رشد نابغه دریای مازندران: ارومیه با حجم بزرگتر از گذشته

  • توسط: admin


در راستای افزایش ظرفیت ذخیره آب و قدرت الکتریکی در دریاچه ارومیه، طرح توسعه درحال اجرا قرار گرفته است که منجر به ایجاد چند سد بزرگ در این منطقه شده است. این طرح‌ها باعث افزایش حجم آب در دریاچه شده و بهبود کیفیت آب، حمایت از کشاورزی و تامین آب شرب برای مناطق اطراف شده است. این توسعه‌ها همچنین ایجاد فرصت‌های اقتصادی و اشتغال برای جوانان منطقه را همراه داشته است.

با گسترش این زیرساخت‌ها، امکانات گردشگری و تفریحی نیز در حال توسعه است که باعث جلب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه شده است. این توسعه‌ها نقش مهمی در افزایش اقتصاد منطقه با توجه به فعالیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی ایفا می‌کنند.

به طور کلی، افزایش اندازه دریاچه ارومیه به دلیل اثر مستقیم آن بر توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه بلندمدت، مورد استقبال و توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه­‌برداری کشور، این سازمان با همکاری اداره پردازش تصاویر و سنجش از دور و هم­چنین اداره نقشه‌­نگاری موضوعی و مبنایی، اقدام به پایش مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه در اسفندماه سال‌­های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کرده ­است.
در پی بارش­‌های اخیر صورت ­گرفته در اقصی نقاط کشور و اهمیت مدیریت تالاب­‌ها و احیای دریاچه­‌های کشور، سازمان نقشه­‌برداری کشور با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌­ای لندست ۸ ، مساحت دریاچه ارومیه را در بازه سال­‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد پایش قرار داده­ است.
پردازش­‌های صورت ­گرفته حاکی از برآورد مساحت دریاچه ارومیه در ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ و ۳  اسفندماه ۱۴۰۲ به ­ترتیب برابر با ۱۸۱۹ و ۲۰۶۱  کیلومترمربع می‌­باشد.
در شکل زیر با مقایسه نتایج به‌­دست­ آمده در بازه سال­‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۱، می­‌توان به­ وضوح این افزایش مساحت صورت ­گرفته در قسمت جنوبی دریاچه را در اسفندماه ۱۴۰۲ مشاهده ­کرد.

[

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید