طرز تهیه ترشی خرما با عطر و طعم جنوب؛ لذتی جدید اما بسیار دلچسب

  • توسط: admin


ترشی خرما یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین ترشی‌های جنوبی است که طعم ملس و بافت غلیظ آن با تمام ترشی‌های دیگر متفاوت است. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ۲ روش تهیه ترشی خرما به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه ترشی خرما با سرکه

آماده کردن مواد این ترشی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن باید ترشی را به مدت ۴۸ ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا ترشی شما آماده شود.

مواد لازم برای تهیه ترشی خرما

مواد لازم برای تهیه ترشی خرما به شرح زیر است:

خرما۱ کیلوگرمسیر۵ حبهپودر دارچینبه مقدار لازمسرکه سفید۱/۵ لیترشکر۳۰۰ گرمنمکبه مقدار لازم

مراحل تهیه ترشی خرما

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی خرمای خانگی آشنا شوید.

مرحله اول: خرماها را خرد کنید

برای شروع باید خرماها را با آب گرم بشویید و خوب تمیز کنید. نوک‌های خرما را با چاقوی تیر برش دهید و سپس هسته خرماها را جدا کنید.

مرحله دوم: سیرها را خرد کنید

پوست سیرها را جدا کنید و آن را به صورت ریز خرد یا رنده کنید.

مرحله سوم: ترکیب سرکه طعم دار شده را آماده کنید

برای تهیه این ترشی باید سرکه را در یک قابلمه بریزید و بعد شکر، نمک و سیر رنده شده را اضافه کنید. در ادامه پودر دارچین را به سایر مواد اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید شکر به طور کامل در سرکه حل شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پیاز با کلم قرمز

مرحله چهارم: خرماها را به قابلمه اضافه کنید

زمانی که شکر کاملا حل شد و سرکه شروع به جوشیدن کرد، می‌توانید خرماهای شسته شده و هسته گرفته را اضافه کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید مواد ترشی به آرامی بپزند.

مرحله پنجم: ترشی را آماده کنید

بعد از حدود ۲۰ دقیقه از اضافه کردن خرماها می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید ترشی خرما کاملا خنک شود و سپس آن را در شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید. بعد از ۴۸ ساعت می‌توانید این ترشی خوشمزه را میل کنید.

طرز تهیه ترشی خرما بدون سرکه

آماده کردن مواد اولیه این ترشی حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه ترشی خرما با تمر هندی

مواد لازم برای تهیه ترشی خرما با تمر هندی به شرح زیر است:

خرما۱ کیلوگرمپودر سماق۰/۵ کیلوگرمتمر هندی۰/۵ کیلوگرمآب لیمو ترش تازه۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارپودر دارچین۱ قاشق غذاخوریمغز گردوی خرد شده۱۰۰ گرمدانه انار۵۰ گرمنمک و فلفل به مقدار لازم

مراحل تهیه ترشی خرما بدون سرکه

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی خرما با تمر هندی و سماق آشنا شوید.

مرحله اول: سماق را بخیسانید و صاف کنید

برای شروع باید سماق را در یک کاسه بزرگ بریزید و حدود ۲ تا سه لیوان آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید سماق برای حدود ۲ ساعت خیس بخورد. بعد از ۲ ساعت باید سماق را از صافی رد کنید و آب آن را در ظرف دیگری بریزید.

مرحله دوم: تمر هندی را بخیسانید و صاف کنید

در این مرحله باید تمر هندی را همراه با ۲ لیوان آب در یک کاسه بریزید و برای ۲۴ ساعت بخیسانید. در ادامه آن را از صافی رد و سپس به آب سماق اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: آب خیارشور را دور نریزید، با آن ترشی درست کنید

مرحله سوم: آب تمر هندی، آب سماق و آبلیمو را بجوشانید

ترکیب آب تمر هندی، آب سماق و آب لیمو ترش تازه را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب شروع به جوشیدن کند و پس از ۲ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله چهارم: خرماها را چرخ کنید

تا سرد شدن ترکیب تمر هندی، آب سماق و آبلیمو به سراغ آماده کردن خرماها بروید. ابتدا خرماها را بشویید و هسته آن‌ها را جدا کنید. در ادامه خرما را در غذاساز یا خردکن بریزید و خوب له کنید.

مرحله پنجم: خرما را به مواد ترشی اضافه کنید

در این مرحله باید خرمای میکس شده را به ترکیب تمر هندی، آب سماق و آبلیمو اضافه کنید و مواد را برای ۲ دقیقه روی حرارت بجوشانید. در این مرحله باید مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا خرما کاملا با مواد ترشی ترکیب شود.

مرحله ششم: ترشی را آماده کنید

در آخرین مرحله باید گردوی خرد شده و دانه‌ها انار را به ترشی اضافه کنید و پس از یک دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. مقداری نمک و فلفل به ترشی بزنید و صبر کنید تا ترشی شما کاملا خنک شود. در ادامه ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و آن را در یخچال قرار دهید. بعد از آماده شدن ترشی می‌توانید بلافاصله آن را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیمو شیرین

نکات و فوت و فن‌های تهیه ترشی خرما

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه ترش خرما اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اضافه کردن شکر به ترشی خرما اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آن را حذف یا از مقدار کمتری شکر استفاده کنید..برای تهیه ترشی خرما بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید. استفاده از سرکه سیب موجب تغییر کردن مزه ترشی می‌شود.ترشی خرما ماندگاری پایینی دارد و باید در کوتاه‌ترین زمان مصرف شود، در صورتی که عطر و طعم ترشی تغییر کرد، آن را دور بریزید.بهترین ادویه ترشی خرما ترکیب سیر، دارچین، فلفل و جوز هندی است.سیر یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌های ترشی خرما است که بهتر است آن را حذف نکنید.برای تهیه ترشی خرما نیازی به جدا کردن پوست خرما نیست.برای مزه دار کردن ترشی خرما می‌توانید از ترکیب خرمای بدون هسته، آب لیمو، نعنا، سیر، ترخون استفاده کنید. در این روش می‌توانید مواد ترشی را در مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید. می‌توانید این ترشی را قبل از مصرف تهیه و میل کنید.می‌توانید ترشی خرما را با انواع پلو مخلوط و غذاهای ایرانی سرو کنید.برای تزیین و مزه دار کردن ترشی خرما می‌توانید از مقداری سیاه دانه استفاده کنید.در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه ترشی خرما از خرمای نارس یا خارک نیز استفاده کنید. در این روش باید خارک را همراه با سرکه و آب روی حرارت بجوشانید تا نرم شوند. سپس خارک‌ها را آبکش کنید. و ترکیب آب و سرکه را نیز در یک ظرف جداگانه بریزید. خارک‌های پخته شده در آب و سرکه را در یک شیشه تمیز بریزید و مقداری سیر و ادویه ترشی مثل زردچوبه، پور تخم گشنیز، سیاه دانه، فلفل قرمز و نمک به آن اضافه کنید. ترکیب سرکه و آب را اضافه کنید تا ترشی شما آماده شود. ترشی را در یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید. می‌توانید این ترشی را بعد از ۲ هفته مصرف کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه ۲ روش طرز تهیه ترشی خرما خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن این ترشی‌ها اشاره شد. طعم این ترشی بسیار متمایز و خوشمزه است و مطمئن باشید ارزش امتحان کردن را دارد. اگر تجربه درست کردن ترشی خرما را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید