درمان سردرگمی ناهاری؛ 5 پیشنهاد خوشمزه برای خلق غذاهای ناب چهارشنبه 23 خرداد

  • توسط: admin


امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در بیست و سومین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از آدرینبلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه پیشنهاد خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

پیشنهاد ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌های ایرانی است که شاید کمتر ایرانی‌ای پیدا شود که عاشق آن نباشد. این غذای خوشمزه با چند قلم مواد ساده نظیر لوبیا قرمز، سبزی خورشتی، گوشت تکه‌ای، لیمو عمانی و… طبخ می‌شود.

البته در برخی شهرها برای تهیه این خورشت به جای لوبیا قرمز از لوبیا چیتی و به جای سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. به علاوه قورمه سبزی را می‌توان هم با مرغ و هم با گوشت تکه‌ای برای وعده ناهار تهیه کرد.

مراحل تهیه قورمه سبزی

مراحل تهیه قورمه سبزی به شرح زیر است:

برای اینکه پس از مصرف خورشت قورمه سبزی دچار نفخ معده نشوید بهتر است لوبیاهای قرمز را از شب قبل در آب بخیسانید و در صورت امکان ۲ الی ۳ بار، آب آن را عوض کنید. سپس سبزی‌های خورشتی از جمله اسفناج، تره، گشنیز،شنبلیله و جعفری را به خوبی می‌شوییم و بر روی تخته به صورت ریز خرد می‌کنیم. (اگر سبزی تازه نداشتید می‌توانید از سبزی قورمه که قبلا سرخ شده و در فریزر است استفاده کنید.)بعد از خرد شدن سبزی‌ها، درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن ریخته و سبزی‌های خرد شده را به ماهیتابه می‌افزاییم و تفت می‌دهیم. هر چه بیشتر سبزی‌ها را تفت دهیم تا تیره‌تر شوند در نهایت خورشت قورمه سبزی ما جا افتاده‌تر شده و روغن می‌اندازد. پیازها را پوست کنده، می‌شوییم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. آنگاه درون ماهیتابه مقداری روغن می‌ریزیم و بر روی شعله قرار می‌دهیم. پیازهای خرد شده را به ماهیتابه افزوده و تفت می‌دهیم.

برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه قورمه سبزی کلیک کنید.

۲- قلیه مرغ

قلیه مرغ یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین غذاهایی است که شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد و اصالت آن به استان‌های جنوبی برمی‌گردد. قلیه مرغ با فیله مرغ تهیه می‌شود. عطر گشنیز و شنبلیله در این غذا در کنار فیله طعم‌دار شده مرغ، ترکیبی بسیار معطر و خوشمزه است.

مراحل تهیه قلیه مرغ

مراحل تهیه قلیه مرغ به روش جنوبی به شرح زیر است:

ابتدا فیله‌های مرغ را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید. مقداری نمک، فلفل سیاه و محلول زعفران به فیله‌ها زنید و به خوبی فیله‌ها را ماساژ دهید تا طعم‌دار شود.حال فیله‌های طعم‌دار شده را درون ظرف مناسبی گذارید و درب ظرف را ببندید. سپس فیله‌ها را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید.در این مرحله گشنیز و شنبلیله تازه را تمیز کنید. برگ‌های زرد و پلاسیده آن‌ها را جدا سازید. سبزی‌ها را با آب به خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. حال سبزی‌ها را با کمک چاقو، خردکن یا میکسر خرد کنید و کنار گذارید.سپس پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه که قصد طبخ قلیه مرغ را دارید کمی روغن بریزید.  پیازهای نگینی خرد شده درون قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و شیشه‌ای شوند. اکنون سیر را بشویید و پوست بگیرید. آن را با کمک سیر له کن پوره کنید و به پیازهای درون قابلمه اضافه کنید. کمی تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. در همین مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه یا قرمز به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

برای ادامه رسپی این غذای محلی و مخصوص روی لینک طرز تهیه قلیه مرغ کلیک کنید.

۳- مانی پلو دامغانی

مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان باز می‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ به همراه لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک تهیه می‌شود. 

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

در مرحله اول باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای مدتی در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.حال باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید.زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.زمانی که بوی خامی ادویه‌ها گرفته شد، می‌توانید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید. اجازه دهید گوشت‌ها با حرارت ملایم بپزند.برای آبکش کردن برنج باید یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و کمی نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد، سپس برنج را به آن اضافه کنید و سراغ مرحله بعد بروید.

برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه مانی پلو دامغانی کلیک کنید.

۴- ساندویچ مرغ بندری

ساندویچ مرغ بندری از جمله ساندویچ‌های خوشمزه و پرطرفدار است که اغلب در شهرهای جنوبی ایران تهیه می‌شود. این غذا طرز تهیه بسیار آسانی دارد و با چند قلم مواد اولیه ساده و در دسترس نظیر سینه مرغ، پیاز، فلفل دلمه، قارچ، پنیر گودا و… می‌توان آن را آماده کرد.

مراحل تهیه ساندویچ مرغ بندری

مراحل تهیه ساندویچ مرغ بندری به روش جنوبی به شرح زیر است:

ابتدا گوشت مرغ را به صورت باریک برش زده و داخل کاسه مناسبی بریزید. در ادامه مقداری لیمو ترش، روغن زیتون، سس خردل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، نمک و پودر پاپریکا به آن اضافه کنید.در این مرحله مواد را کاملا مخلوط کنید تا خوب مزه‌دار شوند، سپس روی ظرف را سلفون کشیده و داخل یخچال بگذارید تا به مدت یک ساعت استراحت کند. بعد از گذشت یک ساعت می‌توانید کاسه گوشت را از یخچال خارج کنید.تابه‌ای را روی حرارت قرار داده و گوشت مرغ را روی حرارت تفت دهید تا مرغ کاملا مزه‌دار شود.در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. در ادامه پیاز را به همراه سس تند، فلفل‌ قرمز، پودر سیر، زردچوبه، آویشن، فلفل‌ سیاه به تابه گوشت مرغ اضافه کنید.پس از اینکه مواد تفت داده شد، پوست گوجه‌ فرنگی را گرفته و ریز خرد کنید. سپس گوجه‌ها را به همراه فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده به مواد افزوده و مجدد تفت دهید تا نرم شوند.

برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه ساندویچ مرغ بندری کلیک کنید.

۵- شامی لپه

شامی‌ لپه یکی از انواع غذاهای خوشمزه شمالی است که شباهت زیادی به کوکو سیب‌ زمینی و کتلت دارد. برخی آن را با گوشت چرخ‌ کرده و برخی بدون گوشت چرخ‌ کرده همراه با لپه که محتوای اصلی آن است، درست می‌کنند. این غذا را می‌توان به صورت خوراک با انواع نان یا با چلو یا کته در وعده ناهار سرو کرد.

مراحل تهیه شامی لپه

مراحل تهیه شامی لپه به شرح زیر است:

ابتدا لپه را تمیز کنید و بشویید. چند ساعت قبل از پخت غذا آن را با مقداری آب بخیسانید. بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب لپه را عوض کنید. لپه‌های خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت گذارید. ۱۵-۲۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا لپه کاملا بپزد و نرم شود. پس از پخته شدن لپه‌ها آن‌ها را با کمک گوشتکوب بکوبید و له کنید. برای بالاتر رفتن سرعت کار می‌توانید لپه‌های پخته شده را درون میکسر یا غذاساز پوره کنید. لپه‌های له شده را درون ظرف مناسبی بریزید و کنار گذارید.سپس سیب‌ زمینی را بشویید و‌ پوست بگیرید. آن را به ۲-۴ قسمت برش زنید و با مقداری آب، نمک و زردچوبه درون قابلمه مناسبی بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۱۵-۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا سیب‌زمینی‌ها به خوبی بپزند و نرم شوند.پس از پخت، سیب‌زمینی‌ها را از آب خارج کنید و منتظر بمانید تا کمی خنک شوند. سیب‌ زمینی‌های خنک شده را با کمک گوشتکوب یا چنگال له و پوره کنید و به ظرف لپه اضافه کنید.

برای ادامه رسپی این غذای راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه شامی لپه کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی آدرینلیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید