چقدر زیان مالی روزانه ایران خودرو و سایپا است؟

  • توسط: admin


ایران خودرو و سایپا به عنوان دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در ایران، روزانه مقدار زیادی زیان ایجاد می‌کنند. این دو شرکت با مشکلات مالی و مدیریتی روبه‌رو بوده و عملکرد نامناسب آن‌ها منجر به تولید خودروهای با کیفیت پایین، عدم رعایت استانداردها، عدم تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش مناسب و افزایش تعداد بازخوردها منفی شده است. این موضوع باعث افت اعتماد مصرف‌کنندگان و بازار قطعات یدکی می‌شود و در نهایت باعث کاهش فروش و سهم بازار این شرکت‌ها می‌شود. این مشکلات تجمعی باعث زیان مالی روزانه ایران خودرو و سایپا می‌شود و به طور کلی منجر به افت نرخ تولید و صلاحیت رقابتی این دو شرکت می‌گردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اکوایران، ایران خودرو و سایپا روزانه در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان زیان می‌سازند.
 در روزهای اخیر، بحث‌های زیادی پیرامون زیان‌دهی و هزینه‌های سرسام‌آور ایران‌خودرو و سایپا در محافل مختلف مطرح شده است. اعداد و ارقام مختلفی از زیان روزانه ۵۰۰ میلیارد تومانی تا میانگین دستمزد ۶۰ میلیون تومانی کارکنان این دو شرکت در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
این اعداد چگونه بدست آمدند و تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟
صورت‌های مالی ۹ ماهه ایران خودرو نشان می‌دهد که این خودروساز در این دوره بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اما با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر، مشخص می‌شود که این شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده است؛ بنابراین می‌شو گفت ایران‌خودرو روزانه ۱۱۲ میلیارد تومان زیان ایجاد می‌کند. حال اگر همین محاسبات را برای سایپا هم انجام بدهیم، زیان روزانه این خودروساز ۳۶ میلیارد تومان می‌شود. این یعنی این دو خودروساز روزانه در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان زیان می‌سازند.
دستمزد کارکنان ایران خودرو سایپا چقدر است؟
بر اساس آنچه ایران خودرو در آخرین گزارش مالی آورده این شرکت ۲۳ هزار و ۲۷۶ کارمند دارد که ۱۵ هزار و ۷۹۰ نفر پرسنل تولیدی و ۷۴۸۶ پرسنل غیرتولیدی هستند. این شرکت ۲۲۲۴ میلیارد تومان دستمزد مستقیم تولید و ۱۵۸۶ تومان هزینه حقوق و دستمزد اداری داشته است.
اگر جمع این هزینه را به تعداد کارکنان و ۹ ماه سال تقسیم کنیم، میانگین حقوق چیزی بیشتر از ۱۸ میلیون می‌شود. اگر همین محاسبات را برای سایپا هم انجام بدهیم میانگین دستمزد ماهانه کارکنان این خودروساز هم ۲۱ میلیون تومان به دست می‌آید.
اما چرا اعداد و ارقام منابع خبری مختلف چند برابر بیشتر از این محاسبات است؟
این تفاوت به این برمی‌گردد که بخش هزینه‌های سربار یک بند هزینه حقوق و دستمزد دارد که اتفاقا رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. برخی کارشناسان و رسانه‌ها این رقم را هم بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان محسوب کرده‌اند. مثلا این رقم برای ایران خودرو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که اگر آن را به هزینه حقوق و دستمزد اضافه کنیم و بر تعداد کارکنان تقسیم کنیم حقوق ماهانه کارکنان ایران خودرو معادل ۷۰ میلیون تومان بدست می‌آید. اما در واقع هزینه سربار شامل هزینه‌هایی می‌شود که به ربطی به حقوق و دستمزد مستقیم کارکنان ثابت ندارد.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید