چرا همه چی در فضا همیشه در حال رقصیدنه؟

  • توسط: admin


هیچ چیز در جهان ما ثابت نمی ماند: زمین به دور خورشید می چرخد، خورشید به دور کهکشان می چرخد، و حتی کهکشان ها دائما در حال حرکت هستند. چرا همه چیز در فضا حرکت می کند؟

به گزارش فرادید، ادوارد گومز، اخترفیزیکدان و مدیر مطالعات رصدخانه لاس کامبرس، گفت: همه چیز به نحوه خلق جهان و اجرام موجود در آن بستگی دارد. دانشمندان بر این باورند که جهان با انفجار بزرگ آغاز شد، یک انبساط فوق سریع از یک نقطه منفرد با چگالی نامحدود که در نهایت منجر به شکل گیری هر چیزی شد که امروز می بینیم.

“از همان ابتدا، جهان شروع به گسترش به بیرون کرد. زیرا نیروی انفجار بزرگ باعث شد همه چیز از هم بپاشد.”

کارول کریستین، اخترفیزیکدان می گوید: «این نوع شروع را نشان می دهد. این آغاز نهضت بود، بنابراین نهضت از ابتدا در جهان برقرار است.

بنابراین، یکی از دلایلی که همه چیز در فضا حرکت می کند این است که جهان در حال انبساط است، اما این انبساط فقط در مقیاس های بسیار بزرگ مؤثر است. گومز گفت: “ما این اتفاق را در چیزهایی می بینیم که بسیار مجزا یا دور هستند، زیرا آن اجرام لزوما در فضا حرکت نمی کنند.” نکته این است که فضای بین اشیاء را گسترش دهیم.

با این حال، در مقیاس های کوچکتر، چرخش حرکتی است که بر اجسام در فضا حاکم است. این ماده در حال چرخش به نوعی در جهان جاودانه است. چیزی نیست که نچرخد.

این حرکت دائمی به دلیل گشتاور است: وقتی دو جسم در فضا به هم نزدیک هستند، جاذبه متقابل آنها را به سمت یکدیگر می کشد و اگر با هم برخورد نکنند یا در جهات مختلف پرواز کنند، تمایل دارند به دور یکدیگر بچرخند. این پدیده همه چیز را از کوچکترین دانه های معدنی گرفته تا بزرگترین کهکشان ها تحت تاثیر قرار می دهد.

گومز توضیح می دهد: «منظومه شمسی مانند یک پیتزا ساخته شده است، که چرخش نامیده می شود، این اثر چرخشی اجسام را به صورت دایره ای گسترش می دهد.

به همین دلیل است که سیارات منظومه شمسی به دور خورشید می چرخند: منظومه شمسی به صورت توده ای چرخان از گاز و غبار شروع شد و در نهایت به ستاره ها و سیارات تبدیل شد. در طول مسیر، گشتاور تضمین می کند که چرخش هرگز متوقف نمی شود.

اما اثر چرخش یک کهکشان به روشی متفاوت از آنچه می بینیم اتفاق می افتد.

گومز می‌گوید: «مثل خمیر پیتزا می‌چرخد، مثل اینکه جامد است، از اجزای منفرد، ستاره‌ها تشکیل نشده است». باید معلوم شود که ستارگان دورتر باید کندتر از ستارگان مرکزی حرکت کنند. اما در واقع شما آن را نمی بینید، و این یکی از اولین نشانه هایی است که نشان می دهد چیزی دیوانه در جهان وجود دارد که نمی توان آن را دید، و ما اکنون آن را ماده تاریک می نامیم.

ماده تاریک با نور برهمکنش نمی‌کند، بنابراین ما نمی‌توانیم آن را با تلسکوپ ببینیم، اما جرم دارد و از طریق اثرات گرانشی با اجرام دیگری که جرم دارند برهم‌کنش می‌کند. ماده تاریک نیز گشتاور را تجربه می کند. این یکی دیگر از دلایل حرکت همه چیز در فضا است.

به هر حال، حرکت یک عنصر اساسی در جهان است. گومز گفت: «حرکت نشانه‌ای است که جهان زنده است و آگاه نیست، می‌دانید، چیزهایی اتفاق می‌افتند، واکنش‌های شیمیایی اتفاق می‌افتند، واکنش‌های فیزیکی اتفاق می‌افتند و آنها به انرژی نیاز دارند و اساسی‌ترین شکل انرژی حرکت است».

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید