علائم هشدار دهنده رابطه سمی در زندگی مشترک

  • توسط: admin


احتمالا شما هم در سال‌های اخیر عبارت رابطه سمی یا آدم‌های سمی را زیاد شنیده‌اید، اما باید بدانید که آدم سمی نداریم، بلکه یکسری روابط هستند که می‌توانند سمی شوند و محیط را زهرآلود کنند. از جمله رابطه زناشویی در زندگی مشترک.

گاهی نشانه‌های رابطه سمی پیش از ازدواج مشخص است، اما متاسفانه برخی از ویژگی‌های افراد و روابط، پس از گذشت زمان و نزدیک شدن بیشتر، نمایان می‌شوند. در این مقاله از اُکالا بلاگ، می‌خواهیم به برخی از نشانه‌های رابطه سمی در زندگی مشترک اشاره کنیم.

کنترل کردن

افرادی که کنترل‌گر هستند می‌توانند فضای رابطه را به جهنم تبدیل کنند. وقتی تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، تنها به خواست و حکم یک نفر پیش برود، فرد روبرو را خسته و درمانده می‌کند. در دوراهی رها کردن و زیر سلطه بودن، و جنگیدن و زیر بار حرف زور نرفتن، هر دو راه پرهزینه و توان‌گیر است. زیر سلطه و کنترل یک طرفه بودن در رابطه، آن رابطه را محکوم به نابودی خواهد کرد.

حسادت کردن

منظورمان از این کلمه، حسادت نسبت به شریک زندگی‌ است. وقتی موفقیت‌ها و پیشرفت یک فرد، باعث حسادت و خشم طرف مقابل می‌شود، باید زنگ خطر سمی شدن رابطه را به صدا درآورد. در یک ارتباط سالم، افراد از رشد همسرشان در زندگی مشترک خوشحال خواهند شد و به او افتخار خواهند کرد. اگر غیر از این باشد، و نوعی حس حسادت و رقابت در زندگی مشترک وجود داشته باشد، دیگر نمی‌توان از آن زندگی انتظار شکوفایی و پایداری داشت.

اعتماد نداشتن

اگر شما و همسرتان به هم اعتماد ندارید… دیگر رابطه‌ای وجود ندارد! در واقع اعتماد پایه و اساس یک ارتباط است و ارتباط بین هر دو انسان سالمی، با اعتماد است که شکل می گیرد. اگر اعتماد نباشد، انگار که هیچ چیز نیست. در بی‌اعتمادی، عشق و احترام و صمیمیت معنا ندارد. پس اگر شما یا همسرتان نسبت به هم بی‌اعتماد هستید، برای فرار از این سم، قبل از هر چیزی باید به فکر پر کردن این خلاء باشید.

سرزنش کردن

هیچکس نمی‌تواند در رابطه‌ای بماند که مدام در آن سرزنش می‌شود. شنیدن سرزنش مثل خوردن سم است. در بدن می‌پیچد و دیر یا زود اثرش فرد را از پای درمی‌آورد. سرزنش کردن، کاری به دور از مهر و دوست داشتن و همراهی است. به این معنی است که فرد به همسرش بگوید تو مقصری، تو ناتوانی و باری به روی دوش من هستی. شنیدن اینها ناخوشایند و ویرانگرِ رابطه است.

بیشتر بخوانید: شخصیت‌های سمی که باید از زندگی خود حذف کنید!

چسبیدن غیرعادی

یکی از نشانه‌های رفتن رابطه به سمت سمی شدن، چسبیدن یکی از روج‌ها به دیگری، به طور غیر عادی است. ممکن است این چسبیدن از روی ترس از دست دادن باشد، ممکن است از روی اضطراب‌های فردی عمیق باشد، حتی ممکن است از روی ترس از تنهایی و تلاش برای همراهی بیش از حد باشد. هر چه باشد، مشکلی وجود دارد. فضا ندادن به افراد، به تدریج باعث فرار آنها و دور شدنشان می‌شود.

عشق مشروط

محبت و عشق در زندگی مشترک باید بدون قید و شرط باشد. نمی‌توان آن را محدود و مشروط کرد. در غیر این صورت، آن عشق واقعی نیست و رابطه تنها معامله‌ای برای داد و ستد است. مثلا یکی از طرفین عشق و محبتش را زمانی ابراز می‌کند که هدیه‌ای دریافت کند، یا کاری که می‌خواسته انجام شود. در چنین رابطه‌ای همراهی و همدلی وجود ندارد و یک فضای خشک بی‌احساس خواهد داشت که نام رابطه سمی برای آن مناسب است.

بی‌توجهی به نیازها

در زندگی مشترک، نیازها و خواسته‌هایی وجود دارد، که توجه به آنها باعث دلگرمی و خوشحالی طرف مقابل خواهد بود. حتی اگر نتوان آن نیازها و خواسته‌ها را مرتفع کرد، همین که دیده شوند، احساس خوشایندی به فرد می‌دهد. فردی که در زندگی مشترک به نیازهای طرف مقابل بی‌توجه است، معنی مشترک بودنِ زندگی را نمی‌داند و خود را جدا از همسرش می‌بیند. در این صورت هم فضای بین زوج، از سردی و ناراحتی پر خواهد شد.

بی‌احترامی و تحقیر

کوچک شمردن دیگران، کوچک شمردن نیازها یا اهدافشان، کوچک شمردن خواسته‌ها و علایق‌شان، همه نشان از غرور بیجا و خودبزرگ بینی دارد. ارتباط با چنین فردی در هر سطحی که باشد سمی است، چه برسد به رابطه در زندگی مشترک که بر پایه احترام است. فردی که شما را تحقیر می‌کند، در همین جا متوقف نمی‌شود و تک تک رفتارهای او می‌تواند فضای رابطه را از خشم و غم و ناامیدی پر کند.

توجه افراطی

هر چیز خوبی که در تعادل بسیار زیبا و مفید است، در حالت افراط یا تفریط، زشت و زننده است. از جمله توجه کردن، که لازمه زندگی مشترک است اگر که در تعادل باشد. دخالت کردن‌های بی‌اساس، حساسیت‌های بیجا، محدود کردن، پرخاشگری و از این دست، نه تنها نوعی از توجه سالم نیستند، بلکه راه تنفس فرد را می‌بندند. کسی که به اسم توجه، تمام ابعاد زندگی همسرش را کنترل و او را محدود می‌کند، نمی‌تواند رابطه سالم و غیر سمی در زندگی مشترک داشته باشد.

خیانت کردن

خیانت همانطور که از نامش پیداست شکستن عهد و پیمان است. زندگی مشترک پس از خیانت یکی از طرفین، فضای مسموم کننده خواهد داشت. بدبینی و بی‌اعتمادی، حس قربانی شدن، حس دوست نداشته شدن، حس تحقیر و احساسات ناخوشایند دیگری که در فضای دو نفر حاکم می‌شود، رابطه سالمی باقی نمی‌گذارد. به ویژه اگر فرد خیانتکار نتواند به درستی ابراز پشیمانی کند و برای جبران آن خیانت، قدمی بردارد.

بیشتر بخوانید: نشانه‌هایی که می‎‌گوید همسرتان دارد به شما خیانت می‌کند!

خشونت

خشونت از هر نوعی که باشد برای رابطه سم است. بسیاری از افراد به راحتی می‌گویند که آستانه خشمشان پایین است، اما خیلی زود فراموش می‌کنند. این به هیچ عنوان خوب یا کافی نیست. خشم یک احساس عادی است، اما ابراز خشم به شکل خشونت ورزی، از هر نوع آن و هر چقدر کوتاه، می‌تواند آسیب‌های زیادی به فرد مورد خشونت وارد کند. رابطه با کسی که کنترل خشم ندارد و به شکل کلامی، یا فیزیکی یا به هر صورت دیگری، خشونت نشان می دهد حتما و قطعا سمی خواهد بود.

مواردی که گفته شد، تنها بخشی از نشانه‌های سمی شدن رابطه است، نه تمام آنها. اگر بعد از شروع زندگی مشترک، چنین مواردی مشاهده شود، لازم است که طبق ارزش‌ها و اخلاقیات، ابتدا برای حل این سموم قدم بردارید. برهم زدن زندگی مشترک بهترین یا تنها راه برای عبور از ارتباط سمی نیست. تمام هدف ما از دانش و آگاهی به این موارد، گوش به زنگی برای نجات یک زندگی مشترک است پیش از آنکه سموم مختلف، جان رابطه سالم را بگیرد. اگر شما هم از نشانه‌های رابطه سمی در زندگی مشترک، موردی را به خاطر دارید، با ما و خوانندگان اُکالا بلاگ در میان بگذارید.

 

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید