راه‌های حرفه‌ای برای تشخیص خرمالوی خوب و اصیل!

  • توسط: admin


خرمالو یک میوه خوشمزه و نارنجی رنگ است که به خاطر خواص زیاد و مزه دلپذیری که دارد بسیار محبوب است. اما نحوه تشخیص خرمالوی رسیده چیست و چطور می‌توان بهترین خرمالو را خریداری کرد؟ در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با راه‌های تشخیص خرمالو خوب و مرغوب آشنا شوید.

چطور یک خرمالوی تازه و خوشمزه خریداری کنیم؟

همه خرمالوها تازه و رسیده نیستند و اگر با نحوه انتخاب خرمالوی خوشمزه آشنا نباشید، ممکن است یک خرمالوی بی مزه یا سفت و گس نصیبتان شود. در ادامه این بخش به راه‌های تشخیص خرمالو خوب و مرغوب اشاره شده است.

۱- به رنگ خرمالو دقت کنید

بهتر است بدانید که رنگ خرمالو به طور مستقیم با مزه آن در ارتباط است. در زمان خرید خرمالو سعی کنید به دنبال میوه‌هایی باشید که نارنجی‌تر و تیره‌تر هستند. هر چقدر رنگ خرمالو تیره‌تر باشد، طعم آن شیرین‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود. جالب است بدانید که خرمالوهای نارنجی تیره معمولا مواد مغذی بیشتری نسبت به خرمالوهای دیگر دارند.

۲- به بافت خرمالو دقت کنید

مورد بعدی که باید در زمان خرید خرمالو خوب به آن دقت کنید، میزان سفتی و نرمی خرمالو است. خرمالوی رسیده بافت نرمی دارد، ولی به هیچ عنوان له و آبکی به نظر نمی‌رسد. در زمان خرید خرمالو باید به دنبال میوه‌هایی باشید که کاملا سالم و نارنجی هستند و پوست آن‌ها سفت و محکم است، اما بافت نسبتا نرمی دارند.

در واقع زمانی که خرمالو کاملا رسیده باشد، با فشار دادن پوست آن میوه به راحتی ترک می‌خورد و له می‌شود. اگر به مقدار زیاد خرمالو تهیه می‌کنید، بهتر است برخی از خرمالوها را به صورت نارس و سفت انتخاب کنید تا زود خراب نشوند.

۳- به سراغ خرمالوهایی با پوست براق بروید

یکی دیگر از راه‌های تشخیص خرمالو خوب و مرغوب براق و لغزنده بودن پوست خرمالو است. در زمان خرید خرمالو باید به سراغ خرمالوهایی بروید که پوست سالم، براق و صافی دارند. این خرمالوها معمولا خوش‌طعم‌تر هستند و انتخاب بهتری محسوب می‌شوند.

نکته دیگری که باید در مورد پوست خرمالو بدانید این است که براق بودن پوست خرمالو نشان دهنده تازه بودن آن است. در حالی که کهنه شدن خرمالو موجب کدر و چروکیده شدن پوست آن می‌شود.

۴- خرمالوهای گرد و کوچک خوشمزه‌تر هستند

خرمالوها انواع مختلفی دارند، اما خرمالوهایی که فرم آن‌ها گرد است و پوست نازک‌تری دارند، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر هستند. این خرمالوها طعم شیرین‌تری دارند و معمولا بدون دانه هستند. معمولا خرمالوهایی که اندازه کوچک‌تری دارند، مزه آن‌ها بهتر است، بنابراین در زمان انتخاب این میوه به دنبال گزینه های درشت و بزرگ نباشید.

بیشتر بخوانید: روش تشخیص انجیر خشک و مرغوب درجه یک

۵- نگران سفت بودن خرمالو نباشید

اگر در زمان خرید خرمالو به رنگ و نوع آن دقت کنید و خرمالوی باکیفیتی تهیه کنید، دیگر نرم یا سفت بودن خرمالو چندان مهم نیست. خرمالو از آن میوه‌هایی است که اگر چند روز در فضای آشپزخانه قرار دهید به راحتی نرم می‌شود.

بنابراین در زمان خرید خرمالو بهتر است میوه‌هایی که به طور کامل نرم هستند را انتخاب نکنید و به سراغ گزینه‌هایی بروید که کمی رسیده و خوش رنگ هستند و پوست براقی دارند. به خاطر داشته باشید خرمالوهایی که به شدت سفت هستند و رنگ روشنی دارند، گزینه مناسبی برای خرید نیستند.

بیشتر بخوانید: روش تشخیص گردو با کیفیت از روی پوست سبز

۶- خرمالو گوجه‌ای تهیه کنید

بهتر است بدانید که خرمالو گوجه‌ای معمولا طعم بهتر و شیرین‌تری نسبت به سایر انواع خرمالو دارد. این نوع خرمالو معمولا گرد و گوجه‌ای شکل است و به خاطر همین شباهتی که به گوجه دارد نیز به عنوان خرمالو گوجه‌ای شناخته می‌شود. طعم این نوع خرمالو آنقدر شیرین و لذیذ است که هر کسی شیفته آن خواهد شد.

خرمالو گوجه‌ای بیشتر در مناطقی که آب و هوای گرم دارد، پرورش پیدا می‌شود، اما در مناطق معتدل و سردسیر کوهستانی نیز رشد می‌کند. به خرمالو گوجه‌ای خرمالو دل گاوی نیز گفته می‌شود. دلیل این موضوع ژله‌ای بودن این میوه است که شباهت زیادی به دل گاو دارد.

به خاطر داشته باشید که بعد از خرمالو گوجه‌ای، خرمالو موزی که حالت کشیده‌تری دارد، به عنوان بهترین نوع خرمالو شناخته می‌شود و خرمالوهایی که شکل گرد و سیبی شکلی دارند و به عنوان خرمالو سیبی یا هاچیا شناخته می‌شوند، معمولا در رده سوم قرار می‌گیرند.

مزه این خرمالوها نیز بسیار شیرین است و ظاهر آن‌ها شباهت زیادی به سیب دارد. جالب است بدانید که یکی از پرفروش‌ترین و پر محصول‌ترین انواع خرمالو همین خرمالو است که در اکثر شهرهای ایران نیز یافت می‌شود.

در این مقاله از مجله آشپزی آدرینبه بهترین راه‌های تشخیص خرمالو خوب و مرغوب اشاره شد. به خاطر داشته باشید که در زمان خرید خرمالو حتما در کنار سالم بودن آن به رنگ و فرم میوه نیز دقت کنید و به سراغ خرمالوهایی بروید که پوست براق و کاملا سالم و یکدستی دارند.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید