سریعترین روش‌های تهیه برگه زردآلوی خوشمزه و قیسی با استفاده از گوگرد

  • توسط: admin


برای خشک کردن زردآلو به صورت صنعتی معمولا از گوگرد استفاده می‌شود. استفاده از گوگرد برای خشک کردن زردآلو موجب نرم شدن و تازه نگه داشتن آن می‌شود و از کپک زدن میوه و سفت شدن آن نیز جلوگیری می‌کند. در این مقاله از بخش آشپزی در آدرینبلاگ می‌توانید با روش خشک کردن زردآلو با گوگرد آشنا شوید.

روش خشک کردن زردآلو با محلول گوگرد

آماده کردن زردآلو برای خشک کردن در این روش حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن باید زردآلوها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

مواد لازم برای خشک کردن زردآلو با محلول گوگرد

زردآلو۱ کیلوگرمآب۱ لیتربی سولفیت یا متا بی سولفیت سدیم۱ قاشق مرباخوری

مراحل خشک کردن زردآلو با محلول گوگرد

در این روش باید زردآلوها را برای چند دقیقه در محلول گوگرددار شناور کنید و بعد آن‌ها را بشویید و به روش معمول خشک کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل خشک کردن زردآلو با محلول گوگرد آشنا شوید.

مرحله اول: زردآلوها را خرد کنید

برای شروع باید زردآلوها را بشویید و چند دور آبکشی کنید. در ادامه آن‌ها را به صورت ورقه‌ای به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم کنید. قطر زردآلوها نباید خیلی ضخیم یا نازک باشند.

مرحله دوم: محلول گوگرد را آماده کنید

برای تهیه محلول گوگرد باید ۱ قاشق مرباخوری بی سولفیت یا متا بی سولفیت سدیم را در یک لیتر آب بریزید و هم بزنید تا مواد به طور کامل با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم: زردآلوها را در محلول گوگردی قرار دهید

در این مرحله از آموزش خشک کردن زردآلو با گوگرد باید زردآلوهای خرد شده را در محلول گوگردی قرار دهید. اگر زردآلوها را به صورت ورقه‌ای خرد کرده‌اید باید تنها ۵ دقیقه آن‌ها را در این محلول قرار دهید. در صورتی که زردآلوها را نصف کرده‌اید، بهتر است حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زردآلوها در این محلول بمانند.

مرحله چهارم: زردآلوها را بشویید

بعد از قرار دادن زردآلوها در محلول گوگردی باید آن‌ها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید. بهتر است میوه‌ها را تنها یک بار آبکشی و سپس خشک کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ و قیسی

مرحله پنجم: زردآلوها را خشک کنید

زردآلوها را روی سینی یا توری مناسب بچینید و در بیرون از منزل و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. معمولا خشک شدن زردآلوها با توجه به گرمای هوا و ضخامت آن‌ها چند روز طول می‌کشد. اگر به دستگاه میوه خشک کن دسترسی دارید می‌توانید در این مرحله زردآلوها را داخل دستگاه قرار دهید تا خشک شوند.

روش خشک کردن زردآلو با دود گوگرد

برای خشک کردن زردآلو با این روش باید زردآلوها را بشویید و آبکش کنید. سپس آن‌ها را روی توری یا یک ظرف منفذ دار بچینید. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها را حتما با کمی فاصله کنار هم بچینید و روی هم قرار ندهید.

گوگرد را در قسمت زیر ظرف بسوزانید تا دود کند و سینی را طوری روی آن قرار دهید که زردآلوها در معرض دود گوگرد قرار بگیرند. در این روش معمولا از لوازم مخصوصی استفاده می‌شود تا دود گوگرد تنها در یک محفظه مخصوص بماند و از آن محفظه خارج نشود.

حدود ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنید و بعد زردآلوها را زیر نور آفتاب یا داخل دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و خشک کنید. این روش بیشتر با کمک تجهیزات خاص و در شرایط ایده آل استفاده می‌شود و از همین رو اگر تجربه‌ای در این کار ندارید، بهتر است از این روش در خانه استفاده نکنید.

فراموش نکنید که برای خشک کردن زردآلو با دود گوگرد نباید بیشتر از ۴۰ تا ۸۰ گرم گوگرد در هر مترمربع استفاده کنید و استفاده بیشتر از گوگرد می‌تواند به سلامت شما آسیب وارد کند.

بیشتر بخوانید: ۳ روش خشک کردن زردآلو (قیسی) + نکات، مزایا و معایب هر روش

نکاتی که باید در روش خشک کردن زردآلو با گوگرد بدانید

استفاده از دود گوگرد برای خشک کردن زردآلو موجب نرم ماندن میوه و افزایش ماندگاری آن می‌شود و به حفظ ویتامین C آن نیز کمک می‌کند.از مهم‌ترین اثرات نامطلوب گاز گوگرد در میوه‌های خشک می‌توان به بروز حساسیت اشاره کرد. برخی افراد با مصرف میوه‌هایی که با گوگرد خشک شده‌اند، دچار سوزش گلو سرفه و تنگی نفس می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که از هر صد نفر یک نفر ممکن است به این ماده حساسیت نشان دهد و معمولا این افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و آسم هستند.استفاده از گوگرد در حد مجاز و به اندازه مناسب مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند و از همین رو می‌توانید با خیال راحت از میوه خشک‌هایی که به روش اصولی و با استفاده از گوگرد خشک شده اند، میل کنید.زمانی که از گوگرد برای خشک کردن زردآلو استفاده می‌کنید، زردآلو دیرتر فاسد می‌شوند و خوشرنگ تر می‌شوند.در زمان خشک کردن زردآلو با دود گوگرد بهتر است این کار را در مکانی با تهویه مناسب انجام دهید.معمولا برگه زردآلو گوگردی رنگی نارنجی و قرمزی دارد و بسیار خوشرنگ‌تر از سایر برگه‌هایی هستند که به روش طبیعی خشک می‌شوند.
برای خشک کردن زردآلو با محلول گوگرد باید از نسبت ۱ درصد گوگرد در آب استفاده کنید.گوگرد برای سوختن به اکسیژن نیاز ندارد، بنابراین برای خشک کردن زردآلو با دود گوگرد باید دود را در یک محفظه بسته ایجاد کنید و سینی‌ها را داخل آن محفظه قرار دهید تا کوچک‌ترین دودی به بیرون رسوخ نکند.در پاسخ به این سوال که دود گوگرد سمی است یا نه باید بگوییم که دود گوگرد سمی نیست، اما برخی افراد با قرار گرفتن در معرض آن دچار حساسیت می‌شوند، بنابراین بهتر است در زمان دود کردن گوگرد در معرض دود مستقیم آن قرار نگیرید.

در این مقاله به روش‌های خشک کردن زردآلو با گوگرد اشاره شد. اکثر زردآلوهایی که به صورت آماده خریداری می‌کنید، با این روش‌ها خشک شده‌اند و به همین دلیل طعم بهتر و ماندگاری بیشتری دارند. اگر تجربه خشک کردن زردآلو با گوگرد را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید