رانندههای ایرانی دور از دسترسی ویزای اروپاییها!
ایروپاییها عدم اعطای ویزا به رانندههای ایرانی را به دلیل دلایل امنیتی و اقتصادی توجیه میکنند. آنها معتقدند که ممکن است بعضی از رانندههای ایرانی برای مدت طولانی در اروپا بمانند و به کار غیرقانونی بپردازند یا به مواد مخدر معتاد شوند. همچنین، آنها نگران این هستند که رانندگان ایرانی ممکن است به دلیل محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی، در صورت ورود به اروپا برای مدت طولانی بیکار بمانند و برای جامعه اقتصادی سنگین باشند. به همین دلیل، اروپاییها به رانندههای ایرانی ویزا نمیدهند تا از این خطرات جلوگیری کنند و امنیت و اقتصاد خود را حفظ کنند.
به گزارش آدرینبه نقل از ایلنا، فاطمه قنبرزاده، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران از تداوم تعلیق اعطای بیمه سبز به رانندگان ماشینهای سنگین و حامل بارهای تجاری ایران خبر داد و گفت: رانندگانی که وظیفه حمل کالاهای تجاری ایران را در کشورهای مختلف دارند در صورت وقوع خسارت به واسطه بیمه سبز میتوانند خسارت خود را در کشور محل وقوع حادثه دریافت یا پرداخت کنند و در صورتی که رانندهای بیمه سبز که بیمهنامهای بینالمللی است را نداشته باشد اجازه عبور و مرور در کشورها را ندارد.
وی افزود: براساس قوانین بینالمللی شرط برخورداری از این بیمه برای رانندگان این است که بیمهگزار یک شرکت بیمه خصوصی باشد، اما در ایران بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد دولتی همواره سازوکار مربوط به پوشش بیمه سبز را برای رانندگان ایرانی ترتیب میداده است. تا سال ۱۴۰۱ با اغماض در مورد ایران با وجود چنین مشکلی رانندگان ایرانی در پوشش بیمه سبز قرار داشتند اما از سال ۱۴۰۱ نهاد بینالمللی ناظر بر بیمه سبز که در بروکسل مستقر است بیمه مرکزی را بیمهای دولتی میداند و از آنجا که این نهاد غیردولتی و مستقل است و همه بیمههای زیرمجموعه آن در سراسر جهان را شرکتهای خصوصی تشکیل میدهند از بیمه مرکزی خواست تا یک شرکت بیمه خصوصی را در ایران جایگزین خود کند اما پاسخی از بیمه مرکزی دریافت نمیکند.
قنبرزاده ادامه داد: این عدم پاسخگویی سبب تعلیق نامحدود بیمهنامههای رانندههای ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی شده است و رانندگان ایران اکنون برای برخورداری از این بیمه مجبور هستند آن را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطههای ترک یا بلغارستانی بخرند و البته راننده ایرانی از زمانی که این بیمه را از واسطهها در کشورهای یادشده میخرد در پوشش بیمه قرار دارد و از ایران تا کشورهای یادشده بدون بیمه بار را در جاده حمل میکند، علاوه بر این پرداخت چنین رقمی برای بیمه سبز هزینه تجارت را برای بازرگانان ایرانی افزایش میدهد.
نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران تصریح کرد: کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران نیز در تلاش است بیمه مرکزی را متقاعد کند تا این امر را به بخش خصوصی واگذار کند با این حال بیمه مرکزی در چند ماه گذشته چند شرکت متفاوت را به کمیسیون معرفی کرده اما هیچ توضیحی در مورد حدود وظایف آنها نداده و به طور کلی هیچ همکاری در این زمینه با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران به عنوان نماینده جمع کثیری از رانندگان ندارد.
وی خاطرنشان کرد: آخرین شرکت بیمهای که توسط بیمه مرکزی به کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران معرفی شده میگوید رانندگان را بیمه میکند اما هیچ مسئولیتی در برابر خسارات ندارد و تنها بیمهنامه صادر میکند.
قنبرزاده همچنین از مشکل دیگری در حمل کالاهای تجاری ایران یاد کرد و گفت: کشورهای اروپایی به رانندگان ایرانی برای حمل کالا به این کشورها ویزا نمیدهند.
[
- برچسب ها: حمل و نقل بین المللی