایش منتقدین قرار گرفت. دد اسپیس ۱ جوایز مختلفی کسب کرد و گیم‌پلی، اتمسفر و طراحی صدای محشری داشت که ترس و وحشتش عمیقا توسط مخاطب حس می‌شود.

مهندس آیزاک کلارک نقش اصلی است و باید با سلاح‌های مختلفی که دارد به جان دشمنان بیفتد. وقتی ما در سفینه فضایی مملو از وحشت سفر می‌کنیم، داستان عمیق بازی کم کم شروع به نمایان شدن می‌کند. در دد اسپیس باید به دست و پای دشمنان شلیک کنیم و این بحث بخش بزرگی از گیم‌پلی را شامل می‌شود. گیم‌پلی و اتمسفر بازی به شکلی انحصاری طی نسخه‌های بعدی هم وجود داشتند و منبع الهام بزرگی در ژانر ترس و بقا شدند.

خب دوستان نظر شما چیست؟ دیگر چه عنوانی هست که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید