سه دستور پخت بی‌نظیر قاطی پلو شیک و مجلسی عین رستوران‌ها!

  • توسط: admin


قاطی پلو از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و ذائقه خود برنج را همراه با انواع سبزی، حبوبات، گوشت، مرغ، ادویه جات و… ترکیب کرده و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه با آدرینبلاگ همراه باشید تا شما را با طرز تهیه انواع قاطی پلو خوشمزه آشنا کنیم.

۱- قاطی پلو سبزیجات

برای تهیه قاطی پلو سبزیجات به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج۴ پیمانهنمک و روغنبه اندازه لازمزیره سبز یا سیاه۱ قاشق غذاخوریگشنیز تازه۲۵۰ گرمنعناع تازه خرد شده۳ قاشق غذاخوریفلفل سبز تند۱ عددلوبیا سبز تازه۶ عددنخود فرنگی۱ لیوانآب گوجه فرنگی۱ لیوانسس گوجه فرنگیبه مقدار کم

مراحل تهیه قاطی پلو سبزیجات

مراحل تهیه قاطی پلوی سبزیجات به شرح زیر است:

برای تهیه این غذای کم هزینه باید ابتدا برنج ایرانی کهنه را به مدت ۳ ساعت بخیسانید.ظرفی را جدا جدا تهیه کنید و نخود فرنگی، لوبیا و فلفل سبز را بپزید. زمانی که پخته شدند همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید. سپس گشنیز و نعنایی را که از قبل پاک کرده، شسته و خرد نموده‌اید را همراه سبزیجات دیگر میکس کنید.از مخلوط همه این مواد یک پوره سبز رنگی به دست می‌آید، آن را کنار بگذارید. گوجه فرنگی را به صورت ریز خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید.برنج را می‌توانید کته یا به صورت آبکش درآورید. بهتر است برنج را آبکش کنید تا از نظر ظاهری شکیل‌تر شود. در اولین مرحله بعد از آبکش برنج، یک کفگیر برنج سفید بریزید و قسمت لایه دیگر می‌توانید پوره سبز رنگ با برنج سفید را مخلوط کنید.مرحله بعد با کفگیر برنج را بریزید و موادی که داخل تابه از گوجه سرخ شده بود را مخلوط کنید تا شکل نارنجی یا قرمز به دست آید.در لایه آخر می‌توانید تمام سطح برنج را زیره سبز یا سیاه بریزید.برنج را دم کنید و بعد از دم کشیدن برنج به آرامی از روی سطح لایه‌ها مرتب اول برنج زیره را داخل قالب چرب شده بریزید و به صورت فشرده قرار دهید.خیلی آرام آن قالب را داخل ظرف سر و ته کنید تا برنج قالبی تخلیه شود. به همین صورت لایه‌های رنگی برنج را مرتب با قالب به صورت مجلسی داخل ظروف ریخته و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزی پلو با سبزی خشک

۲- قاطی پلو آجیلی با مرغ

برای تهیه قاطی پلو آجیلی با مرغ به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج۳ پیمانهسینه مرغ پخته شده۱ عددخلال بادام۱۵۰ گرمخلال پسته۲۰۰ گرمفندق خام ریز شده۱۰۰ گرمزرشک۱۰۰ گرمپیاز بزرگ۱ عددنمکبه اندازه لازمشکر۱ قاشق غذاخوریهویج خلال شده۲ عددزعفران آب شده۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه قاطی پلو آجیلی با مرغ

مراحل تهیه قاطی پلو آجیلی با مرغ یا گوشت به شرح زیر است:

ابتدا برنج را طبق معمول خیسانده و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و داخل روغن در تابه‌ای سرخ کنید.زمانی که پیاز طلایی شد هویجی را که از قبل شسته و به صورت خلال‌های نازک درآورده‌اید را به تابه اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا با روغن خوب سرخ شوند. دقت کنید هویج خلال شده بسیار نازک و به یک اندازه برش خرده شده باشند تا در زمان پخت یکدست سرخ شوند.در این مرحله مرغ را با آب و یک عدد پیاز داخل قابلمه بپزید. نکته مهم این است که برای پخت مرغ به مقدار بسیار کم آب بریزید تا با حرارت ملایم و با بخار پخته شود. آب کم باعث خوشمزگی بیشتر مرغ خواهد شد.اکنون خلال پسته و بادام و فندق را به هویج و پیاز اضافه کنید و به مقدار کمی تفت دهید. مرغ پخته شده را درون ظرفی با کمک چنگال ریش ریش کنید و به تابه اضافه کرده و همراه با مغزها روی حرارت تفت دهید.زرشک را جدا داخل ظرفی با روغن حرارت دهید و با کمی زعفران به تابه اضافه کنید. در آخر کمی شکر به دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید خنک شوند.این مواد را لایه لایه به برنجی که از قبل آبکش کرده‌اید، بیفزایید و در آخر باز هم زعفران و آب روغن کمی روی برنج بریزید و برنج را دم کنید.غذای شما پس از گذشت نهایت ۱ ساعت آماده سرو کردن است. نوش جان!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سبزی پلو دامغانی به روش سنتی

۳- قاطی پلو با قارچ و نخود فرنگی

برای تهیه قاطی پلو با قارچ و نخود فرنگی به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

برنج۳ پیمانهپیاز۲ عددقارچ۲۵۰ گرمنخود فرنگی۱ لیوانفلفل دلمه‌ای۱ عدد کوچکهویج نگینی شده۲ عددبادام خلال شده۲ قاشق غذاخوریروغن ترجیحاً کنجدبه میزان لازمنمک و فلفل سیاهنوک قاشق چای‌خوریزعفران دم کشیدهبه میزان لازم

مراحل تهیه قاطی پلو با قارچ و نخود فرنگی

مراحل تهیه قاطی پلو با قارچ و نخود فرنگی به شرح زیر است:

در ابتدای کار برنج را تهیه کنید و با آب نیم گرم بشویید. بهتر است هر برنجی را قبل از پخت به مدت دو الی سه ساعت بخیسانید تا در زمان پخت به راحتی دم بکشد.چنانچه از کنسرو نخود فرنگی استفاده می‌کنید آن را آماده کنید. اگر هم تصمیم به پخت نخود فرنگی تازه دارید بهتر است داخل قابلمه بریزید. سپس به آن نمک اضافه کنید و بر روی حرارت قرار دهید. نخود فرنگی با چند تا قل خوردن پخته خواهد شد، آن را کنار بگذارید.در این مرحله فلفل دلمه‌ای‌های رنگی را ریز خرد کنید. سپس هویج را با پوست کن پوست بگیرید و به قطعات ریز درآورید و داخل کمی آب جوش بخار دهید.اکنون نوبت قارچ‌هاست، آن‌ها را بشویید و اسلایسی کنید و در تابه با روغن کنجد تفت دهید. سپس فلفل دلمه‌ای ها را اضافه کنید و کمی هم بزنید.همه مواد را کم کم به تابه اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و بعد از کمی تفت دادن برنج را جدا آبکش کنید و این مواد را لابه لای برنج قرار دهید و بعد از بخار افتادن دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا با بخار، غذا دم بکشد و آماده سرو شود.در آخر پیاز را کمی سرخ کنید و در این حین خلال بادام را همراه با زعفران دم کشیده به آن اضافه کنید. زمانی که برنج دم کشید داخل ظرف مورد نظر بکشید و با خلال بادام و زعفران تزیین کنید..

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینطرز تهیه قاطی پلوهای خوشمزه و مجلسی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذای خوشمزه را طبق آموزش فوق تهیه و از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید