مقایسه جت های جنگنده آمریکایی: جنگنده F-۳۵ به چالشی برای F-۱۶ تبدیل شده است

  • توسط: admin


این بار نماینده نسل چهارم F-16 Fighting Falcon با نام Viper به معنای افعی دیده شده در سراسر جهان خواهد بود. بنابراین این بار نه تنها اساساً نسل پنجم در مقابل نسل چهارم، بلکه یک مسابقه نیروی هوایی ایالات متحده نیز خواهیم داشت (اگرچه نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز از لایتنینگ II، یک جنگنده قدیمی و مهم تر، متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می کنند). و البته درگیری بین دو محصول از یک سازنده، زیرا F-35 و F-16 با افتخار توسط لاکهید مارتین تولید می شوند (البته Lightning II توسط بخش معروف Skunk از لاکهید مارتین ورکز تولید می شود، در حالی که این چنین نیست. مورد با F-16).

بدون مقدمه، بیایید ببینیم که چگونه F-35 و F-16 در مقابل یکدیگر قرار می گیرند…

ناگفته نماند که F-16 سکوی قدیمی تر در این مقایسه است، جنگنده ای که در سال 1974 در روزهای سرد جنگ سرد معرفی شد، اگرچه این پرنده جنگی مطمئناً در زمان یخ زده باقی نمانده است، زیرا به نظر می رسد دائماً در حال بهبود است. ارتقاء در مقابل، F-35 در سال 2006 معرفی شد و بنابراین یک جنگنده بسیار جدیدتر است.

در مورد مشخصات مستقیم:

تاریخچه نبرد/نتایج عملیاتی

بین این دو، Viper به مراتب بیشتر از رقیب خود آزمایش شده است. جالب اینجاست که هم فایتینگ فالکون و هم لایتنینگ اولین تجربه شکار خود را در حین خدمت در نیروی هوایی اسرائیل تجربه کردند. در واقع، نیروی هوایی اسرائیل تاکنون تنها سازمانی است که از جت جنگنده دوم در نبرد استفاده کرده است.

نیروی هوایی اسرائیل اولین رهگیری هوا به هوای جنگنده F-16 را ثبت کرد که در آن در آوریل و ژوئیه 1981 به ترتیب یک فروند هلیکوپتر Mil Mi-8 و یک جنگنده میگ-21 سوریه “Fishbed” را سرنگون کردند.

در همین حال، در 7 ژوئن همان سال، نیروی هوایی اسرائیل کارآمدی F-16 را در مأموریت های هوا به زمین در طی عملیات بابل یا اپرا و حمله به رآکتور هسته ای اوسیراک در عراق نشان داد و به این ترتیب باعث ایجاد یک دهه شد. از تلاش های صدام حسین برای دستیابی به سلاح هسته ای شکست خورد.

از آن زمان، F-16 شاهد عملیات های جنگی بیشماری در دست خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده، نیروی هوایی اسرائیل، نیروی هوایی سلطنتی هلند و بسیاری از کشورهای دیگر بوده است. طبق گفته FlyFighterJet.Com، به طور کلی، F-16 دارای نسبت کشتن/شلیک 92 به 13 است.

در همین حال، F-35 اولین بار در سال 2018 در جنگ مورد استفاده قرار گرفت، اگرچه اسرائیل جزئیات زیادی را منتشر نکرده است. سرانجام، در سال 2021، جزئیات بیشتری در مورد درگیری یک جت جنگنده اسراییلی اف-35 موسوم به آدیر در آن سال منتشر شد که برای سرنگونی چندین پهپاد ظاهراً ایرانی مورد استفاده قرار گرفت. آخرین اما نه کم اهمیت، ماموریت F-35 در سال گذشته توسط خلبانان نیروی هوایی آمریکا انجام شد که توانستند موشک کروز شلیک شده توسط نیروهای حوثی یمن را با استفاده از آن ساقط کنند.

ویژگی های ناملموس

F-35 مزیت پنهان کاری آشکاری دارد که تقریباً برای رادارهای دشمن نامرئی است و بنابراین احتمال کمتری دارد که شناسایی شود مگر اینکه خیلی دیر شده باشد، اگرچه F-16 همچنین دارای سطح مقطع راداری نسبتاً کوچک برای جنگنده های نسل چهارم است.

هر دو هواپیما در بین متحدان آمریکا بسیار محبوب هستند و تعداد زیادی سفارش فروش نظامی خارجی دریافت کرده اند. F-16 محبوب ترین و پرکاربردترین هواپیمای بال ثابت جهان در خدمت نظامی است که توسط 26 کشور (در آخرین شمارش) در سراسر جهان خریداری شده است. در همین حال، Lightning II به اندازه رقیب خود محبوب است، با 18 کاربر فعلی در سراسر جهان و سه کاربر دیگر در لیست انتظار (جمهوری چک، رومانی). [که همزمان F-۱۶ را نیز می‌خرد]و پرتغال).

دو مزیت بزرگ F-16 نسبت به F-35 – حداقل برای نمونه های آمریکایی از دو پرنده جنگی – مقرون به صرفه بودن و قابلیت اطمینان است. هلن کراسنر از Executive Flyers در مورد قیمت فایتینگ فالکون گفت:

اگرچه قیمت مشخصی برای F-16 وجود ندارد، اما می دانیم که حداقل ده ها میلیون دلار هزینه خواهد داشت… گران ترین نوع F-16: بلوک 70 و 72 برای هر هواپیما 63 میلیون دلار قیمت دارند. “

در مقابل، لایتنینگ II در حال حاضر قیمتی معادل 109 میلیون دلار برای هر هواپیما دارد!

بدون شک F-16 یک هواپیمای جنگنده و تهاجمی عالی است که به عنوان مثال در سال های اخیر در دست متحدان ایالات متحده مانند اوکراین و عراق همچنان ارزش خود را به اثبات می رساند. اما وقتی نوبت به سناریوی فرضی جنگ جهانی سوم بین ایالات متحده و یک دشمن “نزدیک به همتا” مانند چین و/یا روسیه می رسد، فناوری رادارگریز F-35 هنوز شانس بسیار بیشتری برای ایجاد برتری هوایی در برابر سوخو سو دارد. – 57 “Felon” و Chengdu J-20 “Fagin” در اختیار ایالات متحده قرار گرفت.

با وجود تمام مشکلات و تردیدها، F-35 همچنان ستون مهمی از حال و آینده جنگنده های آمریکایی است و بنابراین برنده این مسابقه فرضی در برابر F-16…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید