خشم ترامپ از افزایش صادرات چین / برنامه چین برای مقابله با فشارهای ترامپ چیست؟

  • توسط: admin


به گزارش اقتصادآنلاین، شبکه خبری “بلومبرگ” با انتشار گزارشی از افزایش صادرات چین خبر داده است. “بلومبرگ” ضمن “درخشان” خواندن سال گذشته میلادی برای صادرات چین می‌نویسد: “چین صادرات خود را با تجربه‌ای درخشان با افزایش میزان ثبت شده در ماه دسامبر به پایان رساند. این وضعیت و کارنامه اقتصادی احتمالا “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا که هفته آینده به کاخ سفید بازخواهد گشت را برای پیگیری هدف خود مصمم‌تر خواهد ساخت”. 

حرکت موتور‌های صادراتی چین در برهه‌ای حساس

“بلومبرگ” با اشاره به اهمیت برهه زمانی‌ای که صادرات چین افزایش یافته می‌نویسد:”موتور‌های صادراتی چین در زمان حساسی برای اقتصاد آن کشور به کار افتاده‌اند، زیرا رکود دارایی به ویژه در حوزه زمین و املاک بر مصرف کنندگان چینی فشار می‌آورد و دولت‌های محلی در چین با کمبود نقدینگی در تلاش برای احیای تقاضای داخلی مواجه هستند. داده‌های اخیر نشان می‌دهند که ارزش صادرات چین برای دستیابی پکن به رشد هدف گذاری شده حدودا ۵ درصد در سال کافی خواهد بود. با این وجود، وضعیت در اینجا بغرنج می‌شود، زیرا ترامپ تهدید کرده که بر واردات چین تعرفه‌های سنگین اعمال خواهد کرد”.

اعتماد رهبران چین به توانایی برای مقابله با تعرفه‌های ترامپ 

“بلومبرگ” در ادامه می‌نویسد:”رهبران چین اطمینان دارند که از قدرت مالی لازم برای محافظت از اقتصاد آن کشور در برابر باد‌های مخالف از جمله تعرفه‌های ترامپ برخوردارند و برنامه‌ای که اخیرا از سوی چین برای تشویق شرکت‌ها و مصرف کنندگان برای ارتقای لوازم خانگی مطرح شده نمونه‌ای از این تلاش‌ها بوده است. اکنون در چین به طور فزاینده‌ای این موضوع مورد پذیرش قرار گرفته که مصرف داخلی باید محرک رشد بیشتری را به خود اختصاص دهد. “پان گونگ شنگ” رئیس بانک مرکزی چین در سخنرانی تازه خود در مجمع مالی آسیایی در هنگ کنگ گفته بود:”اولویت سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی باید از ترویج سرمایه گذاری بیشتر در گذشته به ترویج مصرف و سرمایه گذاری با تاکید بر اهمیت مصرف تغییر جهت داده شود”. او اشاره کرد که دولت چین به دنبال افزایش درآمد ساکنان آن کشور، افزایش حمایت از یارانه‌ها برای مصرف‌کنندگان و بهبود امنیت اجتماعی برای افزایش مصرف خواهد بود. او تقاضای ناکافی داخلی به ویژه تقاضای مصرف و سطح پایین قیمت را از جمله چالش‌های اصلی داخلی چین عنوان کرد”.

“بلومبرگ” در پایان می‌نویسد:”اکنون در چین مخارج خانوار حتی با احتساب کالا‌ها و خدمات ارائه شده به شهروندان توسط دولت تنها حدود ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد که بسیار کمتر از سطح ۶۰ تا ۸۰ درصدی است که در اکثر کشور‌های عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی مشاهده می‌شود”.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید