چرا لیمو ترش برای نوزاد ممنوع است؟

  • توسط: admin


لیمو ترش یک میوه اسیدی و ترش مزه است و برای نوزادانی که به طعم ترش علاقه دارند، انتخاب مناسبی است. اما از چند ماهگی به نوزاد لیمو ترش بدهیم؟ در این مقاله از بخش دانستنی در آدرینبلاگ می‌توانید با زمان دادن لیمو ترش به نوزاد آشنا شوید.

بهترین زمان دادن لیمو ترش به نوزاد

لیمو ترش از خانواده مرکبات است و مقدار اسیدیته بالایی دارد. هر چند بسیار از خانواده‌ها از سن ۶ ماهگی و با شروع غذاهای کمکی به نوزاد از لیمو ترش نیز استفاده می‌کنند، اما متخصصان توصیه می‌کنند که از لیمو ترش و مرکبات بعد از ۱ سالگی استفاده کنید و در ماه‌های ابتدایی شروع غذا خوردن نوزاد بیشتر از غذاهای غیر اسیدی که هضم راحتی دارند و معده را تحریک نمی‌کنند استفاده کنید.

آیا دادن لیمو ترش به نوزاد خطرناک است؟

از آن جایی که سیستم گوارش کودک در ۶ ماهگی هنوز کامل نشده و ضعیف است، دادن لیمو ترش به نوزاد ۶ ماهه می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی در کودک شود.

از طرف دیگر بسیاری از نوزادان بعد از مصرف غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و لیمو ترش دچار مشکلات و بثورات پوستی می‌شوند. در این شرایط معمولا ناحیه پوشک کودک دچار حساسیت می‌شود و در این شرایط کودک درد و سوزش زیادی را متحمل شود.

از آنجایی که لیمو ترش بافت نرم و آبداری دارد، دادن لیمو بعد از یک سالگی مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند، فقط به خاطر داشته باشید که قبل از دادن لیمو به کودک حتما هسته‌های آن را به طور کامل جدا کنید و پوست لیمو را به خوبی بشویید.

آیا مصرف لیمو موجب حساسیت در کودک می‌شود؟

حساسیت به لیمو ترش بسیار نادر است، اما برخی از کودکان بعد از مصرف لیمو ترش و غذاهای اسیدی دچار سوزش در اطراف دهان می‌شوند و ممکن است در ناحیه تناسلی نیز دچار سوزش و قرمزی شوند.

البته این مشکل آلرژی نیست و در اثر حساس بودن پوست با آب لیمو ترش که خاصیت اسیدی دارد، ایجاد می‌شود. در صورتی که پوست نوزاد شما حساس است، بهتر است بعد از خوردن لیمو ترش یا هر غذای اسیدی اطراف دهان او را با دستمال مرطوب تمیز کنید و اگر بعد از مصرف لیمو دچار قرمزی و حساسیت پوست می‌شود، مصرف آن را متوقف کنید و از پزشک کمک بگیرید.

چطور در سنین مختلف به نوزاد لیمو ترش بدهیم؟

همانطور که گفته شد، برای شروع مصرف غذاهای اسیدی مثل لیمو ترش بهتر است تا ۱۲ ماهگی صبر کنید تا سیستم گوارش کودک برای پذیرش مواد غذایی اسیدی آماده شود. در ادامه به نکاتی مهم برای دادن لیمو ترش به نوزاد ۱۲ ماهه و بیشتر اشاره شده است.

دادن لیمو ترش به نوزاد در ۱۲ ماهگی

در این سن کودک تنها باید کمی مزه لیمو را بچشد و از طعم ترش آن لذت ببرد. برای این کار باید یک تکه لیمو ترش بدون هسته را به کودک بدهید و آن را به کودک بدهید. اگر کودک طعم ترش را دوست داشته باشد، از خوردن لیمو ترش لذت می‌برد. می‌توانید هم زمان با دادن لیمو ترش به کودک طعم ترش را نیز به او یاد بدهید. در این سن نباید از تکه‌های کوچک لیمو ترش برای کودک استفاده کنید. اندازه لیمو باید طوری باشد که کودک به راحتی آن را در دست بگیرد و مزه آن را بچشد.

دادن لیمو ترش به نوزاد در ۱۲ تا ۲۴ ماهگی

در این سن کودک قادر به خوردن غذاهای مختلف است و از همین رو می‌توانید مقداری آب لیمو ترش روی غذای او بریزید یا از برش‌های لیموی بدون هسته در کنار غذای او استفاده کنید. به کودک خود یاد بدهید که لیمو را فشار دهید و آب آن را بخورد. در این سن می‌توانید از لیمو ترش برای مزه دار کردن سالاد یا سبزیجات بخارپز شده کودک نیز استفاده کنید.

در این مقاله به نکاتی مهم برای دادن لیمو ترش به نوزاد اشاره شد و یاد گرفتیم که از چند ماهگی به نوزاد لیمو ترش بدهیم. به خاطر داشته باشید که قبل از دادن هر غذا یا خوراکی جدید به نوزاد ابتدا مقدار کمی از آن را به او بدهید و در صورتی که مشکلی برای کودک ایجاد نشد، از آن ماده خوراکی در رژیم غذایی کودک استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید