رقابت در بازار خودروهای برقی؛ سبقت چین از آمریکا و اروپا
به گزارش اقتصادآنلاین، به گفته تحلیلگران، فروپاشی تدریجی گذار به خودروهای برقی در آمریکا و اروپا، فرصتی در اختیار خودروسازان چینی قرار داده است تا برتری خود را در رقابت برقیسازی صنعت خودرو تثبیت کنند.
در دو ضربه همزمان به چشمانداز خودروهای برقی، کمیسیون اروپا روز سهشنبه عملاً از ممنوعیت خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ عقبنشینی کرد. یک روز پیش از آن نیز شرکت فورد موتور اعلام کرد که در پی عقبنشینی از راهبرد برقی خود، ۱۹.۵ میلیارد دلار هزینه و زیان شناسایی خواهد کرد.
عقبنشینی سیاستها و شکاف ایجادشده در بازار
این تحولات شکافی ایجاد میکند که خودروسازان چینی، که طی دهه گذشته جایگاه خود را بهعنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای برقی تقویت کردهاند، قادر به پر کردن آن هستند. شرکتهایی مانند بیوایدی و شیائومی با پیشرفتهای سریع در فناوریهای داخل کابین، سامانههای کمکراننده پیشرفته و شارژ فوقسریع در حال پیشروی هستند. در مقابل، فورد برنامههای خود برای تولید نسخههای برقی وانتهای سری F را کنار گذاشته و تمرکز تولید را به سمت خودروهای بنزینی و هیبریدی سوق میدهد.
تحولات صنعت خودرو از نگاه بلومبرگ
گذار به خودروهای برقی؛ فروپاشی آرام، سپس ناگهانی افزایش سهام بایک و چانگان پس از تأیید سامانه کمکراننده سطح ۳ فورد ۱۹.۵ میلیارد دلار هزینه بابت بازنگری برنامه خودروهای برقی متحمل میشود اتحادیه اروپا در پی خرید زمان برای گذار به خودروهای بدون آلایندگی
«این واقعیت دارد که آمریکا یا اتحادیه اروپا نمیتوانند خود را به چین برسانند و این موضوع بهتدریج در حال جا افتادن است»، دنیل کولار، رئیس بخش خودرو و حملونقل شرکت مشاورهای اینترالینک گروپ، گفت.
سبقت چین در رقابت فناوری خودروهای برقی
کولار گفت خودروسازان قدیمی مانند فورد به این نتیجه رسیدهاند که باید خودروهای برقی متناسب با نیازهای محلی ارائه دهند. وانت برقی F-150 با برد تنها ۲۴۰ مایل، نمیتوانست بارهای سنگین را به اندازه نسخه بنزینی این خودروی کاری جابهجا کند. او افزود این شرکتها باید راهبردی پیدا کنند که همچنان بتوانند از دانش خود در موتورهای احتراقی استفاده کنند، مانند تمرکز بر خودروهای هیبریدی شارژی یا خودروهای برقی با برد افزوده، و همزمان در برابر رقابت خودروسازان چینی که در حوزه خودروهای تمامبرقی با باتری خالص چندین گام جلوتر هستند، مقاومت کنند.
با وجود کاهش جذابیت بازار خودروهای برقی، مؤسسه بلومبرگ نیو انرژی فاینانس پیشبینی میکند فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۶ با رشد ۱۶ درصدی به ۲۵.۴ میلیون دستگاه برسد.
بازار اروپا و مزیت رقابتی خودروسازان چینی
اروپا بازاری کلیدی برای برندهای چینی خودروهای برقی است که به دنبال رشد و حاشیه سود بالاتر برای جبران کندی بازار داخلی و جنگ قیمتی طولانیمدت در داخل چین هستند. به گفته ییل ژانگ، مدیرعامل شرکت مشاورهای اتوموتیو فورسایت، هرچند عقبنشینی از ممنوعیت موتورهای احتراقی و کاهش مشوقهای حمایتی از خودروهای برقی در این منطقه میتواند به تقاضا لطمه بزند، اما خودروهای چینی همچنان فضای رقابت در بازار اروپا را دارند.
ژانگ گفت: «این موضوع تأثیر مستقیم نخواهد داشت.» او افزود حتی با وجود تعرفههای اروپا، خودروسازان چینی «بهاندازه کافی مزیت دارند که رقابت کنند».
قیمت، نقطه قوت چین در بازار خودروهای برقی
یکی از موانع اصلی برای رانندگانی که قصد گذار به خودروهای برقی را دارند، قیمت است؛ حوزهای که تولیدکنندگان چینی در آن برتری دارند. بیوایدی اوایل امسال مدل دلفین سرف را در اروپا عرضه کرد؛ یک خودروی هاچبک تمامبرقی که با قیمتی کمتر از ۲۳ هزار یورو (۲۷ هزار دلار) به فروش میرسد.
ژانگ گفت عقبنشینی کمیسیون اروپا از ممنوعیت انتشار آلایندگی اگزوز تا سال ۲۰۳۵ نشاندهنده فقدان اراده برای انجام «کار درست اما دشوار» است. به گفته او، هرچند این اقدام در ظاهر حرکتی مثبت برای خودروسازان اروپایی به نظر میرسد، اما «بهطور اجتنابناپذیر به تنبلی و رضایت از وضع موجود منجر خواهد شد».
چالشهای پیشروی اروپا و چین در صنعت خودرو
شرکت فولکسواگن اعلام کرده است که تولید هاچبکهای برقی ID.3 را در این ماه در شهر درسدن متوقف میکند؛ اتفاقی که نخستین بار در ۸۸ سال گذشته است که این خودروساز تولید را در یکی از کارخانههای مونتاژ خود در آلمان بهطور کامل متوقف میسازد.
البته خودروسازان چینی خودروهای برقی نیز با چالشهای خاص خود روبهرو هستند؛ از جمله کند شدن تقاضای داخلی، تشدید رقابت و افزایش نظارتهای مقرراتی. فروش کلی بیوایدی برای سه ماه متوالی کاهش یافته و این شرکت همچنان به ازای هر خودروی تمامبرقی باتریمحور، یک خودروی هیبریدی شارژی با موتور بنزینی تولید میکند. مقامهای چینی همچنین در حال مهار کاهشهای قیمتی غیرمنطقی هستند و از خودروسازان میخواهند مطالبات تأمینکنندگان خود را سریعتر پرداخت کنند؛ مسائلی که میتواند بر فروش و جریان نقدی شرکتها اثر بگذارد.
گسترش نفوذ جهانی خودروهای برقی چین
در حالی که خودروهای برقی چینی عملاً بهواسطه تعرفههای تنبیهی از بازار آمریکا کنار گذاشته شدهاند، این محصولات بهطور پیوسته در بازارهایی از آمریکای جنوبی گرفته تا خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در حال نفوذ هستند. نبود مدلهای رقابتی از سوی خودروسازان اروپایی و آمریکایی این خطر را به همراه دارد که این بازارها نیز به چین واگذار شوند.
منبع: بلومبرگ
- برچسب ها:











