لذت پاییز را با 14 دسر شگفت انگیز تجربه کنید؛ بهترین انتخاب برای لذت بردن از عصرهای دلنشین

  • توسط: admin


فصل خنک پاییز جذابیت‌های زیادی دارد. یکی از این جذابیت‌ها میل کردن دسرهای متناسب با این فصل در شب‌های طولانی و نسبتا سرد پاییزی به همراه یک نوشیدنی گرم و دلپذیر مثل چای است. در این مقاله از مجله اکالا شما را با انواع دسرهای پاییزی همراه با طرز تهیه آن‌ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- دسر پرتقالی

دسر پرتقالی، دسری ساده با مواد کم و در دسترس است که طعم و عطر بسیار خوبی دارد. همچنین به جهت استفاده از میوه پاییزی پرتقال می‌تواند یک گزینه ایده آل برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های فصل پاییز باشد.

مواد لازم جهت تهیه دسر پرتقالی:شیر۳ پیمانهنشاسته گندم۳ قاشق غذاخوریشکر۵ قاشق غذاخوریخامه صبحانه۱۰۰ گرمرنده پوست پرتقال۱ قاشق غذاخوریپودر ژلاتین۱ قاشق غذاخوریآب سرد۱/۳ پیمانه

مراحل تهیه دسر پرتقالی

مراحل تهیه دسر پرتقالی به شرح زیر است:

ظرف مناسبی را انتخاب کنید. نشاسته گندم را داخل ظرف بریزید. شکر را به آن اضافه‌ کنید.سپس شیر را آرام به نشاسته و شکر بیفزایید. با ویسک یا همزن دستی به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید تا نشاسته کاملا در شیر حل شود و گلوله گلوله نباشد.سپس ظرف یا قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و مرتب هم بزنید. اینکار را حتما با حرارت خیلی ملایم و به صورت پیوسته و مداوم انجام دهید تا خامی نشاسته گرفته شود و به خوبی به غلظتی شبیه به فرنی برسد.

برای ادامه رسپی این دسر خوش‌عطر و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه دسر پرتقالی کلیک کنید.

۲- پودینگ کدو حلوایی

پودینگ کدو حوایی، یک دسر پاییزی خوشمزه است که با توجه به فراوانی و خواص بی‌نظیر کدو حلوایی، درست کردن آن در فصل پاییز به ‌شدت توصیه می‌شود. 

مواد لازم جهت تهیه پودینگ کدو حلوایی:پوره کدو حلوایینصف لیوانشیر۲ لیوانتخم‌ مرغ۱ عددوانیل۱ سوم قاشق چای‌خوریدارچین۱ قاشق چای‌خورینشاسته ذرت۲ قاشق غذاخوریشکر۶ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه پودینگ کدو حلوایی

مراحل تهیه پودینگ کدو حلوایی به شرح زیر است:

قبل از شروع پخت دسر، کدو حلوایی را شسته و با آب بخارپز کنید.سپس پوست آن را جدا کرده و کدوی پخته شده را له کنید و پوره کدو را برای استفاده در مراحل بعدی آماده کنید.پس از آماده کردن پوره کدو حلوایی، شیر و تخم مرغ را کمی در دمای بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند.سپس شیر و تخم ‌مرغ را در یک‌ کاسه، خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید.

برای ادامه رسپی این دسر پرطرفدار و لذیذ روی لینک طرز تهیه پودینگ کدو حلوایی کلیک کنید. 

۳- کاکا کدو حلوایی

کاکا کدو حلوایی از جمله دسرهای خوشمزه گیلانی است. در فصل پاییز که فصل کدوحلوایی است، درست کردن این دسر پیشنهاد می‌شود. مصرف این دسر همراه با چای در یک عصر پاییزی یک گزینه عالی خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه‌ کاکا کدو حلوایی:کدو حلوایی پخته و له شده۱ لیوانشیر۱ لیوانشکر۱/۲ لیوانبکینگ ‌پودر۲ قاشق چای‌خوریتخم ‌مرغ۲ عددآرد سفید۱ لیوانزعفرانبه مقدار لازمهلبه مقدار لازمدارچینبه مقدار لازم

مراحل تهیه کاکا کدو حلوایی

مراحل تهیه کاکا کدو حلوایی به شرح زیر است:

ابتدا کدو را پوست کنده و تمیز کنید. سپس داخل قابلمه ریخته و کمی آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا بپزد.در انتهای زمان پخت کمی شکر به کدو اضافه کنید. پس از پخت کامل کدو آن را پوره کنید.

برای ادامه رسپی این دسر محلی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه کاکا کدو حلوایی کلیک کنید. 

۴- شیر برنج

شیر برنج، یکی از دسرهای سنتی ایرانی است که به خاطر داشتن شیر و برنج سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین های گروه A و B و در نتیجه یک میان‌وعده مناسب و مقوی برای همه است. درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است و از قدیم به عنوان صبحانه، عصرانه و حتی وعده غذایی کامل استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج:برنج نیم‌دانه ١ پیمانهآب ٣ یا ۴ پیمانهشیر ۴ پیمانهنمکیک چهارم قاشق چای‌خوریشکر١ پیمانهکره ۵٠ گرم در صورت تمایلخامه صبحانه ١٠٠ میلی‌لیتر در صورت تمایلپودر هل ١/٢ قاشق چای‌خوری یا بیشترپودر دارچین و گل محمدی برای تزیین

مراحل تهیه شیر برنج

مراحل تهیه شیر برنج به شرح زیر است:

برنج را از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت بدون نمک خیس کنید. سپس برنج را به همراه ٢ یا ٣ پیمانه آب در قابلمه بریزید.نمک را هم اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کندن و برنج نرم و شکفته شود.

برای ادامه رسپی این دسر همه پسند و لذیذ روی لینک طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید. 

۵- فرنی

فرنی یکی از خوراکی‌هایی است که بیشتر به عنوان دسر مصرف می‌شود. فرنی معمولاً از آرد برنج و شیر تهیه می‌شود و از گلاب و دارچین هم برای خوش‌طعم و خوش‌عطر کردن آن استفاده می‌کنند. 

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج:آرد برنج الک‌شده۳ قاشق سوپ‌خوریشیر        ۲ لیوانگلاب۲ قاشق سوپ‌خوریشکر۵ قاشق سوپ‌خوریپودر دارچین و پودر پسته (برای تزیین)به مقدار دلخواه

مراحل تهیه فرنی

مراحل تهیه فرنی به شرح زیر است:

برای تهیه فرنی، ابتدا آرد برنج را الک کرده و سپس در کمی آب سرد حل کنید.آرد برنج را به همراه شیر، گلاب و شکر روی شعله اجاق گاز قرار دهید و مرتب فرنی را هم بزنید تا مایه به غلظت مورد نظر برسد.

برای ادامه رسپی این دسر مقوی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فرنی کلیک کنید.

۶- رنگینک خرما و گردو

رنگینک یک خوراکی جنوبی و دسری با طبع گرم است. این دسر به خاطر ترکیب خرما و گردو هم خیلی پرانرژی و مقوی است و هم طعم بسیار لذیذی دارد. 

مواد اولیه لازم جهت تهیه رنگینکآرد۲ پیمانهکره۲۰۰ الی ۲۵۰ گرمپودر دارچین۱ قاشق مرباخوریپودر هل۱/۲ قاشق چای‌خوریخرمابه مقدار لازم (با توجه به اندازه ظرف)گردوبه مقدار لازمپودر نارگیل یا پستهبه مقدار لازم (برای تزیین)

مراحل تهیه رنگینک خرما و گردو

مراحل تهیه رنگینک خرما و گردو به شرح زیر است:

ابتدا کره را داخل ماهی‌تابه بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم آب شود. مقدار کره بستگی به سلیقه خودتان دارد. اگر می‌خواهید دسر کم‌چرب باشد، ۲۰۰ گرم و در غیر این صورت ۲۵۰ گرم کره استفاده کنید.سپس آرد را الک کنید که زمان تفت دادن، گوله گوله نشود. آرد را به کره اضافه کرده و با حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و سرخ شود. در این مدت مرتب آرد را هم زنید که نسوزد.

برای ادامه رسپی این دسر گرم و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه رنگینک کلیک کنید. 

۷- تارت سیب و دارچین

تارت یکی از دسرهای محبوب و معروف در همه جای دنیا است که از بین انواع مختلف آن تارت سیب از لذیدترین‌هاست. ترکیب سیب و دارچین طعم فوق‌العاده‌ای به این تارت می‌دهد. تارت سیب و دارچین به عنوان یک شیرینی خانگی و سالم، در فصل سرما و کنار یک فنجان چای برای عصرانه انتخاب بسیار خوبی است.

مواد لازم جهت تهیه تارت:کره۱۵۰ گرمپودر قند (نثار)۶۰ گرمآرد سفید قنادی۲۰۰ گرمزرده تخم مرغ۱ عددوانیلیک چهارم قاشق چای‌خوریسیب متوسط۳ الی ۴ عدددارچیننصف قاشق مرباخوریشکر قهوه‌ای یا شکر سفیدنصف پیمانهگردوی نگینی خردشده (اختیاری)یک چهارم پیمانه

مراحل تهیه تارت سیب و دارچین

مراحل تهیه تارت سیب و دارچین به شرح زیر است:

کار را با آماده کردن مواد داخلی تارت شروع می‌کنیم. سیب‌ها را بشویید، پوست بگیرید و با رنده درشت رنده کنید. داخل تابه‌ای بریزید و شکر قهوه‌ای را به آن اضافه کنید.مواد را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا سیب ها آب بیندازند و هر از گاهی هم بزنید تا آب سیب‌ها کاملا کشیده شود و بپزد. بعد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود.

برای ادامه رسپی این دسر بین المللی جذاب روی لینک طرز تهیه تارت سیب و دارچین کلیک کنید. 

۸- کادایف ترکیه‌ای 

کادایف، یکی از شیک‌ترین و پرطرفدارترین دسرهای ترکیه‌ای است که با توجه به نزدیک بودن سلیقه ایرانی‌ها به ترک‌ها، در ایران هم طرفداران زیادی دارد. مخصوصا اگر با گرم‌نوش شیر زعفران سرو شود.

مواد لازم جهت تهیه کادایفرشته کادایف (تهیه از فروشگاه‌های لوازم قنادی)۱۵۰ گرمکره یا روغن حیوانی۵۰ گرمپودر قند۴ قاشق سوپ‌خوریآرد۲ قاشق سوپ‌خورینشاسته ذرت۴ قاشق سوپ‌خوریشکر۲ /۱ پیمانهخامه صبحانه۲۰۰ گرمپودر هل۲ /۱ قاشق چای‌خوریتخم مرغ۱ عددشیر۳ پیمانهگلابنصف پیمانه

مراحل تهیه کادایف ترکیه‌ای

مراحل تهیه کادایف ترکیه‌ای به شرح زیر است:

ابتدا کره یا روغن حیوانی را در ماهی‌تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شود. رشته‌های کادایف را به صورت تکه‌های ٢ الی ٣ سانتی خرد کنید و به کره آب‌ شده اضافه کنید.مرتب هم بزنید تا رنگ رشته‌ها طلایی شود؛ بعد از طلایی شدن رشته‌ها، پودر قند را به رشته‌ها اضافه کنید.رشته‌های طلایی و پودر قند را کمی با هم مخلوط کنید و تابه را از روی حرارت بردارید.

برای ادامه رسپی این دسر ترکیه‌ای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه کادایف ترکیه‌ای کلیک کنید.

۹- کاچی

کاچی، یک دسر با طبع گرم و انرژی‌زاست که خاصیت درمانی بسیاری دارد؛ مخصوصا اگر با روغن حیوانی و زعفران فراوان و انواع مغزها آماده شود. کاچی برای صبحانه، عصرانه و حتی شاید به عنوان وعده غذای کامل هم مصرف می‌شود. 

مواد لازم جهت تهیه کاچی:آرد سفید گندم۱ لیواننبات آسیاب‌شده یا شکر یا عسل یا شیره انگور۳/۴ پیمانهروغن حیوانی یا روغن جامدنصف پیمانهکره۱۰۰ گرمآب۴ لیوانگلابنصف لیوانزعفران دم‌کردهبه مقدار لازمپودر هل۱ قاشق چای‌خوریپودر دارچیننصف قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه کاچی زعفرانی

مراحل تهیه کاچی زعفرانی به شرح زیر است:

برای تهیه کاچی اول شربت آن را آماده کنید. برای این کار شکر (یا نبات کوبیده‌ شده یا عسل یا شیره انگور) و آب را داخل ظرفی مخلوط می‌کنید.ترکیب فوق را روی حرارت متوسط قرار دهید تا زمانی که شکر حل شود. نیازی به جوشیدن زیاد و به قوام رسیدن نیست. وقتی دانه‌های شکر کاملا حل شد زعفران دم‌ کرده را اضافه کنید

برای ادامه رسپی این دسر خوشرنگ و مقوی روی لینک طرز تهیه کاچی کلیک کنید. 

۱۰- مسقطی انار

مسقطی یک از دسرها و شیرینی‌های قدیمی ایرانی و با قدمت ۱۵۰ ساله است که طرفداران بسیار زیادی دارد. در این قسمت طرز تهیه مسقطی با انار که ظاهر خیلی زیبا و جذابی هم دارد را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه مسقطی انار:آب انار۱ پیمانهشکریک سوم پیمانهنشاسته گندم۲ قاشق غذاخوریآب۲ قاشق غذاخوریگلاب۲ قاشق غذاخوریکره۱ قاشق غذاخوریخلال پسته و پودر نارگیلبه مقدار لازم

مراحل تهیه مسقطی انار

مراحل تهیه مسقطی انار به شرح زیر است:

پودر نشاسته را داخل آب سرد حل کنید.بعد از اینکه کامل حل شد آن را از یک صافی رد کنید تا مطمئن شوید کاملا صاف و زلال است.حتما باید از آب سرد استفاده کنید تا نشاسته به راحتی حل شود.

برای ادامه رسپی این دسر جذاب پاییزی روی لینک طرز تهیه مسقطی انار کلیک کنید. 

۱۱- دسر اناری

دسر اناری، که به صورت ترکیبی از پاناکوتای انار و دانه‌های انار تهیه می‌شود، یک دسر فوق‌العاده شیک و دوس‌داشتنی با ظاهری جذاب، مناسب برای سفره‌آرایی شب یلدا است. 

مواد لازم برای تهیه دسر اناری:شیر۲ پیمانهخامه صبحانهیک چهارم پیمانهپودر ژلاتین یک و نیم قاشق سوپ‌خوریشکر۶ قاشق سوپ‌خوریوانیلیک هشتم قاشق غذاخوریانار دانه‌شده دو عددپودر ژلهیک بستهروغن برای چرب کردن قالببه مقدار لازم

مراحل تهیه دسر اناری

مراحل تهیه دسر اناری به شرح زیر است:

برای شروع ابتدا قالب دسر را با کمک برس و روغن کاور کنید. به گونه‌ای که تمام قسمت‌های ظرف چرب شود.این کار را برای این انجام می‌شود تا موقع جدا کردن دسر از قالب دچار مشکل نشوید و ژله به‌ راحتی از ظرف جدا شود.حتماً در قالب‌های پیچیده این اصل را رعایت کنید چون ممکن است نتیجه زحماتتان در مرحله آخر از بین برود.

برای ادامه رسپی این دسر یلدایی جذاب روی لینک طرز تهیه دسر اناری کلیک کنید. 

۱۲- چیزکیک ژله اناری

چیزکیک به دلیل لایه پنیری که دارد، یکی از انواع کیک‌های محبوب به شمار می‌رود. چیزکیک ژله اناری نیز از دسرهای بسیار جذاب و پرطرفدار پاییز است که طرز تهیه آسانی دارد و به راحتی قابل تهیه در خانه است.

مواد لازم برای چیزکیک ژله اناری:بیسکوییت پتی‌بور۲ بستهکره ۱۲۵ گرمپنیر خامه‌ای ساده۲۰۰ گرمخامه صبحانه ساده۱۰۰ گرمپنیر ماسکارپونه۲۰۰ گرمشیر ۱ لیوانپودر قندنصف لیوانپودر ژلاتین۴ قاشق غذاخوریژله انار۲ بستهآب انار یا آب۱.۵ لیوانانار دانه‌شده۲ عدد متوسط

مراحل تهیه چیزکیک ژله اناری

مراحل تهیه چیزکیک ژله اناری به شرح زیر است:

در اولین مرحله به سراغ تهیه پایه چیز کیک بروید. برای این کار کره به دمای محیط رسیده را آب کنید؛ از روش بن‌ماری می‌توانید کمک بگیرید.راه ساده‌تر این است که کره را برای یک تا دو دقیقه در تستر یا ماکروفر قرار دهید تا کره از شکل جامد به مایع تغییر حالت دهد.

برای ادامه رسپی این دسر جذاب و خوشمزه روی لینک طرز تهیه چیزکیک ژله اناری کلیک کنید. 

۱۳- ترافل شکلاتی

ترافل شکلاتی (chocolate truffle) یک دسر خیلی زیبا و جذاب است که در طعم‌ها و رنگ‌ها و تزئینات متنوع می‌توان آن را تهیه کرد. 

مواد لازم برای تهیه ترافل شکلاتی:شکلات تخته‌ای تلخ یا سفید۴۰۰ گرمخامه صبحانه۲۰۰ گرمترافل‌های رنگی برای کاور کردنبه مقدار لازمکپسول شکلاتبه مقدار لازم

مراحل تهیه ترافل شکلاتی

مراحل تهیه ترافل شکلاتی به شرح زیر است:

ابتدا شکلات‌ها را با کمک چاقو برش زده و تکه‌تکه کنید.آن‌ها را به ظرف مناسب انتقال دهید و خامه را به آن اضافه کنید.کاملاً به ‌هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

برای ادامه رسپی این دسر همه پسند و لاکچری روی لینک طرز تهیه ترافل شکلاتی کلیک کنید. 

۱۴- باسلوق

باسلوق یکی از شیرینی‌های خیلی خوشمزه و سنتی ایرانی است که در مناسبت‌های خاصی مثل شب یلدا و عید نوروز خیلی مورد استقبال واقع می‌شود. باسلوق را می‌توانید بدون هیچ مشکل و دشواری خاصی در خانه تهیه و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه باسلوق خانگی:نشاسته گل (گندم)۱ لیوان سر پرآب۲ لیوان سر خالیشکریک و نیم لیوانجوهر لیمونوک قاشق چای‌خوریوانیلیک چهارم قاشق چای‌خوریکره۲۵ گرمگلابنصف لیوانپودر ژلاتین (دلخواه)۱ قاشق مرباخوری سر پرپودر نارگیلبه مقدار لازممغز گردوبه مقدار لازم

مراحل تهیه باسلوق

مراحل تهیه باسلوق به شرح زیر است:

نشاسته گندم را داخل ظرفی بریزید و یک لیوان آب سرد اضافه کنید.با قاشق هم بزنید تا کاملا حل و رقیق شود.مخلوط نشاسته و آب را کنار بگذارید و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه بماند.

برای ادامه رسپی این دسر سنتی و اصیل روی لینک طرز تهیه باسلوق خانگی کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینطرز تهیه انواع دسرهای پاییزی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این دسرهای خوشمزه را در روزهای پاییزی تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید