راه های خارق العاده برای جلوگیری از تخریب تابلوهای نقاشی در حین تمیز کردنشان

  • توسط: admin


تمیز کردن انواع تابلو نقاشی، به از بین بردن گرد و غبار و آلودگی‌ها از سطح نقاشی کمک می‌کند و موجب می‌شود تا اثر هنری شما زیباتر به چشم بیاید. به طور کلی رطوبت و خشکی زیاد هر دو به تابلو نقاشی آسیب وارد می‌کنند. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش‌های تمیز کردن تابلو نقاشی در خانه آشنا شوید.

آموزش تمیز کردن تابلو نقاشی بدون آسیب رساندن به تابلو

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که روش تمیز کردن تابلو نقاشی به نوع رنگی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد. زمانی که نوع رنگ به کار رفته در تابلو را شناسایی کردید، می‌توانید از روش مناسبی برای تمیز کردن تابلو نقاشی استفاده کنید. برای تمیز کردن تابلو نقاشی حتما آن را از روی دیوار بردارید تا راحت‌تر تمیز شود.

در ادامه این بخش می‌توانید با نحوه تمیز کردن تابلو نقاشی آشنا شوید.

۱- نوع رنگ به کار رفته در نقاشی را شناسایی کنید

قبل از هر کاری باید تشخیص دهید که رنگ به کار رفته در تابلو بر پایه آب است یا حلال‌های شیمیایی. برای این کار می‌توانید یک دستمال را مرطوب کنید و نوک دستمال را به آرامی روی قسمت کوچکی از حاشیه نقاشی بکشید. در صورتی که رنگ نقاشی به پارچه منتقل شد، پس رنگ نقاشی شما بر پایه آب است و در غیر این صورت رنگ بر پایه مواد شیمیایی است.

۲- با چوب گردگیری یا برس نرم تابلو را تمیز کنید

اگر تابلو نقاشی شما بر پایه آب است، برای تمیز کردن آن تنها می‌توانید از چوب گردگیری یا برس پرز بلند استفاده کنید. در این روش باید پرزهای چوب گردگیری را به صورت خشک روی قسمت‌های مختلف نقاشی بکشید تا گرد و غبار از روی آن پاک شود. به خاطر داشته باشید که کوچک‌ترین رطوبتی، موجب از بین رفتن رنگ نقاشی و آسیب به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از سرکه برای تمیز کردن طلا؛ آیا این روش ایمن است؟

۳- از آب و صابون برای تمیز کردن تابلو نقاشی رنگ روغن یا اکریلیک استفاده کنید

اگر رنگ به کار رفته در تابلو نقاشی شما از جنس رنگ روغن یا اکریلیک است، می‌توانید از مواد تمیز کننده مرطوب مثل کمی آب و صابون نیز برای تمیز کردن آن استفاده کنید. به طور کلی تابلوهای نقاشی نباید به مقدار زیاد خیس شوند و نفوذ آب به تابلو موجب کاهش کیفیت و از بین رفتن رنگ می‌شود.

برای تمیز کردن این تابلوها می‌توانید مقداری آب و کمی صابون را در یک ظرف ترکیب کنید. سپس یک پارچه را در این ترکیب فرو کنید و خوب فشار دهید. حالا می‌توانید پارچه را به آرامی روی قسمت‌های مختلف نقاشی بکشید تا تمیز شود.

برای این کار حتما از یک پارچه سفید، نرم و بدون پرز استفاده کنید. برای پاک کردن درز بین نقوش تابلو می‌توانید از یک گوش پاک کن استفاده کنید. بعد از پاک کردن نقاشی باید یک دستمال کاغذی حوله‌ای را به آرامی روی آن قرار دهید تا تمام آب‌های اضافه را به خود جذب کنید.

سپس تابلو را در مکانی مناسب آویزان کنید تا در معرض هوا خشک شود. به خاطر داشته باشید که برای خشک کردن تابلو نقاشی نباید آن را در معرض نور آفتاب یا وسایل گرمایشی قرار دهید.

۴- از جارو برقی کمک بگیرید

راهکار بعدی برای تمیز کردن تابلو نقاشی این است که سری پرز بلند جارو برقی را به آن وصل کنید و سپس آن را با کمتری میزان مکش روشن کنید. حالا می‌توانید جارو را به آرامی روی قسمت‌های مختلف تابلو بکشید تا گرد و خاک از روی آن جمع شود. در این روش باید مراقب باشید که جارو با نقاشی برخورد نکند و به آن آسیب نرساند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن ایرپاد و هنذفری

۵- از ورنی برای تابلوهای رنگ روغن استفاده کنید

اگر جنس رنگ به کار رفته در تابلو رنگ روغن تا اکریلیک است، می‌توانید برای رفع کدری و افزایش شفافیت تابلو، از ورنی استفاده کنید. ورنی‌ها هم به صورت براق و هم مات در دسترس هستند و از نقاشی شما در برابر گرد و خاک محافظت می‌کنند.

برای استفاده از ورنی باید اسپری را به فاصله سی تا سی و پنج سانتی‌متری تابلو روی آن اسپری کنید و روی تمام قسمت‌ها بزنید. برای استفاده از ورنی مایع نیز باید از قلم‌مو استفاده کنید. استفاده یکدست از ورنی در ظاهر تابلوی شما اهمیت زیادی دارد، بنابراین این کار را با دقت انجام دهید.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن تابلو نقاشی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد تمیز کردن تابلو نقاشی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تمیز کردن کناره‌های بوم تابلوهای نقاشی یا قاب آن می‌توانید از یک برس یا پارچه مرطوب استفاده کنید.در صورتی که نقاشی روی کاغذ طراحی شده است، به هیچ عنوان آن را با پارچه مرطوب یا برس نم دار تمیز نکنید.در صورتی که تابلوی رنگ روغن شما دارای ترک خوردگی است، از ترکیب آب و صابون برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. زیرا این کار موجب نفوذ آب به داخل تابلو و خراب شدن آن می‌شود.در زمان تمیز کردن تابلو نقاشی رنگ روغن، می‌توانید مقداری روغن زیتون به ترکیب آب و صابون اضافه کنید تا تابلوی شما ظاهر براق‌تر و زیباتری پیدا کند.به هیچ عنوان تابلوهای نقاشی را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.برای تمیز کردن تابلوهای نقاشی برجسته می‌توانید از خمیر نان استفاده کنید. در این روش باید خمیر وسط نان بربری یا نان باگت تازه را جدا و آن را به صورت گلوله‌ای درست کنید. در ادامه پشت تابلو را با پارچه بپوشانید تا داخل آن پر شود. حالا خمیر را به آرامی روی تابلو حرکت دهید تا گرد و خاک را به خود جذب کند. در این روش باید مراقب باشید که فشار زیاد به تابلو وارد نکنید.برخی افراد برای تمیز کردن تابلو نقاشی از پاک کن استفاده می‌کنند. اما این کار موجب می‌شود تا روی تابلو اثر چربی و خمیری باقی بماند، بنابراین به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید.برای تمیز کردن تابلو نقاشی به هیچ عنوان نباید از تمیز کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.در صورتی که از صابون برای تمیز کردن تابلو نقاشی استفاده می‌کنید، باید مقدار صابون شما بسیار کم باشد. استفاده زیاد از صابون موجب آسیب به نقاشی می‌شود.برای پاک کردن سطح تابلوی رنگ روغن باید این کار را از قسمت بالای تابلو شروع کنید و پارچه را به صورت دایره‌ای روی قسمت‌های مختلف آن بکشید تا تمیز شود.در زمان تمیز کردن تابلو نقاشی نباید روی آن فشار وارد کنید، زیرا این کار موجب ترک خوردن رنگ و از بین رفتن نقاشی می‌شود.برخی افراد برای پاک کردن سطح تابلو نقاشی رنگ روغن از مقداری روغن بچه استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که روغن بچه به تابلوی شما آسیب نمی‌رساند، اما موجب ایجاد چسبندگی و درخشش زیاد تابلو می‌شود و ممکن است روی ظاهر آن تاثیر منفی بگذارد. در این شرایط تابلوی شما بیشتر در معرض جذب گرد و خاک قرار می‌گیرد و در مرحله بعدی قادر به تمیز کردن آن نخواهید بود.برای تمیز کردن تابلو نقاشی چاپی می‌توانید از پشت چند ضربه به تابلو بزنید تا گرد و خاک آن بریزد. سپس از برس‌های تمیز کننده یا برس موی سمور برای از بین بردن گرد و خاک روی تابلو استفاده کنید. در انتها می‌توانید یک پارچه نخی مرطوب را روی نقاشی بکشید تا تمیز شود.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه بهترین روش‌های تمیز کردن تابلو نقاشی در خانه اشاره شد. به خاطر داشته باشید که قبل از تمیز کردن انواع تابلو، حتما به نوع رنگ به کار رفته در آن دقت کنید و سپس از روش مناسبی برای پاک کردن گرد و خاک روی تابلو استفاده کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید