طریقه ای جذاب برای برقراری ارتباط موثر با 9 تکنیک حرفه ای

  • توسط: admin


همه انسان‌ها در آرزوی یک ارتباط موفقیت آمیز هستند، چرا که این ارتباط خوب است که زندگی ما را زیبا و خوشایند می‌کند. انسان تنها گزینه هیچ‌کس نیست و همه از اینکه با افرادی قابل اعتماد زندگی کنند که دوستشان داشته باشد، خوشحال خواهند بود. اصولا زندگی چیزی است که در کنار دیگران معنا دارد و حال ما در بسیاری از لحظات به دیگران و ارتباط خوب با آنان وابسته است. در این مقاله از اُکالا بلاگ، می‌خواهیم درباره مفهوم ارتباط موفق و بهترین راه ارتباط موفقیت آمیز صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مفهوم ارتباط موفق

ارتباط از منظر علوم ارتباطات، یک مفهوم کاملا دقیق و مشخص دارد. پیامی از یک فرستنده به سمت گیرنده می‌رود. این پیام از کانالی رد می‌شود که می‌تواند کلام، یا نوشته یا حرکات بدن یا… باشد. تا اینجای کار را همه انسان‌ها به‌صورت نرمال و بدون هیچ تلاشی آموخته‌اند. اما راز موفقیت دراین‌ارتباط چیست؟! زمانی به یک ارتباط موفقیت آمیز می‌گوییم که معنا در نظر گیرنده، همان معنایی باشد که منظور فرستنده بوده است.

واضح‌تر بگویم، اگر من به زبان آلمانی با شما حرف بزنم، با فرض اینکه شما زبان آلمانی را بلد نیستید، ارتباط موفقیت آمیزی بین ما شکل نگرفته است؛ چون شما منظور و معنای پیام من را درک نکرده‌اید. ما ابزارهای مختلفی را داریم برای اینکه پیام ما به طور شفاف و واضح فرستاده و به‌درستی از طرف گیرنده درک شود. اما گاهی به‌درستی از این ابزارها استفاده نمی‌کنیم. در ادامه به مهم‌ترین این ابزارها برای رسیدن به یک ارتباط موفقیت آمیز اشاره می‌کنیم.

تکنیک‌هایی برای یک ارتباط موفقیت آمیز

در ادامه به چند تکنیک طلایی برای برقراری یک ارتباط موفق اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- بیان احساسات

احساسات بین همه انسان‌ها مشترک است، پس درک نسبتا خوبی از احساسات خواهند داشت. هر آدمی که از نظر روانی سالم و عادی باشد، غم را و یا شادی را می‌شناسند. می‌تواند بفهمد خشم یا ترس چه حسی در افراد ایجاد می‌کنند.

در نتیجه بیان احساسات ما می‌تواند راهی باشد برای اینکه منظور ما بهتر درک شود. تلاش کنید ابراز درست احساسات را از طریق کلام، تمرین کنید. قطعا خواهید دید که تفاوتی در کیفیت ارتباط شما ایجاد می‌کند.

۲- توجه به احساسات و نیازهای طرف مقابل

همان‌طور که احساسات خود را ابراز می‌کنید، باید حواستان به احساسات طرف مقابل هم باشد. مثلا وقتی فردی ترسیده، نمی‌تواند به‌درستی به شما توجه کند و معنای کلامتان را دریابد چرا که مغز او در یک حالت اضطرار قرار گرفته و در تلاش برای نجات خود و دوری از ترس است.

یا وقتی کسی خشمگین باشد، کلام شما کمتر در او اثرگذار است. مگر اینکه به افراد کمک کنید تا احساساتشان را بیان کرده و از احساسات ناخوشایند خود عبور کنند. این‌گونه ارتباط بهتری برقرار خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی موثر در تقویت روابط اجتماعی

۳- استفاده از زبان بدن

زبان بدن یک زبان کم و بیش بین‌المللی است. یعنی شما بدون اینکه کلامی بگویید، می‌توانید منظورتان را به دیگران برسانید. گاهی حتی در طول یک گفتگو، شما با زبان بدن خود، می‌توانید معنی کلمات را عوض کنید، مثلا با حالت چهره خود فرد را متوجه کنید که کلامتان جنبه شوخی یا جدی دارد.

نوع نشستن شما، می‌تواند حس آرام بودن یا در تنش بودن را منتقل کند. پس نسبت به حالات بدنی خود بی‌توجه نباشید و آنها را به قصد ارتباط درست کنترل کنید.

۴- همدلی کردن

وقتی با کسی همدلی می‌کنید، یعنی می‌توانید خودتان را جای او بگذارید، و او را درک کنید، قطعا ارتباط بهتری با فرد خواهید داشت. چرا که شما به او نزدیک شده‌اید، و صمیمیت می‌تواند باعث بهبود کیفیت ارتباط شود. همچنین همدلی کردن، باعث نرم شدن انسان می‌شود که در کلامش به صورت مهر خود را نشان خواهد داد و خب کیست که نداند از محبت خارها گل می‌شود؟!

۵- گوش کردن

هر کسی که با شما صحبت می‌کند، انتظار دارد که شما نیز او را بشنوید. آماده جواب دادن به دیگران نباشید، اول کامل و با دقت گوش کنید و مطمئن شوید در فهم پیام طرف مقابل، دچار سو تفاهم نشده‌اید.

وقتی با کسی گفتگو می‌کنید، تمام حواس و تمرکز خود را در آن لحظه بگذارید و از به دست گرفتن گوشی، دیدن تلویزیون یا هر کار شخصی دیگری خودداری کنید تا فرد مقابل را مطمئن کنید که به او گوش داده‌اید.

بیشتر بخوانید: چگونه به یک فرد تاثیرگذار تبدیل شویم؟

۶- استفاده از کلمات درست

به نسبت اینکه با چه کسی و در چه شرایطی یک ارتباط شکل‌گرفته است، کلمات شما نیز باید متفاوت باشد. مثلا وقتی با فرزند خود حرف می‌زنید، باید کلمات طوری باشند که او درک کند، ساده، خودمانی و غیررسمی و همراه با مهر. در غیر این صورت ارتباطی بین شما برقرار نخواهد شد چرا که فهمی صورت نمی‌گیرد.

به همین صورت اگر در محیط‌های رسمی گفتگویی دارید، از کلمات رسمی، واضح و شفاف استفاده کنید. کلماتی که ابهام ندارند و تنها یک معنی مشخص از آنها برداشت می‌شود. این کار باعث گذر از سو تفاهم‌ها می‌شود. ذهن طرف مقابل را بخوانید. او با چه کلماتی، منظور شما را به‌درستی درک می‌کند؟

۷- فکر کردن قبل از شروع

قبل از حرف زدن، فکر و برنامه‌ریزی کنید. برای گفتگوهای مهم تمرین کنید. اینکه ارتباطی را به صورت بداهه شروع کنید و هر چه به ذهنتان می‌آید بگویید معمولا به‌جای خوبی نمی‌رسد و یک مهارت بسیار پیچیده است که علاوه بر استعداد سخنوری به تمرین زیاد نیاز دارد.

پس قبل از صحبت، مکالمه خود را مرور کنید و به کلمات و نحوه بیان خود دقت کنید. این کار این سود را خواهد داشت که برای جواب‌های احتمالی نیز آماده خواهید بود.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های کاربردی برای اینکه با اعتماد به نفس دیده شوید

۸- درگیر کردن طرف مقابل

حتما این تجربه را داشته‌اید که در بعضی فضاها، به‌ویژه فضاهای آموزشی مثل مدرسه و دانشگاه، بعضی کلاس‌ها برایتان خواب‌آور بوده است و هیچ‌چیز از آموزه‌های کلاس را نمی‌فهمیدید، اما برعکس در بعضی از کلاس‌ها متمرکز و آماده یادگیری و با شوق زیاد حاضر می‌شدید. فرق این دو کلاس در این است، در اولی یک نفر متکلم‌وحده است و شما نقشی در گفتگو ندارید، اما در دومی، شما نقش پررنگی دارید.

یا موضوع برایتان بسیار جالب است، یا نقشی دارید که می‌خواهید آن را ایفا کنید و در مورد موضوع مورد گفتگو، صحبت کنید. پس برای یک ارتباط خوب همین کار را بکنید، از دیگران بخواهید نظر بدهند و در این ارتباط شریک باشند.

۹- مطمئن شدن از فهم مشترک

اگر مطمئن نیستید که طرف مقابل شما، به‌درستی پیام شما را فهمیده یا نه کافی است که از او بپرسید! یک تکنیک خوب این است که از افراد بخواهید آن چیزی که از حرف‌های شما فهمیده‌اند را برایتان بگویند تا اگر لازم است توضیحات بیشتری بدهید. این کار سو تفاهم‌های احتمالی را به حداقل می‌رساند. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید که اگر چیزی را درست متوجه نشده‌اند از شما بپرسند.

برقراری یک ارتباط موفقیت آمیز، یعنی یک ارتباط عمیق و واقعی که شما باید با تمام اطرافیانتان داشته باشید، چه اعضای خانواده، چه دوستان، چه همکاران. با یک ارتباط خوب خواهید دید که همه کارها بهتر پیش می‌رود و فضای سالم و به‌دور از اضطراب حاکم است. اگر شما هم راهی برای یک ارتباط موفقیت آمیز می‌شناسید آن را در این مطلب از مجله سبک زندگی آدرینبا ما در میان بگذارید.

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید