هنر کاشت گوجه فرنگی در بطری نوشابه؛ جادوی آفتابی ارگانیک

  • توسط: admin


برای کاشت گوجه‌ فرنگی در خانه یا آپارتمان تنها چیزی که نیاز دارید کمی خلاقیت، مقداری نور خورشید و یک بطری خالی نوشابه است. بیایید با هم یک مینی باغ جذاب برای پرورش گوجه فرنگی درست کنیم. در این مقاله از مجله اکالا، از طریق مراحل ساده به شما آموزش می‌دهیم که چگونه بطری‌های نوشابه معمولی را به ظروف تولید گوجه‌ فرنگی تبدیل کنید

موارد لازم برای کاشت گوجه فرنگی در بطری

مواردی که برای کاشت گوجه فرنگی در بطری نیاز دارید:

بطری‌های نوشابه پلاستیکی خالی (۱.۵ تا ۲ لیتری توصیه می‌شود)بذر گوجه فرنگیمخلوط خاک گلدانی (ترجیحا مخلوطی که برای سبزیجات آماده شده باشد)یک چاقو یا قیچیقوطی آبیاری و بطری اسپری آبریسمان یا چوب نگهدارنده (اختیاری)

مراحل تهیه کاشت گوجه فرنگی در بطری نوشابه

مراحل تهیه کاشت گوجه فرنگی در بطری نوشابه به شرح زیر است:

مرحله اول: بطری نوشابه را آماده کنید

یک بطری نوشابه تمیز و خالی بردارید و هر چیز اضافی که به آن متصل است را جدا کنید. برای این کار از آب گرم و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.

بطری را به صورت افقی بخوابانید و آن را نصف کنید.

قسمت بالایی بطری نوشابه شما (با گردن) به‌ عنوان قیف برای آبیاری استفاده خواهد شد و نیمه پایینی بطری نوشابه در حقیقت خاک و گیاه را نگه می‌دارد.

اگر ترجیح می‌دهید گیاه خود را آویزان کنید، چند سوراخ کوچک در بالای بطری ایجاد کنید تا بعداً نخ را از آن رد کنید و آن را آویزان کنید.

مرحله دوم: سوراخ های زهکشی ایجاد کنید

سوراخ‌های کوچکی را در کف نیمه پایینی بطری ایجاد کنید. این سوراخ‌ها همان مجاری لازم برای خروج آب از بطری هستند.

برای این کار از جال دوز یا میخ ریز استفاده کنید. دقت کنید اگر این کار را انجام ندهید آب در بطری می‌ماند و باعث پوسیدن ریشه‌های گیاه می‌شود.

مرحله سوم: مخلوط گلدان را اضافه کنید

نیمه پایینی بطری را با مخلوط خاک گلدانی پر کنید و از بالا حدود ۳ سانتی‌متر فاصله بگذارید.

همان‌طور که گفتیم از مخلوط خاکی استفاده کنید که برای رشد سبزیجات مناسب است، قبل از ریختن مخلوط درون بطری چند تکه سفال یا سنگ را روی سوراخ‌ها قرار دهید.

این کار در حقیقت همان ساختن زهکشی برای عبور آب به خارج از بطری است. سنگ یا سفال را طوری روی سوراخ قرار دهید که آن را مسدود نکند.

بیشتر بخوانید: کاشت پیاز از ته پیاز در خانه

مرحله چهارم: بذر یا نهال گوجه فرنگی را بکارید

برای کاشت بذر گوجه فرنگی، یک سوراخ کوچک به عمق ۱۰ سانتی‌متر ایجاد کنید، ۲ تا ۳ دانه بذر گوجه‌فرنگی را داخل آن بریزید و آن‌ها را به آرامی با خاک بپوشانید.

اگر از یک نهال گوجه فرنگی استفاده می‌کنید، یک سوراخ کوچک حفر کنید و به آرامی آن را در خاک بکارید و مطمئن شوید که ریشه‌های گوجه‌فرنگی به خوبی پوشانده شده‌اند.

مرحله پنجم: آب و موقعیت

گیاه را به آرامی آبیاری کنید و مطمئن شوید که خاک همواره مرطوب باشد.

برای این کار از اسپری آب استفاده کنید و هر از گاهی به نهال یا بذر کاشته شده خود سری بزنید و خاک را مرطوب کنید. دقت کنید خاک نباید شل شود.

بطری را در یک مکان آفتابی مانند طاقچه یا بالکن قرار دهید. گوجه فرنگی روزانه حداقل به ۶-۸ ساعت نور خورشید نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی تازه

مرحله ششم: نگهداری و رشد

خاک را مرطوب نگه دارید، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. استفاده از نیمه بالایی بطری به عنوان قیف برای آبیاری روشی هوشمندانه برای جلوگیری از پاشیده شدن آب است.

همان‌طور که گیاه گوجه فرنگی رشد می‌کند، ممکن است نیاز داشته باشید که با یک چوب یا ریسمان تکیه‌گاه اضافه کنید تا گیاه در حالت ایستاده بماند.

گیاه را هر چند هفته یکبار با کود برگ یا کود مخصوص سبزیجات کود دهید تا رشد سالمی داشته باشید.

مرحله هفتم: زمان برداشت

در عرض چند ماه، گیاه گوجه فرنگی شما شروع به گل دادن و تولید میوه می‌کند. پس از رسیدن گوجه فرنگی، به سادگی آنها را از بوته گوجه فرنگی جدا کنید و از گوجه فرنگی تازه و خانگی خود لذت ببرید!

گوجه فرنگی گیاه عجیبی است که حتی وقتی تمام بار یا میوه آن را می‌چینید مجدداً شروع به میوه دادن می‌کند و برای مدت‌ها می‌توانید از ثمره آن استفاده کنید چه باغبان باتجربه‌ای باشید که به دنبال استفاده حداکثری از فضا و خاک هستید و چه یک علاقه‌مند مبتدی که تلاش خود را برای رشد اولین گیاه گوجه فرنگی خود انجام می‌دهد، این پروژه هم سرگرم‌کننده و هم ارزشمند است!

رشد گوجه‌فرنگی در بطری‌های نوشابه روشی نوآورانه برای استفاده حداکثری از فضای محدود و در عین حال کمک به زندگی پایدار است که شما در آن روتین زندگی خود را با مواد سالم و ارگانیک تکمیل می‌کنید.

این روش سرگرم کننده و آسان از مجله سبک زندگی آدرینبه هر کسی اجازه می‌دهد با داشتن یک فضای محدود مثل لبه پنجره اتاق، آشپزخانه یا بالکن و باغچه کوچک، لذت پرورش گوجه فرنگی خود را تجربه کنید.

به علاوه، این یک راه عالی برای استفاده مجدد از بطری‌های نوشابه قدیمی است! بنابراین، یک بطری بردارید، بذر گیاه خود را در آن بکارید و رشد باغ مینیمال خود را تماشا کنید، هر بار یک گوجه فرنگی.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید