راز تهیه موچی شکلاتی در منزل، با یا بدون استفاده از فر!

  • توسط: admin


اشکال و طعم‌های متفاوت موچی، آن را به شیرینی مورد علاقه خیلی از افراد به ویژه کودکان تبدیل کرده است. در مطالب قبلی به طرز تهیه موچی با آرد گندم اشاره کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. حال برای یک پذیرایی پر رنگ و لعاب در دورهمی‌هایتان تنها کافی است طرز تهیه موچی شکلاتی را بخوانید چراکه آن را همانند یک قناد حرفه‌ای می‌توانید با و بدون فر در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه فیلینگ شکلاتی

شکلات ۱۸۰ گرم
خامه فرم گرفته ۱۸۰ گرم
شیر ۱۸۰ گرم
آرد برنج گلوتینوس ۱۰۰ گرم
شکر ۵۰ گرم
نشاسته ذرت ۳۰ گرم
روغن ذرت ۱۵ گرم
پودر کاکائو ۱۰ گرم
پودر کاکائو برای تزئین

طرز تهیه موچی شکلاتی

۱. فیلینگ شکلاتی درست کنید

موچی که از آسیای شرقی در دل مردمان دیگر کشورها جا باز کرده است، دستورهای متنوعی دارد. یکی از ساده‌ترین این دستورها، موچی شکلاتی است. در اولین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی باید به روش بن‌ماری مقدار شکلات گفته‌شده را آب کنید. در یک کاسه مناسب شکلات آب‌شده و خامه را بریزید. این دو را با کمک هم‌زن خوب هم بزنید تا با یکدیگر کامل ترکیب شوند. ترکیب را داخل یک پلاستیک بریزید. پلاستیک را شش قسمت مساوی تقسیم کنید. برای ظاهر بهتر موچی‌ها، پلاستیک‌ها را می‌توانید داخل قالب کاپ‌کیک بگذارید. شکلات‌های تقسیم‌شده را برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سفت شوند. شما می توانید با خواندن تهیه خامه کیک با شیر، خود خامه فرم‌گرفته را در منزل درست کنید.

۲. خمیر موچی را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی یک کاسه مناسب در نظر بگیرید. حال آرد، نشاسته ذرت، شکر، پودر کاکائو، شیر و روغن ذرت را داخل آن بریزید. مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا کامل یک‌دست شوند. برای یک‌دست شدن بهتر مواد باید حداقل یک‌بار آن را از الک رد کنید. اگر به دنبال یک شیریین ایرانی هستید تهیه شیرینی پنجره‌ای با نشاسته ذرت را امتحان کنید.

۳. مخلوط را حرارت دهید

در سومین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی باید مخلوط را داخل یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. مخلوط را مدام هم بزنید. در این مرحله مخلوط باید شکل منسجم و بافت جویدنی پیدا کرده باشد. زمانی که بافت دلخواه موچی به دست آمد کمی به آن زمان دهید تا خنک شود. تا خنک شدن کامل باید خمیر را داخل تابه به صورت مداوم کشیده و هم بزنید. با این کار مخلوط سفت و حالت الاستیسیته کامل پیدا خواهد کرد. پیشنهاد ما به شما خواندن طرز تهیه موچی روی گاز به سادگی است که می‌توانید در منزل آن را درست کنید.

نکته: این فرایند کمی زمان‌بر است پس در هم زدن مخلوط باید صبور باشید.

۴. موچی ها را پر کنید

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه موچی شکلاتی نوبت به مرحله جذاب آن یعنی پر کردن موچی‌ها می‌رسد. کمی نشاسته ذرت روی سطح کارتان پخش کنید. خمیر را روی آن قرار دهید. شش تکه از خمیر برای فیلینگ‌های شکلاتی‌تان جدا کنید. هر یک از تکه‌ها را با کمک وردنه کمی نازک کنید. در ادامه هر تکه از خمیر را دور یکی از فیلینگ‌های شکلاتی منجمد بپیچید. خمیر را از کناره‌ها بالا آورده و به یکدیگر بچسبانید. در آخر پودر کاکائو را داخل یک کاسه بریزید. موچی‌ها را در آن بغلتانید. حال موچی‌های شکلاتی‌تان آماده سرو هستند.

نکته: با غلتاندن موچی‌ها داخل پودر کاکائو،‌ طعم و ظاهر بهتری پیدا می‌کنند.

نکات تکمیلی تهیه موچی شکلاتی

در دنیای شیرینی‌پزی دستورهای متفاوتی از موچی وجود دارد که می توان طعم آن را با توجه به ذائقه‌تان تغییر دهید. دستور موچی شاید به ظاهر راحت باشد اما نیاز به تکرار و تمرین دارد. از سویی دیگر نکات تکمیلی گفته‌شده در ادامه کار را بخوانید تا کار را راحت‌تر پیش ببرید.

طرز تهیه موچی در فر

راحت‌ترین دستور تهیه موچی همان است که در بالا بیان شده است با این‌حال آن را در فر یا مایکروفر هم می‌توانید درست کنید. یک ظرف شیشه‌ای مایکروفری را چرب کنید. مواد گفته شده را به همان ترتیب داخل ظرف بریزید. آن‌ها را به صورت یک‌دست مخلوط کنید. روی ظرف را با فویل بپوشانید. ظرف را برای ۴۵ تا ۵۵ دقیقه در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد بگذارید. اجازه دهید کمی خنک شود. خمیر را به شش تا هشت قسمت تقسیم کنید. آن را با وررنه صاف کنید. در نهایت آن را با فیلینتگ شکلاتی پر کرده و بپیچانید.

آرد برنج گلوتینوس

آرد برنج گلوتینوس که آن را آرد موچی هم می‌شناسند همان آرد برنج شیرین است که در تهیه انواع شیرینی‌های ژاپنی به کار گرفته می‌شود. این آرد از برنج دانه‌ کوتاه به دست می‌آید که به هنگام پخت بسیار مرطوب، سفت و چسبناک است. این آرد به دلیل نداشتن گلوتن و دیگر مواد مضر این روزها بسیار محبوب و مورد استقبال قرار گرفته است. شما با خرید این آرد از شیرینی‌فروشی تا یک سال می‌توانید آن را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید. با خواندن مطلب گلوتن چیست و چرا مضر است با سالم بودن این ماده بیشتر آشنا شوید.

آرد جایگزین موچی

آردی که برای تهیه این شیرینی به کار می‌رود معمولا آرد برنج ژاپنی یا آرد موچی است. همانند دیگر دستورهای تهیه شیرینی‌ جایگزینی برای این آرد وجود دارد. بهترین جایگزین آرد گندم است. در نظر داشته باشید که طعم، ظاهر و کشسانی این شیرینی با طعم موچی با آرد برنجی گلوتینوس کمی متفاوت خواهد بود. از سویی دیگر دقت داشته باشید که از آرد برنج خانگی برای این شیرینی استفاده نکنید چرا‌که نه تنها کش نمی‌آید بلکه خوب پخته هم نمی‌شود.

چسبندگی خمیر موچی شکلاتی

خمیر موچی به دلیل استفاده از آرد برنج گلوتینوس یا آرد موچی بسیار چسبنده است تا جایی که در دستور تهیه موچی شکلاتی، کار را برایتان سخت خواهد کرد. بهترین راه‌حل استفاده از نشاسته ذرت است. هنگام ورز دادن خمیر باید نشاسته ذرت روی سطح کارتان بپاشید سپس خمیر را روی آن قرار دهید. بهتر است به هنگام ریختن مواد میانی درون خمیر کف دست‌تان حتما کمی نشاسته ذرت بریزید. یکی دیگر از دسرهای خوشمزه ژاپنی طرز تهیه بستنی سرخ‌‌شده است که در دورهمی‌هایتان می‌توانید آن را نوش‌جان کنید.

کشسانی موچی

موچی را به کشسانی آن می‌شناسند پس باید برای تهیه آن مواد تازه و با کیفیت به کار ببرید. از سویی دیگر آرد برنج گلوتینوس یا آرد موچی به کشسانی و خوشمزگی این دسر ژاپنی بسیار کمک می‌کند. از آرد برنج معمولی برای این شیرینی استفاده نکنید. آرد برنج خانگی نه تنها کش نمی‌آید بلکه خوب هم پخته نمی‌شود. در آخر آن‌که خمیر را می‌توانید به مدت یک دقیقه در مایکروویو قرار دهید سپس آن را به برای هفت دقیقه ورز دهید، از نتیجه آن شگفت‌زده خواهید شد. در کنار این دسر ژاپنی می‌توانید کیک ژاپنی هم سرو کنید.

مواد میانی موچی

موادی که برای داخل خمیر موچی استفاده می‌کنید کاملا ذائقه‌ای است اما شکلات صبحانه، سس شکلاتی، خامه، مارمالاد هلو، مربای آلبالو و برش‌های میوه از خوشمزه‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که می‌توانید ترکیب خامه و توت‌فرنگی یا سس شکلاتی و انبه هم برای آن به کار ببرید.

تزئین موچی شکلاتی

موچی برای کودکان بسیار جذابیت دارد پس با کمک ترافل‌های رنگی، چیپس‌های شکلاتی، خامه شکلاتی، خمیر فوندانت و خرده آجیل به زیبایی به آن جلوه دهید. شما حتی با خلاقیت خودتان می‌توانید موچی را به شکل انواع حیوانات تزئین کنید.

منبع : کاله

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط
اخبار
افزایش یادگیری با نوشیدنی هوش بخش
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳
  • -
  • 1 بازدید

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید