رازهای خواب آرام کودک: نجات فرزندتان از دام کابوس‌های شبانه

  • توسط: admin


کابوس‌ها کاملا قابل پیشگیری نیستند، اما والدین می‌توانند مقدمات خواب آرام را برای کودک خود فراهم کنند. به این ترتیب، وقتی کابوس‌ها ظاهر می‌شوند، کمی آرامش از جانب شما می‌تواند به سرعت ذهن کودک را راحت کند و به او کمک کند دوباره بخوابد.

در حدود سن پیش‌دبستانی، کودکان شروع به درک این موضوع می‌کنند که کابوس فقط یک رویا است و آنچه در آن اتفاق می‌افتد واقعی نیست و نمی‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. اما دانستن این موضوع مانع ترسیدن آن‌ها نمی‌شود. حتی بچه‌های بزرگ‌تر هم ممکن است بعد از دیدن کابوس احساس ترس کنند.

در این مقاله از مجله اینترنتی آدرینبلاگ، راهکارهایی‌ را برای غلبه بر کابوس شبانه کودکان به شما معرفی می‌کنیم.

والدین چگونه می‌توانند خواب‌های شیرین را تشویق کنند؟

والدین نمی‌توانند از کابوس‌ها جلوگیری کنند، اما می‌توانند به کودکان کمک کنند تا خواب شبانه‌ خوبی داشته باشند – و این خواب شیرین را تشویق می‌کند.

برای کمک به آرامش آن‌ها در زمان خواب، مطمئن شوید که کودکان:

ساعت خواب و بیداری منظمی داشته باشند.یک روال خواب داشته باشند که به آن‌ها کمک کند آرام شوند و احساس امنیت کنند. این روال می‌تواند شامل حمام، نوازش شدن توسط شما، خواندن کتاب یا صحبت آرام در مورد اتفاقات خوشایند روز باشد.تختخوابی داشته باشند که مکانی راحت و آرامش بخش برای آرام شدن باشد. یک اسباب‌بازی محبوب، حیوان عروسکی، چراغ خواب یا دریم کچر می‌تواند کمک کند.قبل از خواب از تماشای فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و داستان‌های ترسناک خودداری کنند. (به خصوص اگر قبلاً هم باعث کابوس شده باشند.)از نگاه کردن به صفحه‌ نمایش مانند بازی‌های ویدیویی یا شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.از کافئین (موجود در قهوه، چای، شکلات و نوشابه) که می‌تواند خواب را مختل کند، اجتناب کنند.بدانند که کابوس‌ها واقعی نیستند، آن‌ها فقط رویا هستند و نمی‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک برای آموزش مدیریت هیجانات کودک

چگونه به کودکان بعد از کابوس کمک کنیم؟

در اینجا چند روش برای کمک به فرزندتان برای مقابله با کابوس‌هایشان معرفی می‌کنیم:

به فرزندتان اطمینان دهید که در کنارش هستید.

حضور آرام شما به فرزندتان کمک می‌کند بعد از بیدار شدن از ترس احساس امنیت و حمایت کند. دانستن اینکه شما آنجا هستید به تقویت حس امنیت فرزندتان کمک می‌کند.

به او بگویید چه اتفاقی افتاده است.

به فرزندتان بگویید که این یک کابوس بوده و حالا تمام شده است. می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید: “خواب بدی دیدی، اما حالا بیداری و همه چیز خوب است.” به فرزندتان اطمینان دهید که اتفاقات ترسناک کابوس در دنیای واقعی رخ نداده است.

به او احساس آرامش دهید.

نشان دهید که متوجه ترس فرزندتان هستید و ترس او منطقی است. به فرزندتان یادآوری کنید که همه خواب می‌بینند و گاهی اوقات این خواب‌ها ترسناک، ناراحت‌کننده و بسیار واقعی به نظر می‌رسند، بنابراین ترسیدن از آن‌ها طبیعی است.

جادو کنید!

برای کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان دبستانی که تخیلات قوی دارند، قدرت جادویی عشق و حمایت شما می‌تواند معجزه کند. شاید بتوانید با کمی اسپری دورکننده‌، هیولا را ناپدید کنید! زیر تخت و کمد را چک کنید و به فرزندتان اطمینان دهید که همه چیز مرتب است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای اینکه کودکتان حرف گوش کن شود!

نور ملایم.

چراغ خواب یا هالوژن می‌تواند به کودکان کمک کند تا راحت تر از یک اتاق به طور کامل تاریک، به خواب بروند. به او اجازه دهید تا در صورت نیاز از چراغ قوه برای روشن کردن اطراف خود استفاده کند تا کابوس‌ها را دور کند.

به فرزندتان برای دوباره خوابیدن کمک کنید.

ارائه اشیاء آرامش‌بخش به او ممکن است به تغییر حال و هوای کودکتان کمک کند، عروسک مورد علاقه، پتو، بالشت، چراغ خواب یا دریم کچر، انتخاب‌های مناسبی هستند.

برای کمک به خوابیدن دوباره او می‌توانید موسیقی ملایم پخش کنید و یا در مورد خواب‌های خوشایندی که دوست دارد ببیند با او صحبت کنید. و شاید هم با بوسه‌ای که در کف دستش می‌گذارید، او را برای خوابیدن ترغیب کنید و روی نوک پا از اتاق خارج شوید!

با دقت گوش کنید.

نیازی نیست در ساعات اولیه‌ شب در مورد کابوس به طور مفصل صحبت کنید؛ فقط به فرزندتان کمک کنید تا احساس آرامش، امنیت و حمایت کند و برای دوباره خوابیدن آماده شود. اما ممکن است فرزندتان در صبح بخواهد تمام جزئیات کابوس شب گذشته را برایتان تعریف کند.

صحبت کردن در مورد آن (شاید حتی به تصویر کشیدن کابوس یا نوشتن در مورد آن) در روشنایی روز می‌تواند به کم‌رنگ شدن تصاویر ترسناک کمک کند. فرزندتان ممکن است از اینکه پایانی جدید (و رضایت‌بخش‌تر) برای کابوس ترسناک تصور کند، لذت ببرد.

از روانشناس کودک کمک بخواهید.

برای اکثر بچه‌ها، کابوس‌ها فقط گاهی اوقات اتفاق می‌افتند و دلیلی برای نگرانی نیستند، آن‌ها فقط به آرامش و اطمینان خاطر والدین نیاز دارند. اگر کابوس‌های فرزندتان بیشتر از یک بار در هفته اتفاق می‌افتد، اغلب مانع خواب کافی او می‌شود یا همراه با مشکلات عاطفی و رفتاری دیگری رخ می‌دهد، حتما با یک روانشناس کودک صحبت کنید.

وقتی بچه‌ها از کابوس بیدار می‌شوند، تصاویر آن هنوز واضح است و ممکن است واقعی به نظر برسد. بنابراین، طبیعی است که آن‌ها احساس ترس و ناراحتی کنند و برای آرامش به سراغ والدین خود بروند. در این مقاله از مجله اینترنتی آدرینبلاگ، به شما راهکارهایی برای تشویق خواب راحت و آرامش دادن به کودکتان بعد از کابوس، ارائه دادیم؛ امیدواریم این راهکارها برای شما نتیجه بخش باشند.

منبع:

kidshealth.org

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید