پنج دستور پخت جادویی با برنج قهوه‌ای: سلامتی و طعم لذیذ در یک پیشنهاد!

  • توسط: admin


برنج قهوه‌ای، با فیبر و مواد مغذی فراوان، جایگزینی سالم و خوشمزه برای برنج سفید است. در این مقاله از آدرینبلاگ شما را با طرز تهیه چند غذای لذیذ با برنج قهوه‌ای آشنا می‌کنیم تا بتوانید از طعم و خواص بی‌نظیر این ماده غذایی در آشپزی خود لذت ببرید.

۱- پلو مرغ و سبزیجات

سینه مرغ۱ عددپیاز۱ عددفلفل دلمه‌ای۱ عددهویج۱ عددقارچ۲۰۰ گرمبرنج قهوه‌ای۳ پیمانهآب۴/۵ پیمانهروغن زیتونبه مقدار لازمنمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه پلو مرغ و سبزیجات

مراحل تهیه پلو مرغ و سبزیجات به شرح زیر است:

مرغ را به تکه‌های کوچک خرد کنید و با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم‌دار کنید.پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا نرم و شفاف شود.فلفل‌دلمه‌ای، هویج و قارچ را نیز به صورت نگینی خرد کرده و به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید.مرغ‌های طعم‌دار شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند.برنج قهوه‌ای را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکسان مخلوط شوند.حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت دم بگذارید تا پلو پخته شود.پلو را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری تازه تزیین کنید.

نکته: می‌توانید از انواع سبزیجات دیگر مانند ذرت، نخود فرنگی یا لوبیا سبز نیز در این غذا استفاده کنید. برای طعم‌دارتر شدن پلو، می‌توانید از زعفران دم‌کرده یا رب گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. اگر به غذاهای تند علاقه دارید، می‌توانید از فلفل سبز یا فلفل قرمز به مواد اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع برنج قهوه‌ای را بشناسید!

۲- پلو گوشت و لوبیا

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرملوبیا قرمز۳ پیمانهپیاز۱ عددرب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوریبرنج قهوه‌ای۳ پیمانهآب۵ پیمانهروغن زیتونبه مقدار لازمنمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه پلو گوشت و لوبیا

مراحل تهیه پلو گوشت و لوبیا به شرح زیر است:

لوبیا قرمز را از شب قبل خیس کنید.پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا نرم و شفاف شود.گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.لوبیاهای خیس‌خورده را به همراه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکسان مخلوط شوند.حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت بپزید تا لوبیا و گوشت کاملاً پخته شوند.برنج قهوه‌ای را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکسان مخلوط شوند.حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت دم بگذارید تا پلو پخته شود.پلو گوشت و لوبیا را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری تازه تزیین کنید.

نکته: می‌توانید از انواع لوبیا مانند لوبیا چیتی یا لوبیا پخته شده نیز در این غذا استفاده کنید.

۳- عدس پلو با برنج قهوه‌ای

عدس۳ پیمانهپیاز۱ عددسیر۲ حیهرب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوریبرنج قهوه‌ای۳ پیمانهآب۵ پیمانهروغن زیتونبه مقدار لازمنمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو با برنج قهوه‌ای

مراحل تهیه عدس پلو با برنج قهوه‌ای به شرح زیر است:

عدس را از شب قبل خیس کنید.پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید تا نرم و شفاف شود.سیر را رنده کرده و به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.عدس‌های خیس‌ خورده را به همراه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکسان مخلوط شوند.حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت بپزید تا عدس کاملاً پخته شود.برنج قهوه‌ای را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه آب به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکسان مخلوط شوند.حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت دم بگذارید تا پلو پخته شود.عدس پلو را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری تازه و کشمش تفت داده شده تزیین کنید.

نکته: می‌توانید از انواع ادویه‌ها مانند زیره، پودر دارچین و فلفل قرمز برای طعم‌دارتر شدن پلو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه برنج سفید با برنج قهوه‌ای

۴- سالاد برنج قهوه‌ای با سبزیجات و سس وینیگرت

برنج قهوه‌ای۱ پیمانهخیار۱ عددگوجه فرنگی۱ عددفلفل دلمه‌ای۱ عدد (اختیاری)پیاز قرمز۱/۴ عددزیتون۱۰ عددجعفری۱/۴ پیمانهسس وینیگرتبه مقدار لازمنمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه سالاد برنج قهوه‌ای با سبزیجات و سس وینیگرت

مراحل تهیه سالاد برنج قهوه‌ای با سبزیجات و سس وینیگرت به شرح زیر است:

برنج قهوه‌ای را طبق دستورالعمل روی بسته بپزید.خیار، گوجه فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای (در صورت استفاده) و پیاز قرمز را به صورت نگینی خرد کنید.زیتون‌ها را حلقه‌حلقه کنید.در یک کاسه بزرگ، برنج قهوه‌ای پخته شده، خیار، گوجه فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای (در صورت استفاده)، پیاز قرمز، زیتون و جعفری را با هم مخلوط کنید.سس وینیگرت را به همراه نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تمام مواد به طور یکسان آغشته به سس شوند.سالاد را در ظرف مورد نظر بکشید و بلافاصله سرو کنید.

نکته: می‌توانید از انواع سبزیجات دیگر مانند کاهو، کلم پیچ، هویج و ذرت نیز در این سالاد استفاده کنید. برای طعم‌دارتر شدن سالاد، می‌توانید از سس‌های دیگر مانند سس بالزامیک یا سس خردل نیز استفاده کنید. سالاد برنج قهوه‌ای را می‌توانید با مرغ گریل شده، ماهی یا میگو نیز سرو کنید.

۵- سوپ مرغ و برنج قهوه‌ای

ران مرغ۱ عددپیاز۱ عددهویج۱ عددکرفس۲ ساقهسیر۲ حبهبرنج قهوه‌ای۱/۲ پیمانهآب مرغ۶ پیمانهنمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمجعفری تازه برای تزیین (اختیاری)به مقدار دلخواه

طرز تهیه سوپ مرغ و برنج قهوه‌ای

مراحل تهیه سوپ مرغ و برنج قهوه‌ای به شرح زیر است:

ران مرغ را بشویید و در یک قابلمه بزرگ قرار دهید.پیاز، هویج و کرفس را به صورت نگینی خرد کنید و به ران مرغ اضافه کنید.آب مرغ را به همراه سیر به مواد اضافه کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید.پس از جوش آمدن، حرارت را کم کنید، در قابلمه را ببندید و به مدت ۱ تا ۱.۵ ساعت بپزید تا مرغ کاملاً پخته شود.مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و پس از کمی خنک شدن، استخوان‌ها و پوست آن را جدا کنید و گوشت مرغ را به صورت ریش ریش خرد کنید.برنج قهوه‌ای را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه گوشت مرغ ریش ریش شده به قابلمه سوپ اضافه کنید.سوپ را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر بپزید تا برنج قهوه‌ای کاملاً پخته شود.در صورت نیاز، نمک و فلفل سیاه را به سوپ اضافه کنید.سوپ مرغ و برنج قهوه‌ای را در ظرف مورد نظر بکشید و با جعفری تازه تزیین کنید (اختیاری).

نکته: می‌توانید از انواع سبزیجات دیگر مانند ذرت، نخود فرنگی یا لوبیا سبز نیز در این سوپ استفاده کنید. برای طعم‌دارتر شدن سوپ، می‌توانید از ادویه‌های مختلف مانند زردچوبه، زیره و پودر سیر نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: فرق برنج قهوه‌ای با برنج سبوس‌دار چیست؟

چه خوراک یا غذاهای دیگری با برنج قهوه‌ای می‌توان تهیه کرد؟

از دیگر غذاهایی که می‌توان با برنج قهوه‌ای تهیه کرد، به شرح زیر است:

خورش قیمه با برنج قهوه‌ایخورش سبزی با برنج قهوه‌ایدلمه برگ مو با برنج قهوه‌ایکوفته تبریزی با برنج قهوه‌ایماکارونی با سس پستو و برنج قهوه‌ای

این دانه مغذی نه تنها به سلامت بدن شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند پایه طیف گسترده‌ای از غذاهای خوشمزه و متنوع باشد امیدوارم ایده‌های ذکر شده در این مطلب از مجله آشپزی آدرینبه شما در پخت غذاهای خوشمزه با برنج قهوه‌ای کمک کند! 

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید