فاش شدن جزئیات دلهره‌آور سانحه بالگرد رییس‌جمهور به همراه تصاویر تازه‌ای که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کنند!

  • توسط: admin


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما حاضر در صحنه و در این مستند خبری این‌گونه روایت می‌کند:

ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت هواپیمای شهید رئیسی در فرودگاه شهید مدنی تبریز فرود آمد و بلافاصله با سه بالگرد به بازدید از عملیات اجرایی جاده مرزی بین ایران و آذربایجان موسوم به راه‌گذر ارس در شمال استان آذربایجان شرقی رفت. حدود ساعت ۸ صبح، بالگردها بعد از بازدید هوایی در اطراف روستای کلاله در ۱۶۰ کیلومتری تبریز فرود آمدند. دیدار و گفتگو با مردم برنامۀ رئیس‌جمهور در توقف نیم‌ساعته در این منطقه بود.

حدود ساعت ۹ صبح سه بالگرد به‌سمت سد قیزقلعه‌سی حرکت کردند و ساعت ۹.۱۰ در محدوده سد فرود آمدند. دیدار با آقای الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان برای افتتاح سد برنامه اصلی رئیس‌جمهور بود. این سد سومین طرح مشترک بین دو کشور به‌روی رودخانه ارس است. بعد از مراسم، رئیسی نماز ظهر و عصر را در محل سد به‌جا آورده بعد از گفتگو با مردم، راهی تبریز شد.

این سد در نقطه صفر مرزی در ۱۰ کیلومتری خداآفرین و ۲۴۵ کیلومتری تبریز قرار دارد. عزیمت زمینی، حدود چهار ساعت زمان می‌برد و با توجه به فشردگی برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور، ممکن نبود، ضمن اینکه نزدیک‌ترین فرودگاه به منطقه هم پارس‌آباد مغان بود که در فاصلۀ ۱۲۰ کیلومتری منطقه قرار داشت.

ساعت ۱۳.۱۰ سه بالگرد عازم تبریز شدند و بالگرد آقای رئیسی در وسط قرار داشت و آرایش بالگردی از بالا به پایین به‌صورت پلکانی و از راست به چپ بود، مدت پرواز یک ساعت و ۱۵ دقیقه تعیین شده بود.

لحظه پرواز هوا نسبتاً ابری بود ولی خبری از بارش و باد و مه نبود و گزارش هواشناسی بارش باران را برای عصر پیش‌بینی کرده بود. یکی از اهالی منطقه درباره وضعیت هوا لحظاتی قبل از سانحه صحبت کرده که وضعیت این‌چنینیِ هوا در آن مشخص است.

نیم‌ساعت بعد از پرواز در محدودۀ معدن مس سونگون، بالگرد به تودۀ ابر برخورد می‌کند؛ خلبان بالگرد رئیس‌جمهور دستور می‌دهد که برای عبور از ابرها، ارتفاع بگیرند. دو بالگردِ دیگر عبور کرده بعد از ۱ دقیقه به بالای ابرها رسیدند. شواهد نشان می‌دهد که جز توده ابر در باقی مسیر، از ابر فشرده و مه خبری نبود و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز تصویری از بالای ابرها گرفته است که این وضعیت را نشان می‌دهد.

هنگام عبور بالگردها از ابر، ارتباط بالگرد حامل رئیس‌جمهور با دو بالگرد دیگر قطع می‌شود و تلاش برای برقراری تماس و پیدا کردن موقعیت و نشان بالگرد رئیس‌جمهور بی‌نتیجه بود. تودۀ ابر موجود دید را محدود کرد و جست‌وجوی هوایی بی‌نتیجه ماند. حدود ساعت ۱۴ دو بالگرد حوالی معدن مس سونگون تصمیم به فرود می‌گیرند تا بازدید زمینی داشته باشند.

ساعت ۱۴.۱۸ یکی از تماس‌ها با تلفن بالگرد حامل رئیس‌جمهور موفق بود و آیت‌الله آل‌هاشم تلفن همراهِ خلبان مصطفوی را پاسخ داد و آقای محرابیان وزیر نیرو در تماس تلفنی پرسید که؛ “بقیه کجا هستند و اطراف شما نیستند؟ “.

برقراریِ این تماس امیدها را بر زنده بودن سرنشینان بیشتر کرد. البته؛ می‌شد با رهیابی تلفن همراه، موقعیت آنان را پیدا کرد ولی یک مشکل وجود داشت، این‌که یک آنتن بی‌تی‌اس در آن منطقه وجود داشت و با استفاده از یک آنتن نمی‌شد موقعیت دقیق را مشخص کرد، اما منطقه‌ای بین روستاهای اوزی، اردشیر و طویل از توابع ورزقان مشخص شد.

جست‌وجو از چند جبهه آغاز شد و وسعت منطقه و سرد بودن مسیر، کار جست‌وجو را دشوار می‌کرد. خالی از سکنه بودن و اطلاعات ضد و نقیض مبنی بر دیده‌شدن بالگرد سانحه‌دیده، کار را سخت‌تر می‌کرد.

بعد از سه ساعت، حدود ساعت ۱۷.۱۶ هیچ‌یک از سرنشینان پاسخگوی تماس تلفنی نبود، مه هم منطقه را فرا گرفت و سامانه بارشی در منطقه فعال شد، اینجا بود که پهپادی از ترکیه به کمک گرفته شد و نقطه‌ای را برای بالگرد مشخص کرد، اما نیروهای امدادی به منطقه رفتند و مشخص شد اطلاعات نادرست بود و نشانی پیدا نشد.

بعد از ۱۴ ساعت و حدود ۵.۳۰ صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه؛ ریزپرنده‌های ایرانی اولین تصاویر را از محل بالگرد مخابره کردند. تصاویر نشان داد که بالگرد بین روستای اوزی و طویل سقوط کرده است و همه سرنشینان به شهادت رسیده‌اند.

خلبان بالگرد حامل رئیس‌جمهور ۱.۵ دقیقه قبل از سانحه با دو بالگرد دیگر ارتباط داشته است و آثار اصابت گلوله در بالگرد مشاهده نشده است و بالگردِ حامل رئیس‌جمهور بعد از برخورد با ارتفاع، دچار آتش‌سوزی شده است.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید