راز تهیه سالاد گل کلم و سبزیجات: طعم خوشایند فصل پاییز را بچشید!

  • توسط: admin


فراروـ سالاد‌ها همیشه محبوب‌اند! از پیش غذا گرفته تا مزه کنار غذا همیشه پای سالاد در میان است. اصلا وقتی روی میز یا سفره سالاد نباشد، انگار سفره یک چیز اساسی کم دارد. سالاد‌ها انقدر متنوع و هیجان انگیز و رنگارنگ هستند که تمامی ندارند. مثلا در رستوران‌ها معمولا یک میز مخصوص فقط به سالاد اختصاص دارد که هرکدامشان انگار دارند به شما چشمک می‌زنند. سالاد‌ها در اصل به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند، اما بعضی وقت‌ها انقدر چیز‌های خوشمزه و مقوی داخلشان هست که برای خودشان یک پا غذای اصلی به حساب می‌آیند. مثلا اگر سالاد سزار را تنها بخورید، آنقدر سیر می‌شوید که جا برای غذا نمی‌ماند، حالا سالاد ماکارانی که جای خودش را دارد. سالاد‌ها با انواع سبزیجات مثل خیار، گوجه، انواع کلم، کاهو، هویج، خیارشور، زیتون، تخم مرغ، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای، مرغ، قارچ و… تهیه می‌شوند و هرکدام سس‌های مخصوص به خود را دارند. سالاد گل کلم نوعی سالاد خوشمزه پاییزی است. با فرارسیدن فصل پاییز و آمدن گل کلم به بازار می‌توانید انواع و اقسام سالاد‌های خوشمزه و مهیج را با گل کلم درست کنید که تنوع بسیار بالایی دارد. سالاد گل کلمی که می‌خواهیم در این مطلب به شما آموزش بدهیم، از ترکیب گل کلم با سبزیجاتی مانند هویج، خیار، کدو سبز، شوید و یک سس خوشمزه تهیه می‌شود. اگر عاشق درست کردن سالاد‌های متنوع و جدید هستید، در ادامه این مطلب با آموزش سالاد گل کلم و سبزیجات همراه ما باشید.

مواد لازم

گل کلم کوچک: ۱ عدد
هویج: ۲ عدد
کدو سبز: ۲ عدد
خیار: ۴ عدد
گردوی خرد شده: ۱ پیمانه
شوید تازه و خرد شده: ۱ پیمانه
مواد لازم برای سس سالاد
سس مایونز: ۵ قاشق غذاخوری
سیر: ۲ حبه
سرکه بالزامیک: ۴ قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این سالاد خوشمزه ابتدا گل کلم‌ها را خوب بشویید و خرد کنید. هویج را نیم‌پز و به صورت نگینی خرد کنید. خیار و کدو سبز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سبزیجات خرد شده را داخل یک کاسه مناسب بریزید و شوید و گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید. برای درست کردن سس سالاد کافی است سس مایونز، سرکه بالزامیک، روغن زیتون، سیر رنده شده، فلفل سیاه و نمک را با هم حسابی مخلوط کنید و به مواد سالاد اضافه کنید. مواد را خوب زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم مخلوط شوند. حالا ظرف سالاد را به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود و جا بیفتد، سپس سالاد گل کلم خوشمزه ما آماده سرو است، نوش جان. 

نکات مهم
۱ـ گل کلم یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت و سرشار از فیبر است که دارای انواع ویتامین‌های گروه c، b، k و مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. گل کلم سالم و تازه باید کاملا سفید باشد و لکه‌های سیاه روی گلم کلم نشانه کهنگی آن است. سطح گل کلم باید کاملا ترد و تازه باشد و آثار له شدگی نداشته باشد. همچنین برگ‌های گل کلم تازه باید به رنگ سبز روشن باشد. گل کلم را می‌توانید بدون اینکه بشویید، به مدت ۵ روز در یخچال و داخل کیسه کاملا خشک و با سر باز نگهداری کنید. 

۲ـ همیشه وقتی در تهیه غذا یا سالاد سس مایونز جزو مواد اولیه است، عده‌ای می‌پرسند، آیا می‌شود به جای آن از ماست استفاده کرد؟ این مسئله تا حدودی سلیقه‌ای است. اگر منع مصرف دارید یا اینکه به خاطر کالری بالای سس مایونز تمایلی به استفاده از آن را ندارید، می‌توانید ماست چکیده را جایگزین کنید؛ اما ماست معمولاً آب می‌اندازد؛ بنابراین توصیه می‌شود برای مهمانی‌ها این کار را انجام ندهید.

۳ـ کدو سبز یکی از سبزیجات پر کاربرد با ارزش غذایی بسیار بالاست که سرشاز از آنتی اکسیدان، منیزیم، مس، فسفر و منبع غنی ویتامین A و ویتامین C است. کدو سبز فیبر بالایی دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن گزینه مناسبی است؛ همچنین مصرف کدو سبز برای حفظ سلامت قلب، سلامت چشم‌ها، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد غده تیروئید، بهبود پروستات، بهبود عملکرد مغز و حافظه، کمک به آبرسانی برای پوست و… مفید است. کدو سبز را می‌توانید به صورت بخارپز، آب پز، کبابی و یا سرخ کرده مصرف کنید. هنگام خرید کدو سبز توجه داشته باشید که حتما سفت و دارای پوستی شفاف باشد و از خریدن کدوی شل و با پوست کدر و جمع شده اجتناب کنید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید