معجزه فضایی: ایران به دنبال ۸ پرتاب فضایی جدید!

  • توسط: admin


امروز شنبه 24 شهریورماه ماهواره پژوهشی «چمران 1» توسط ماهواره «قائم 100» به فضا پرتاب شد. این ماهواره توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت های دانش بنیان خصوصی طراحی و ساخته شده است. این ماهواره حدود 60 کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن آزمایش سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

به گزارش سرگرمی روز، ارزیابی زیرسیستم پیشران گاز سرد در سامانه های فضایی و بهره برداری از زیرسیستم های ناوبری و کنترل موقعیت، از ماموریت های فرعی ماهواره چمران 1 است.

موشک های ماهواره ای قائم گروهی از راکت های پرتاب ماهواره هستند که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید می شوند و قرار هستند تا سازمان فضایی ایران به مدار 36000 کیلومتری دست یابد. ماهواره پرتاب سوخت جامد قائم 100 قادر به پرتاب ماهواره هایی با وزن 100 کیلوگرم است. ماهواره ثریا در صبح روز شنبه 30 ژانویه 1402 به مدار 750 کیلومتری پرتاب شد.

ماهواره ثریا با وزن 50 کیلوگرم در 11 دقیقه با سرعت 7478 متر بر ثانیه به این مدار رسید.

مهم ترین ماموریتی که برای «ثریا» به عنوان ماهواره تحقیقاتی در نظر گرفته شده، بررسی عملکرد ماهواره بر است. ماهواره «سوریا» محصول تحقیقاتی پژوهشگاه فضایی ایران از سری ماهواره‌های SRI است که در سال‌های اخیر طراحی، ساخته و آزمایش شده است.

با توجه به نیاز به آزمایش و عملکرد صحیح پرتابگر و نیاز به آزمایش برخی از تجهیزات و زیرسیستم های ساخته شده در پژوهشکده فضایی، در فاصله زمانی نوامبر 1401 تا نوامبر 1402، طراحی مجدد، پرتاب و آزمایشات آن تکرار شد. در صورت لزوم استفاده از محموله تحقیقاتی برای تأیید اثربخشی وسیله نقلیه پرتاب عمودی.

از دیگر ماموریت های این ماهواره اعلام شد که عملکرد تعیین موقعیت ماهواره در مدار با خواندن گیرنده GPS فضایی بومی، تست عملکرد مکانیزم فضایی و رهاسازی آرایه های خورشیدی در مدار و محاسبه سرعت آن و تکرار کل فرآیند با کمک تجهیزات فضایی بومی.

آزمایش عملکرد مجتمع تولید، تبدیل و توزیع برق در مدار با پنل‌های خورشیدی و بردهای اختصاصی، آزمایش عملکرد ماهواره در مدار در هنگام جداسازی با استفاده از حسگرهای اختصاصی و آزمایش عملکرد تجهیزات مخابراتی هنگام ارسال داده‌ها برای وضعیت ماهواره و دریافت دستورات زمینی از سایر ماموریت های ثریا.

در 12 بهمن سال گذشته، سازمان فضایی اعلام کرد که اولین سیگنال ماهواره سوریا با موفقیت به زمین مخابره شده است و زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، وضعیت سوریا را اینگونه توضیح داد: سیگنال های ماهواره “سوریا” دریافت شد و ماهواره سالم است.

ایستگاه های زمینی سیگنال هایی را از ماهواره سوریا و داده های تله متری مربوط به سلامت زیرسیستم های منبع تغذیه، موقعیت یابی خودکار، ارتباط و کنترل، پردازنده ها و … دریافت کردند که نشان دهنده وضعیت خوب ماهواره است.

ساخت ماهواره های نظارتی راداری

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، ماهواره‌های حسگر، نوری و راداری را از انواع ماهواره‌ها می‌داند و می‌گوید: ماهواره‌های ارتباطی بر اساس انتقال داده‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند و هر کدام از نظر فناوری دارای مزایایی هستند. سامانه شهید سلیمانی یک سامانه باریک باند است و پلت فرم آن از نظر سوخت و انرژی سبک تر است و استفاده از آن نیز در زمینه IOT است.

وی ادامه داد: ماهواره «پارس-1» که یک ماهواره اندازه گیری است را روی پرتابگر خارجی پرتاب کرده ایم و ماهواره «پارس-2» را داریم که نمونه پیشرفته تری از «پارس-1» است. در دستور کار ما “PARS-1” یک نوع ماهواره نظارت نوری است.

سالاریه از آغاز طراحی و ساخت ماهواره های تجسسی راداری «راد-1» و «راد-2» خبر داد و گفت: ماهواره های سری «راد» ماهواره های تجسسی راداری هستند که بر اساس امواج الکترومغناطیسی کار می کنند. بنابراین، آنها می توانند داده ها را حتی در آسمان ابری و وجود گرد و غبار جمع آوری کنند. دقت ماهواره «راد 1» 50 متر و «راد 2» 20 متر است.

مجموعه ای از ماهواره های تحقیقاتی

همکاری با بخش خصوصی و اجرای پروژه‌های فضایی در بخش خصوصی یکی از اقدامات سازمان فضایی است که در این راستا مجموعه ماهواره‌های «تحقیقاتی» در پژوهشگاه فضایی مشخص شد، روند مناقصه برخی از آنها مشخص شد. از آنها در سال 1402 و تعدادی در سال 1403 انجام شد و مناقصه ماهواره ای اکتشافی سری 1 تا 4 کامل شد. بر اساس اعلام رئیس سازمان فضایی ایران، سامانه های باقیمانده از مجموعه «اکتشاف» تا پایان سال 1403 مشخص می شود.

راه اندازی ظفر با لانچر خارجی

رئیس سازمان فضایی با اشاره به تکمیل پروژه‌های سال‌های گذشته گفت: نمونه کیفی و نمونه پروازی ماهواره‌های ناهید-2 و تالوا-3 که سال گذشته ارائه شد، بلوک انتقال مداری «سامان» است. -1″ و ماهواره ظفر از جمله پروژه هایی هستند که تکمیل شده اند.

وی از پرتاب ماهواره های ظفر-2 و زورا خبر داد و گفت: این دو ماهواره در آذر و دی ماه سال جاری توسط پرتابگر خارجی به فضا پرتاب می شود.

سالاری با اشاره به تعریف پروژه های جدید گفت: از بین دو ماهواره حسگر پارس 2 و 3 که در حال حاضر روی آن کار می شود، ماهواره پارس 2 دارای دقت تصویر 8 متر سیاه و سفید و 4 متر رنگی و دقت آن خواهد بود. از تصاویر دو برابر بهتر خواهد بود. این از مثال قبلی است.

وی ادامه داد: «پاراس 2» در حال ساخت است و امسال از آن رونمایی می کنیم.

ایران منتظر 8 پرتاب فضایی است

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اینکه امسال 6 تا 8 پرتاب داخلی و خارجی داریم، گفت: دو پرتاب مهم داخلی داریم که یکی واحد انتقال مداری سامان-1 و دیگری ماهواره تحقیقاتی است. امسال به بازار عرضه خواهد شد

وی با بیان اینکه ماهواره تحقیقاتی که به زودی پرتاب می شود به بخش دولتی و سازمان فضایی متصل می شود، ادامه داد: همچنین ماهواره های زورا 3 و ظفر 2 نیز در آذر و دی ماه 1403 توسط پرتابگر خارجی به فضا پرتاب خواهند شد. آقای

سالاریه ادامه داد: 2 و 3 پرتاب داخلی دیگر در پاییز و زمستان انجام می شود و محموله و جزئیات آن در زمان مناسب اعلام می شود.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه ماهواره «پارس-2» به زودی پرتاب می شود، گفت: این ماهواره نسخه بهبود یافته ماهواره «پارس-1» است و تغییراتی در الگوریتم های مدیریت داده ها ایجاد شده است.

توسعه بیوکپسول

رئیس سازمان فضایی ایران، توسعه کپسول های زیستی را از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حوزه فضایی علاوه بر توسعه علم و اکتشافات فضایی، دارای شاخه های متعدد دیگری است که یکی از آنهاست. که توسعه کپسول های بیولوژیکی است.”

وی نمونه ارتقا یافته این کپسول بیولوژیکی را که سال گذشته راه اندازی شد در دستور کار قرار داد و گفت: ساخت کپسول 1500 کیلوگرمی در پژوهشکده تحقیقات هوافضا وابسته به وزارت علوم در مرحله طراحی است.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید