چرا دوباره به Assassins Creed Shadows امیدوار شدیم؟
حدود هفت ماه از رونمایی بازی Assassins Creed Shadows میگذرد و تا به امروز اتفاقات بسیاری برای یوبیسافت و تیم توسعه این بازی افتاده است. بسیاری از طرفداران از نمایشهای ابتدایی این بازی، حضور شخصیت یاسوکه و در کل ماهیت آن شاکی بودند و مقایسه بازی با آثار محبوب سبک ژاپنی مثل Ghost of Tsushima برای اساسینز کرید شدوز گران تمام شد. اما آیا واقعا سرنوشت بازی تا این میزان تاریک رقم خواهد خورد؟ در طول این مطلب با هم از دلایل امیدواری خود به این بازی و نمایشهای اخیر آن صحبت خواهیم کرد، پس اگر شما هم تا به حال از این بازی ناامید شدهاید، با ویجیاتو در ادامه همراه باشید.
شاید بتوان دو سال گذشته را دوران اوج بدشانسیهای متوالی یوبیسافت و بازیهای این شرکت دانست و راستش را بخواهید تا حد زیادی هم همه چیز بر گردن مدیریت اشتباه، کیفیت پایین برخی از بازیها و بازاریابی نادرست بود. اما همین اشتباهات باعث شد تا برخی از بازیهای خوب این استودیو مثل آواتار به کل فراموش شوند یا مانند Star Wars Outlaws توسط فضای مجازی مورد حمله قرار گرفته و فروش ضعیفی را تجربه کنند. این که آثاری با نمرات 7 تا 8 و حتی 8.5 را آثار بدی بدانیم، تا حد زیادی بیانصافی است و عمده جو منفی ایجاد شده حول آثار یوبیسافتی را میتوان به نارضایتی طرفداران از این شرکت، حتی قبل از انتشار بازیهای مذکور دانست. اتفاقی که برای Assassins Creed Shadows هم افتاده است.
در طول این مقاله، قرار است به طور خاص در رابطه با اساسینز کرید شدوز صحبت کنیم، اثری که به دلایل مختلفی مثل عدم وفاداری به المانهای ژاپن فئودال و خصوصا دوره آزوچی مومویاما، حضور شخصیت یاسوکه به عنوان تنها سامورایی سیاهپوست شناخته شده، نمایشهای بسیار بد اولیه و موارد این چنینی مورد خشم طرفداران قرار گرفت. پیش از هر چیز، لازم است تا به شدوز به شکل یک بازی ویدیویی نگاه کنیم. این که المانهای ژاپنی بازی تا چه حدی واقعی است یا مثلا تا چه حد یاسوکه سندیت تاریخی دارد موضوعی نیست که روی کیفیت بازی تاثیری داشته باشد.
اساسینز کرید شدوز چند المان بسیار مهم دارد که از همان نمایشهای ابتدایی، مانورهای بسیاری روی آن داده شد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
حضور دو شخصیت کاملا متفاوت و منحصر به فرد برای تجربه بازی به صورت مخفیکاری و اکشن
نقش آب و هوا و فصلها در پیشروی مراحل و تاثیر آن روی مبارزات
تخریبپذیری بسیار واقعگرایانه
ارائه سریعترین و روانترین پارکور در میان نسخههای برتر سری
نمایشهای ابتدایی بازی هم تا حد زیادی این المانها را به تصویر کشیدند، اما وجود باگ داخل خود نمایشها، نحوه مبارزه نسبتا عجیب یاسوکه و انیمیشن خشک شخصیتها و عدم شفافیت یک سری از سناریوهای مبارزه باعث شد تا چندان به گیمپلی بازی امیدوار نباشیم و در بهترین حالت آن را مثل یکی دیگر از عناوین نقشآفرینی اخیر سری مثل والهالا بدانیم. معرفی ناگهانی بازی Ghost of Yotei و اخبار منتشر شده از Assassins Creed Shadows مثل اشاره به تجربه بسیار کم سازندههای این اثر و تاخیر پیشآمده برای این بازی هم بنزین روی آتش شد و نهایتا طرفداران حسابی امید خود را به این بازی از دست دادند.
اما ماه گذشته، حدود 15 الی 20 دقیقه از گیمپلی این بازی توسط برخی از کانالهای یوتیوب منتشر شد که خبر از یک اثر مورد انتظار از دنیای سایهها میداد. چند نکته داخل این نمایشهای جدید وجود داشت که باعث شد بیش از پیش به آینده این بازی امیدوارم باشیم و حتی آن را یک رقیب عالی برای بازی پیش روی یوبیسافت یعنی Ghost of Yotei بدانیم.
مهمترین نکتهای که از همان ابتدا داخل این نمایشها به چشم میخورد، توجه بسیار دقیق و با جزئیات تیم سازنده به المان سرما و گرما، نور و روشنایی، باران، تخریب اشیاء و در کل تعاملپذیری هر چه بیشتر محیط است که در کمتر اثری میتوان آن را به این شکل دید. مبارزاتی که روی زمینهای برفی و یخ زده صورت میگیرد کاملا متفاوت از چیزی است که در جنگلهای بارانی و خشکی مشاهده میکنید و استفاده از المان لیز بودن کف زمین روی ضربات تمام کننده شخصیت نائوئه از اتفاقات جالبی است که داخل ویدیوهای بازی دیده میشود.
ظاهرا نائوئه به خوبی از محیط بر علیه دشمنان خود استفاده میکند و در کلیپی دیگر، با خزیدن زیر بوتهها و شالیزارها و استتار در محیط، دشمنان خود را یکی پس از دیگری از پای در میآورد. انیمیشنهایی که در طول این نمایشها به تصویر کشیده میشود، واقعا نرم و روان هستند و برخلاف چیزی که در تریلرهای ابتدایی دیدیم، همه چیز طبیعی و جذاب به نظر میرسد.
تخریبپذیری محیط به هنگام مبارزه با ساموراییها، جاری شدن آب باران از روی شیروانی ساختمانها و کشتن دشمنان از پشت دیوارهای نازک (Fusuma) ساختمانها، پنهان شدن در سقف ساختمان و نهایتا تاریک کردن محیط برای ترساندن دشمنان، از اتفاقاتی است که حال با کیفیت بهتری داخل نمایشها قابل تماشا است و همه چیز واقعا جذاب به نظر میرسد. احتمالا المانهای ماوراءالطبیعه بازی هم تا حد زیادی کاهش یافته چرا که عمده قابلیتهای ویژه به تصویر کشیده شده داخل ویدیوها به انجام کمبوها و حرکات مرگبار سلاحها محدود میشود و به نظر میرسد که دیگر خبری از المانهای جادویی و عجیبی که در آثاری مثل Odyssey دیدیم نخواهد بود.
در رابطه با نائوئه، به نظر همه چیز همان است که یوبیسافت وعده داده و در مقابل، با وجود نمایشهای جدید منتشر شده، به نظر میرسد که حداقل بخش مخفیکاری بازی و المانهای نینجایی که سالها طرفداران انتظار آن را میکشیدند به خوبی پیادهسازی شده است. اما وقتی به یاسوکه میرسیم اوضاع کمی متفاوت است. یاسوکه عملا برای استفاده سلاحهای سنگین داخل بازی طراحی شده و تا وقتی از ابزاری مثل ناگیتانا استفاده میکند همه چیز منطقی است. به خوبی میتوان نحوه مبارزات منحصر به فرد یاسوکه را احساس کرد. با این وجود هنوز هم نگرانیهایی در رابطه با این شخصیت وجود دارد که عمدتا به هنگام استفاده از سلاحهای سبکتر مثل کاتانا احساس میشود.
تا انتشار Assassins Creed Shadows نزدیک به دو ماه فاصله داریم و به نظر سازندگان بازی صدای مخاطب را شنیدهاند و در تلاش هستند تا اثری که واقعا لیاقتش را داریم تحویلمان دهند. باید منتظر ماند و دید که در نهایت خروجی نهایی چه خواهد شد و بهتر است تا قبل از آن که بازی را تجربه کنیم، آن را قضاوت نکرده و منتظر تجربه نهایی باشیم.
- برچسب ها: