شوک قیمت دلار! ارزش دلار به ۶۷ هزار تومان رسید / بازار ارز در مقابل تنش‌های سیاسی به چالش کشیده شد

  • توسط: admin


به گزارش آدرینبه نقل از گسترش نیوز، قیمت دلار آزاد در بازار در همین لحظه به نرخ ۶۷ هزار و ۶۸۵ تومان رسیده است که در نوع خود در چند ماه اخیر این جهش قیمت کم سابقه بوده است. در هفته‌های اخیر، موضوع افزایش تنش و اخبار ناخوشایند سیاسی درباره ایران و اسرائیل و احتمال بروز درگیری، همواره مورد توجه فعالان بازارهای مالی قرار گرفته است. از طرفی کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم و در پی آن بالا رفتن قیمت دلار شده است. این اتفاق در ادامه دولت را مجبور به استقراض از بانک مرکزی می کند. 

بانک مرکزی اما نظر دیگری دارد و همچنان بر سیاست تثبیت نرخ ارز تاکید می کند و افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر را به عنوان شوک‌ های موقت ارزیابی می‌کند. بانک مرکزی بر این باور است که افزایش قیمت‌ ها می‌ تواند به انحراف کوتاه‌ مدت نرخ ارز از مسیر هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی منجر شود و دولت در تلاش است تا ثبات بازار ارز را حفظ کند.
عوامل موثر بر قیمت دلار
اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی  درباره ادعای امارات درباره جزایر ایرانی و اثر آن بر بازار ارز گفت: واقعیت های اقتصادی معمولا با اتفاقات تغییر نمی کنند. آن چیزی که باعث تضعیف و تقویت یک اقتصاد می شود،  ربطی به اتفاقات سیاسی و نظامی درکشور، منطقه یا حتی جهان ندارد.بلکه تبعات آن اتفاق ها است که می تواند اثر گذار باشد.

وی افزود: البته می شود هر اتفاقی را به عنوان بهانه ، مورد استفاده قرار داد، ولی مثلا آن اتفاقی که باعث بالا رفتن نرخ ها و تضعیف قدرت پول ملی می شود، نه اتفاقات سیاسی و نظامی بلکه فقط اتفاقات اقتصادی است. بالا رفتن نرخ تورم ،نرخ بهره و نرخ بیکاری و یا به قول اقتصاددان ها شاخص فلاکت اثر گذار است. ممکن است سوال شود، پس چرا وقتی یک اتفاق غیر معمول و شوک آور رخ می دهد فورا بازار ارز واکنش نشان می دهد؟ دلیل آن غیر واقعی بودن جایگاه آن، قبل از آن اتفاق است. یعنی وقتی کسی در یک جایگاه نا متعادل قرار داشته باشد،  با آمدن بادی، طوفانی یا حتی نسیمی، متزلزل می شود. ولی زمانی که جایگاه و بایگاه، محکم و مستحکم باشد حتی طوفان های سخت هم باعث عدم ثبات نمی شود. 
نقش تورم بر نواسانات بازار ارز

کارشناس اقتصادی اشاره کرد: وقتی مشاهده می شود نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار حدود ۴۰ درصد است ( که حتی برخی بیشتر هم گفته اند) بنابراین نمی شود با این تفاضل نرخ تورم، در دو حوزه، نرخ ارز در طول سال تغییر نکند. وقتی تغییر نمی کند،  معلوم می شود یک جای کار اشکال دارد یا نرخ در اول سال واقعی نبوده و بسیار بالاتر از نرخ واقعی بوده یا الان بعد از گذشت یک سال با داشتن تفاوت نرخ تورم در حدود ۴۰ درصد نرخ واقعی نیست . اصولا اگر بشود نرخ تورم را در کشور کنترل نمود و با عدم خلق پول ( چه به وسیله چاپ اسکناس یا توسط دادن بهره های نامتناسب در بانک ها) نرخ تورم را نزدیک به نرخ تورم در کشورهای صاحب پول های قدرتمند نگاه داشت، آنگاه می شود توقع داشت که نرخ ارز هم دارای ثبات باشد.

سمیعی در پایان گفت: تفاوت قیمت واقعی با قیمت های غیر واقعی و مصنوعی مانند این است که کسی در خانه ای محکم و استوار ، با در پنجره های مستحکم  ایستاده باشد که در اثر باد ها و حتی طوفان ها کوچک ترین خللی بر او وارد نمی شود، یا کسی که در یک پرتگاه نامطمئن ایستاده باشد و با کمترین نسیمی دچار نگرانی و اضطراب می شود. هر دولتی که در ایران حاکم باشد یا بعد از این  سر کار بیاید، اگر روش مطمئن قیمت‌های واقعی واحد و پایدار را در پیش بگیرد و با کنترل نرخ تورم و بهره از التهاب در بازار جلوگیری کند، باعث ایجاد شغل خواهد شد و اقتصاد رونق خواهد گرفت. اگر روش‌های چند نرخی و قیمت های مصنوعی  را در پیش بگیرد که وضع همین است و جای تاسف است.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید