سریال‌های جذاب و برتری که در 5 سال اخیر تماشاگران را فریب دادند!

  • توسط: admin


مینی سریال‌ها، با ساختاری سریال‌وار و بدون نیاز به تعهد طولانی‌مدت، پل ارتباطی لذت‌بخشی بین فیلم و سریال‌های تلویزیونی هستند و فرصتی بی‌نظیر برای روایت داستان‌های عمیق و متنوع در طول یک فصل فراهم می‌کنند. در این مقاله از مجله اکالا، به معرفی ۵ تا از بهترین مینی‌سریال‌های ۵ سال گذشته می‌پردازیم.

۱. وانداویژن (WandaVision)

سال تولید: ۲۰۲۱بازیگران: الیزابت اولسن، پل بتانی، کاترین هانژانر: اکشن، کمدی، درام، فانتزی، رازآلود، عاشقانه، علمی تخیلی، ابرقهرمانیامتیاز (IMDB): ۷.۹تعداد قسمت‌ها: ۹ قسمت

خلاصه داستان

هشدار: خلاصه این سریال برای کسانی که فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را تماشا نکرده‌اند، حاوی اسپویل است.

پس از مرگ ویژن به دست تانوس در«انتقامجویان: جنگ ابدیت (Avengers: Infinity War)»، واندا ماکسیموف به وست‌ویو، نیوجرسی می‌رود. او که قادر به کنار آمدن با از دست دادن معشوق خود نیست، از قدرت‌های جادویی خود استفاده می‌کند تا شهر را به مکانی آرمانی (الهام گرفته از دهه‌ها سریال کمدی) تبدیل کند. در این جهان خیالی، او با ویژن و دو فرزندشان، بیلی و تامی، زندگی جدیدی می‌سازد.

از زمان پخش وانداویژن در ژانویه ۲۰۲۱، دنیای سینمایی مارول ۱۰ سریال دیگر منتشر کرده است. با این حال، وانداویژن همچنان به عنوان یکی از بهترین آثار MCU شناخته می‌شود. این سریال نه تنها مقدمه‌ای برای برخی از جذاب‌ترین داستان‌های سه‌گانه چندجهانی، مانند تبدیل واندا به شخصیت منفی در «دکتر استرنج در مولتی‌ورس دیوانگی» و قدرت‌های خارق‌العاده مونیکا در «مارول‌ها (The Marvels)» بود، بلکه به خودی خود یک شاهکار است.

این اثر با هوشمندی سریال‌های کمدی کلاسیک را با یک روایت حماسی ابرقهرمانی تلفیق کرده و به شکلی زیبا، موضوعات عمیق غم و اندوه را به تصویر کشیده است.

این سریال موفق به دریافت ۳ جایزه امی در سال ۲۰۲۱ شد.

۲. دوپ‌سیک (Dopesick)

سال تولید: ۲۰۲۱بازیگران: مایکل کیتون، پیتر سارسگارد، مایکل استولبارگژانر: درام، تراژدیامتیاز (IMDB): ۸.۶تعداد قسمت‌ها: ۸ قسمت

خلاصه داستان

مینی‌سریال «دوپ‌سیک» که بر اساس کتاب «دوپ‌سیک: فروشندگان، پزشکان و شرکت دارویی که آمریکا را معتاد کرد» نوشته بث میسی ساخته شده، با بازی‌های درخشان، نگاهی عمیق به بحران اپیوئیدها در آمریکا و تأثیرات ماندگار آن بر جامعه میاندازد.

این سریال با روایت داستان‌های متنوع، اثرات ویرانگر این دارو بر زندگی مردم عادی و کارگران را به تصویر می‌کشد و همچنین واکنش سازمان‌هایی مانند DEA و پیامدهای قانونی برای شرکت پردیو فارما، تولیدکننده اکسی‌کانتین، را بررسی می‌کند و به اثری یکی از اثری تماشایی و ماندگار تبدیل شده است.

واقعاً شگفت‌انگیز است که چگونه «دوپ‌سیک» با تنها هشت قسمت، توانسته شبکه‌ای پیچیده از داستان‌هایی را از دهه ۹۰ تا به امروز روایت کند و طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها را در برگیرد. هرچند در برخی موارد بلندپروازی‌های آن از ظرفیتش فراتر می‌رود، اما تحلیل دقیق بحران اجتماعی و بازی‌های خیره‌کننده بازیگران، همواره مخاطب را جذب و تأثیرگذار نگه می‌دارد.

این سریال در لیست “۲۵۰ سریال برتر IMDB” با رتبه #۱۶۸ قرار دارد.این سریال موفق به دریافت ۲ جایزه امی در سال ۲۰۲۲ شد.

۳. ممکنه نابودت کنم (I May Destroy You)

سال تولید: ۲۰۲۰بازیگران: میشلا کوئل، وروچه اوپیا، پاپا اسیدو
ژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۱تعداد قسمت‌ها: ۱۲ قسمت

خلاصه داستان

«شاید نابودت کنم» یا «ممکنه نابودت کنم، یک درام روان‌شناختی خشمگین است که به قلب فرهنگ ملنیال‌ها (Millennials) و جامعه مدرن می‌کوبد. این سریال، با وجود برخی نظرات متفاوتی که در مورد آن وجود دارد، به عنوان یک فریاد بلند و به موقع، به مسائل فوری و رایج جامعه می‌پردازد.

آرابلا، یک اینفلوئنسر که به رمان‌نویس تبدیل شده است، پس از یک شب مهمانی با دوستانش، متوجه می‌شود که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است. این اتفاق، زندگی او را به طور کامل تغییر می‌دهد. در حالی که او تلاش می‌کند بفهمد دقیقاً چه اتفاقی افتاده است، آرابلا شروع می‌کند به بازبینی و ارزیابی مجدد مسیر زندگی خود.

روایت سریال، از تبدیل آرابلا به یک سلبریتی توییتر تا تلفیق لحن‌های کمدی با لحظات تراژیک، مخاطبان جوان در دهه‌های بیست و سی زندگی را به‌طور مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. «شاید نابودت کنم» با جسارت و بی‌باکی، کمدی و لحظات دردناک را درهم‌می‌آمیزد تا مسائل رضایت و آسیب را با دقت و عمق تحلیل کند.

با بازی بی‌نظیر کوئل در نقش آرابلا، این سریال به یکی از برترین آثار کوتاه سال‌های اخیر تبدیل شده و به‌عنوان یک اثر هنری واقعی شناخته می‌شود.

این سریال موفق به دریافت ۲ جایزه امی در سال ۲۰۲۱ شد.

بیشتر بخوانید: مینی‌سریال‌های جذابی که می‌توانید یک روزه تمامشان کنید!

۴. توسعه‌ دهندگان (Devs)

سال تولید: ۲۰۲۰بازیگران: سونویا میزونو، نیک آفرمن، جین هاژانر: درام، رازآلود، علمی تخیلی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۶تعداد قسمت‌ها: ۸ قسمت

خلاصه داستان

«توسعه‌دهندگان»، یک مینی‌سریال بی‌نظیر علمی تخیلی ساخته ذهن الکس گارلند است که ترکیبی خلاقانه از آینده‌ای دیستوپی، تکنولوژی پیشرفته، شرکت‌های شرور و رازهای پیچیده را در قالب هشت قسمت به نمایش می‌گذارد.

این سریال داستان مهندس نرم‌افزاری را دنبال می‌کند که پس از مرگ مشکوک همکار و دوست‌پسرش در نخستین روز کار او با تیم توسعه، به فعالیت‌های این شرکت محاسبات کوانتومی مشکوک می‌شود و برای کشف حقیقت و رازهای مدیرعامل مرموز شرکت دست به تحقیقات می‌زند.

«توسعه‌دهندگان» با ریتمی آرام و حساب‌شده، رازهای خود را به تدریج فاش می‌کند و همزمان فضای بصری خیره‌کننده‌ای همراه با تأملات عمیق درباره ماهیت انسان را در کنار تحقیقات لیلی (با بازی سونویا میزو) ارائه می‌دهد. این سریال با تلفیق هوشمندانه ژانرها و زیبایی‌شناسی علمی-تخیلی دقیق، به یکی از متمایز ترین و تأثیرگذارترین مینی سریال‌های ۵ سال گذشته تبدیل شده است.

۵. بی‌ایمان (Unorthodox)

سال تولید: ۲۰۲۰بازیگران: شیرا هاس، امیت راهاو، جف ویلبوشژانر: درامامتیاز (IMDB): ۸.۰تعداد قسمت‌ها: ۴ قسمت

خلاصه داستان

«بی‌ایمان»، «ناراست‌کیش» یا «غیر مومن»، یک داستان واقعی وحشتناک است که از خودزندگی‌نامه دبورا فلدمن الهام گرفته شده. این سریال همزمان هم نقدی تند بر قوانین سخت‌گیرانه برخی نهادهای مذهبی است و هم داستانی امیدبخش از زندگی و آزادی.

این مینی سریال ۴ قسمتی فوق‌العاده، یک زن یهودی حسیدی ۱۹ ساله را دنبال می‌کند که از ازدواج ناموفق خود فرار می‌کند تا به مادرش در برلین بازگردد و زندگی عادی‌تری داشته باشد. با این حال، وقتی شوهرش متوجه می‌شود که او باردار است، توسط خاخام دستور داده می‌شود تا به برلین برود و او را پیدا کند.

«بی‌ایمان»، به دلیل بازی درخشان شیرا هاس، توانسته است تا با ظرافتی تحسین‌برانگیز، موضوعات پیچیده‌ای را بررسی کند. این بازیگر با مهارت کامل، طیف کاملی از احساسات را به نمایش می‌گذارد، زیرا شخصیت او همزمان با آزادی زنان و ابژه شدن آن‌ها روبرو می‌شود. “«بی‌ایمان»، با وفاداری به رمان اصلی، داستانی عمیق و احساسی روایت می‌کند.

این سریال کوتاه اولین اثر نتفلیکس است که عمدتاً به زبان ییدیش ساخته شده و با احترام به فرهنگ یهودی، نگاهی صادقانه و نقادانه به محدودیت‌های مردسالاری و نبود استقلال در جوامع سنتی دارد. «بی‌ایمان» یک تجربه تماشایی قوی و ارزشمند را ارائه می‌دهد.

این سریال موفق به دریافت ۱ جایزه امی در سال ۲۰۲۰ شد.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر اکالا، سعی کردیم مینی‌سریال‌هایی متفاوت از آنچه قبلاً در مطالب «بهترین مینی‌‌ سریال‌های تاریخ» و «بهترین مینی‌ سریال‌های جهان» معرفی کرده بودیم، ارائه دهیم. اگر این لیست انتخاب سریال بعدی‌تان را روشن نکرد، پیشنهاد می‌کنیم به آن مقالات نیز نگاهی بیندازید.

منابع: Collider / CBR / IMDb

من سورین صیادی هستم و از بچگی تقریباً تمام وقت آزادم را صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! بیشتر به ژانرهای اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز علاقه دارم، اما ژانرهای دیگر را هم دنبال می‌کنم.
خیلی خوشحالم که می‌توانم این لذت بزرگ از زندگی را با دیگران به اشتراک بگذارم و فیلم‌ و سریال‌های مورد علاقه‌ام را به شما معرفی کنم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید