همه بحران؟! ارز صادراتی بی‌محدودید؟! من به ارز چندنرخی علیه‌ام!

  • توسط: admin


به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: با نظام ارز چندنرخی مخالف هستم، هیچکس از تجار و تولیدکنندگان از من انتظار نداشته باشد که برای دریافت ارز نیمایی آن‌ها تلاش کنم، اتفاقا برعکس من تا جایی که بتوانم تلاش خواهم کرد صادرکنندگان از اجبار به عرضه ارز در نیما خارج شوند. 

دهقان دهنوی افزود: توسعه صادرات نقش اصلی ما است، تجارت اعم از صادرات و واردات باید شکل بگیرد تا ما آن را توسعه دهیم، ولی برای توسعه صادرات باید کار بیشتری انجام دهیم. 

وی گفت: کنترل ها و محدودیت ها در مورد بازگشت ارز و کارت‌های بازرگانی اشتباه است. کسانی که می‌خواستند کنترل و نظارت پسینی کنند داخل فرآیند نشسته‌اند و کنترل می‌کنند و این کار را خراب کرده است. رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز وظیفه هر صادرکننده‌ای است، اما نباید در فرآیند صادرات صادرکننده دخالت کرد، باید بگذارید صادرات انجام شود و بعد از آن اگر رفع تعهد ارزی انجام نشد، برخورد کنید. 

دهقان دهنوی بیان کرد: صراحتا عرض می کنم با سقف های واردات و صادرات مخالف هستم، چون بحث رقابت را مختل می کند. 

وی خطاب به بخش خصوصی گفت: تا جایی که بتوانم برای رفع این مشکلات می جنگم، شما هم کمک کنید. برخی با استناد به محدودیت‌های متاثر از تحریم‌ها، کنترل‌ها را  توجیه‌پذیر کرده‌اند در حالی که واقعاً توجیه پذیر نبوده است. کنترل‌ها حجم تجارت را کاهش داده و حتما در این مودرد نیاز به بازنگری اساسی داریم. نظارت باید از جنس پسینی باشد، نظارت پیشینی اختلال ایجاد می‌کند و باید این موارد را رفع کنیم. 

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: فکر نکنیم که با ایجاد یک ساختار مهندسی شده می‌توانیم اقتصاد را اداره کنیم. تجارت کانال‌های خودش را دارد. گاهی ما فکر می‌کنیم اگر سامانه درست کنیم نتیجه بهینه‌ای می‌گیریم، اما این معمولا اشتباه است و اختلال ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: در مورد چالش‌های بخش خصوصی درخصوص برگزاری نمایشگاه‌ها و تقویم نمایشگاهی حتما یک جای کار اشکال دارد که درحال جمع‌بندی هستیم. با شفافیت و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم این امور را تسهیل کنیم.

در حال تکمیل…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید