راز جوانی خود را با 14 گیاه دارویی قدرتمند کشف کنید و لذت ببرید از کاهش علائم ناخوشایند یائسگی

  • توسط: admin


یائسگی برای اکثر خانم‌ها با علائم آزاردهنده‌ای مثل گرگرفتگی، تغییرات خلق و خو، لرز و عرق کردن شبانه همراه است. با نزدیک شدن به دوران یائسگی ترشح هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط تعادل بین هورمون استروژن و پروژسترون به هم می‌ریزد و از همین رو فرد در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌گیرد. در این مقاله از آدرینبلاگ می‌توانید با ۱۴ گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی آشنا شوید.

گیاهان دارویی مناسب یائسگی

دوران یائسگی یکی از چرخه‌های طبیعی زندگی خانم‌ها است که شما می‌توانید با مصرف داروهای گیاهی این دوران را برای خودتان و اطرافیانتان ساده‌تر کنید. در ادامه این بخش به ۱۴ گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی اشاره شده است.

۱- اسطوخودوس

نزدیک شدن به دوران یائسگی موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود و در این شرایط بسیاری از خانم‌ها درست مثل نزدیک شدن به دوران قاعدگی، دچار تغییرات خلق و خو، افسردگی و ناآرامی می‌شوند.

برای رفع این مشکل می‌توانید از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنید. این گیاه دارویی خاصیت آرامبخش دارد و به بهبود خلق خو در این دوران کمک می‌کند. از طرف دیگر این دمنوش به کاهش گرگرفتگی در دوران یائسگی و همچنین کاهش استرس شما نیز کمک زیادی می‌کند.

۲- بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی است که طبع خنکی دارد و مصرف آن موجب کاهش اضطراب و استرس می‌شود و برای بهبود خلق و خو و جلوگیری از افسردگی در این دوران نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت باعث یائسگی زودرس می‌شود؟

۳- جنسینگ

جنسینگ سرشار از ویتامین B، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است که مصرف آن موجب جلوگیری از کمردرد و دردهای عضلانی در دوران یائسگی می‌شود. از طرف دیگر مصرف دمنوش جنسینگ موجب کاهش احساس گرگرفتگی می‌شود و با کنترل سطح استروژن در بدن، به کاهش خشکی واژن و همچنین کاهش درد در زمان نزدیکی نیز کمک می‌کند.

برای تهیه جنسینگ باید ریشه این گیاه را همراه با مقداری آب جوش در قوری بریزید و برای حدود ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس آن را میل کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف جینسینگ قرمز کره‌ای موجب افزایش خلق و خو و افزایش میل جنسی در خانم‌ها یائسه می‌شود.

به خاطر داشته باشد که ریشه جنسینگ برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست و ممکن است با برخی داروهای کاهنده فشار خون، رقیق کننده و داروهای مخصوص کاهش کلسترول نیز تداخل داشته باشد.

۴- کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یک گیاه فوق العاده برای درمان خانگی گرگرفتگی در دوران یائسگی است. مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه به طرز معجزه آسایی به بهبود گرگرفتگی در این دوران کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، نباید از این دمنوش استفاده کنند.

۵- روغن گل مغربی

روغن گل مغربی (EPO) یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کاهش علائم یائسگی است که از تحلیل استخوان‌ها جلوگیری می‌کند و مصرف آن موجب کاهش گر گرفتگی می‌شود.

این گیاه سرشار از کلسیم و امگا ۳ است و از همین رو بهتر است خانم‌ها در دوران یائسگی و پس از آن از این گیاه استفاده کنند. امروزه در بسیاری از مکمل‌های دوران یائسگی نیز از عصاره این گیاه استفاده می‌شود.

۶- گیاه سنبل الطیب

سنبل الطیب یک گیاه فوق العاده مفید برای رفع بی‌خوابی و گرگرفتگی است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این گیاه می‌تواند به بهبود علائم دوران یائسگی در خانم‌ها کمک کند. به خاطر داشته باشید، افرادی که از داروهای مسکن، آرام بخش و خواب آور استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان نباید از این گیاه استفاده کنند.

۷- گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت برای یائسگی و درمان ناباروری مفید است و به رفع اختلالات قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این گیاه موجب کاهش اضطراب و گرگرفتگی می‌شود و برای متعادل کردن هورمون‌ها در بدن مناسب است.

به خاطر داشته باشید افرادی که از داروهای ضد روان پریشی یا داروهای ضد پارکینسون استفاده می‌کنند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از یائسگی زودرس چه بخوریم چه نخوریم؟

۸- مریم گلی

مریم گل یکی از گیاهان حاوی فیتواستروژن است که مصرف آن به بهبود علائم یائسگی کمک می‌کند. استفاده از دمنوش این گیاه موجب کاهش عوارض این دوران می‌شود و به بهبود کیفیت زندگی خانم‌ها در دوران یائسگی کمک می‌کند.

۹- شیرین بیان

اگر به دنبال راهی برای درمان یائسگی با داروی گیاهی هستید، بهتر است شیرین بیان را امتحان کنید. مصرف این گیاه موجب کاهش گرگرفتگی و همچنین کاهش علائم آزاردهنده یائسگی می‌شود. بررسی‌های انجام شده در مورد مصرف شیرین بیان برای یائسگی نشان می‌دهد که این گیاه به شما کمک می‌کند تا این دوران را به راحتی پشت سر بگذارید.

۱۰- رازیانه

رازیانه سرشار از ویتامین A و ویتامین C و از طرف حاوی مقدار زیادی آهن، فسفر و منیزیم است. مصرف این گیاه مانع کم خونی در خانم‌ها می‌شود و برای رفع گرگرفتگی و عرق شبانه و همچنین افزایش استحکام استخوان‌ها مفید است.

این گیاه به رفع مشکلات جنسی، خشکی واژن، کاهش میل جنسی و همچنین خارش واژن کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در این دوران رابطه جنسی راحت‌تری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید درباره افسردگی یائسگی بدانید

۱۱- آویشن

برای درمان گر گرفتگی یائسگی و همچنین تنظیم هورمون‌های بدن می‌توانید در این دوران از دمنوش آویشن استفاده کنید. آویشن به تنظیم هورمون‌های استروژن و پروژسترون کم می‌کند و برای بهبود خلق و خو در این دوران نیز بسیار مفید است.

۱۲- زعفران

بهتر است بدانید که زعفران برای یائسگی مفید است و موجب کاهش استرس و جلوگیری از افسردگی می‌شود. برای این که در این دوران شادی بیشتری را تجربه کنید و دچار افسردگی نشوید، می‌توانید مقداری زعفران به چای خود اضافه کنید.

۱۳- گل صد تومانی

برای درمان قطعی گرگرفتگی در دوران یائسگی می‌توانید از گل صد تومانی استفاده کنید. مصرف این گیاه موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و به رفع گر گرفتگی و تعریق شبانه نیز کمک می‌کند.

۱۴- شبدر قرمز

شبدر قرمز یک مکمل گیاهی یائسگی است که گیاهی فیتواستروژن است. مصرف این گیاه به افزایش میزان استروژن در بدن کمک می‌کند و عوارض یائسگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از طرف دیگر این گیاه از تحلیل استخوان‌ها نیز جلوگیری می‌کند و مانع پوکی استخوان در خانم‌ها می‌شود.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه ۱۴ گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی اشاره شد. برای کاهش علائم آزاردهنده‌ این دوران بهتر است هر روز ورزش کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. کمی بیشتر برای خودتان وقت بگذارید و با کمک گرفتن از ترفندهای موثر سعی کنید استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید