کیلین مورفی: پرتوی ستاره با چهره‌ای مرموز – نگاهی دقیق به شاهکارهای او

  • توسط: admin


 

کیلین مورفی، هنرپیشه ایرلندی با چشمان نافذ و چهره‌ای گیرا، در طول دو دهه گذشته، جایگاه خود را به عنوان یکی از ستارگان درخشان سینما تثبیت کرده است. او با انتخاب‌های جسورانه و بازی‌های ظریف و پراحساس، در ژانرهای مختلف از علمی تخیلی و فانتزی تا درام و تریلر خوش درخشیده و نظر منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرده است. در این مقاله از مجله‌ اینترنتی اُکالا بلاگ، به بررسی برخی از بهترین فیلم‌های کیلین مورفی می‌پردازیم

۱- شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

کارگردان: کریستوفر نولاننویسنده: جاناتان نولان، کریستوفر نولانبازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، مورگان فریمن، کیلین مورفیژانر: اکشن، جنایی، درامامتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۹.۰مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳۲ دقیقهگروه سنی: بالاتر از ۱۳ سال

خلاصه داستان

“شوالیه تاریکی” فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی کریستوفر نولان است که فیلم‌نامه‌اش را او به همراه برادرش جاناتان به نگارش درآورده است. این فیلم که بر اساس ابرقهرمان دی‌سی کامیکس یعنی بتمن ساخته شده، دنباله‌ی بتمن آغاز می‌کند است و دومین فیلم در سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی به‌شمار می‌رود.

در شهر گاتهام، هرج و مرج و ناامیدی به اوج خود رسیده است. جوکر، تبهکاری بی‌رحم و شوخ‌طبع، با نقشه‌های پلید خود، نظم و قانون را به چالش می‌کشد و شهر را به آشوب می‌کشاند.

بتمن، شوالیه تاریکی، به عنوان نمادی از امید در برابر جوکر قد علم می‌کند و با کمک هاروی دنت، دادستان منطقه، و جیم گوردون، رئیس پلیس، برای نجات شهر تلاش می‌کند.

اما نبرد با جوکر آسان نیست. او با حیله‌گری و ترفندهایش، بتمن را در تاریکی مطلق فرو می‌برد و او را در انتخاب‌های سختی قرار می‌دهد. در این بین، هاروی دنت نیز به عنوان نمادی از عدالت و امید ظهور می‌کند، اما جوکر با فریب و دروغ، او را به تاریکی سوق می‌دهد و دنت را به موجودی انتقام‌جو تبدیل می‌کند.

۲- تلقین (Inception)

کارگردان: کریستوفر نولاننویسنده: کریستوفر نولانبازیگران: لئوناردو دیکاپریو، کیلین مورفی، الیوت پیجژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی تخیلی، هیجان انگیزامتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۸ دقیقهگروه سنی: بالاتر از ۱۸ سال

خلاصه داستان

فیلم تلقین، شاهکاری علمی تخیلی، تماشاگران را به سفری خارق‌العاده به اعماق ذهن و رویا می‌برد. دومینیک کاب، “استخراج‌کننده‌ای” ماهر، اسرار نهفته در ناخودآگاه افراد را می‌دزدد. اما او درگیر مأموریتی غیرممکن می‌شود: کاشتن ایده‌ای در ذهن رابرت فیشر برای انحلال شرکت پدرش.

کاب برای انجام این کار، تیمی از متخصصان را گرد هم می‌آورد. آنها به اعماق ناخودآگاه رابرت فیشر سفر می‌کنند، جایی که هر لایه چالش‌ها و خطرات خاص خود را دارد. کاب با خاطرات دردناک و پشیمانی‌های خود، به‌ویژه مرگ همسرش مال در لیمبو، دنیای بی‌انتهای ناخودآگاه، دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در هر سطح از رویا، کاب و تیمش با دشمنان خیالی و واقعی روبرو می‌شوند. تصورات ذهنی رابرت فیشر به‌صورت سربازان مسلح و وحشی به آنها حمله می‌کنند. کاب همچنین باید با سایه خود، تجسمی از گناهان و پشیمانی‌هایش، مبارزه کند.

با وجود تمام خطرات، کاب و تیمش مصمم به انجام ماموریت خود هستند. آنها باهوش و ذکاوت، دشمنان را پشت سر می‌گذارند و ایده موردنظر سایتو را در ذهن رابرت فیشر می‌کارند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های لئوناردو دی‌کاپریو

۳- اوپنهایمر (Oppenheimer)

کارگردان: کریستوفر نولاننویسنده: کریستوفر نولان، کای بردبازیگران: کیلین مورفی، امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیورژانر: زندگینامه‌ای، درام، تاریخیامتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۳مدت زمان فیلم: ۳ ساعت گروه سنی: بالاتر از ۱۷ سال

خلاصه داستان

فیلم “اوپنهایمر” روایتی حماسی و نفس‌گیر از زندگی جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان برجسته‌ای است که به عنوان “پدر بمب اتمی” شناخته می‌شود. او در مرکز یکی از جنجالی‌ترین و مخوف‌ترین پروژه‌های تاریخ بشر، یعنی پروژه منهتن، قرار می‌گیرد.

با اوج‌گیری جنگ جهانی دوم و پیشرفت آلمان نازی در ساخت بمب اتمی، دولت ایالات متحده به دنبال راهی برای مقابله با این تهدید است. اوپنهایمر، به عنوان یک فیزیکدان نظری درخشان، برای رهبری پروژه منهتن استخدام می‌شود. او به همراه تیمی از دانشمندان برجسته، در آزمایشگاه مخفی لس آلاموس در نیومکزیکو گرد هم می‌آیند.

در نهایت، پروژه منهتن با موفقیت به پایان می‌رسد و اولین بمب اتمی آزمایش می‌شود. قدرت مخرب این بمب، اوپنهایمر را شوکه می‌کند. پس از جنگ، اوپنهایمر به یک منتقد سرسخت جنگ هسته‌ای تبدیل می‌شود و از دولت آمریکا می‌خواهد که دیگر از این سلاح‌های وحشتناک استفاده نکند.

۴- بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)

کارگردان: کریستوفر نولاننویسنده: کریستوفر نولان، باب کین، دیوید گویربازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، کیلین مورفی، مورگان فریمن ژانر: اکشن، جنایی، درامامتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۸.۲مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۰ دقیقهگروه سنی: بالاتر از ۱۳ سال

خلاصه داستان

فیلم “بتمن آغاز می‌کند” داستانی تاریک و ریشه‌ای از ابرقهرمان محبوب، بتمن را روایت می‌کند. این فیلم برخلاف نسخه‌های قبلی، بر روی دوران جوانی بروس وین و چگونگی تبدیل شدن او به بتمن تمرکز دارد.

در اعماق تاریکی گاتهام، بروس وین، شاهد قتل فجیع پدر و مادرش در کودکی است. این تراژدی او را به مردی عزادار و خشمگین تبدیل می‌کند که در جستجوی عدالت و انتقام است.

بروس سفری پرمخاطره را آغاز می‌کند و در زیر نظر راس الغول، رهبر فرقه‌ای مرموز، آموزش‌های طاقت‌فرسایی می‌بیند. او مهارت‌های رزمی و فیزیکی خود را ارتقا می‌دهد و با تاریکی درون خود مبارزه می‌کند تا به هیولایی که از آن متنفر است تبدیل نشود.

با الهام از خفاش‌ها، بروس هویت “بتمن” را می‌گیرد و به شوالیه‌ای سیاه در شب تبدیل می‌شود که با جرم و جنایت در گاتهام مبارزه می‌کند.

در اولین ماموریت خود، بتمن با دکتر جاناتان کرین ملقب به مترسک روبرو می‌شود. کرین روانپزشکی فاسد است که از توهم‌زاها برای شکنجه مردم استفاده می‌کند. بتمن باید با مترسک و نقشه‌های شوم او مقابله کند و از شهر گاتهام در برابر وحشت و هرج و مرج محافظت کند.

۵- بادی که در مرغزار می‌وزد (The Wind that Shakes the Barley)

کارگردان: کن لوچنویسنده: پائول لاورتیبازیگران: کیلین مورفی، لیام کانینگهامژانر: درام، جنگیامتیاز پایگاه‌داده فیلم‌های اینترنتی (IMDB): ۷.۵مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقه

خلاصه داستان

در بحبوحه جنگ استقلال ایرلند (۱۹۱۹ تا ۱۹۲۱)، دو برادر به نام‌های دیمین و تدی اُداناوان در مسیری پر فراز و نشیب برای رهایی ایرلند از چنگ بریتانیا قدم می‌گذارند. دیمین، دانشجوی پزشکی آرمان‌گرا، تحت تاثیر ظلم و ستم بریتانیایی‌ها، به برادرش تدی، مبارز جسور ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، می‌پیوندد.

اما این پیوستن، سرآغازی برای سفری پرمخاطره و غم‌انگیز است. دیمین و تدی در کنار دیگر اعضای ارتش جمهوری‌خواه، با شجاعت و فداکاری با دشمن می‌جنگند، اما در این میان، شاهد اختلافات و تفرقه‌ها در میان خودی‌ها نیز می‌شوند.

مرگ تدی در یکی از درگیری‌ها، ضربه سنگینی به دیمین وارد می‌کند، اما او با غم و اندوه از دست دادن برادرش، به مبارزه ادامه می‌دهد. جنگ استقلال ایرلند با امضای معاهده‌ای بین بریتانیا و ایرلند به پایان می‌رسد، اما طعم تلخ شکست و ناامیدی، کام دیمین و دیگر مبارزان را تلخ می‌کند.

فیلم “بادی که در مرغزار می‌وزد” با بازی درخشان کیلین مورفی، داستانی حماسی و غم‌انگیز از فداکاری، از خودگذشتگی و مبارزه برای آزادی را به تصویر می‌کشد.

 

 

 

 

 

 

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید