جذابیت و جنجال در سریال برائت (Presumed Innocent)، نگاه خود را عوض می‌کند!

  • توسط: admin


«اصل برائت» یکی از بهترین سریال‌های هیجان‌انگیزهای سال است. این سریال هشت قسمتی که بر اساس رمان اسکات تورو در سال ۱۹۸۷ ساخته شده، با بازی درخشان جیک جیلنهال و بازیگران مکمل قدرتمندی همراه است. در این مقاله از آدرینبلاگ، به شما توضیح می‌دهیم که چرا باید اصل برائت (بی‌گناه فرضی) را تماشا کنید.

معرفی سریال اصل برائت (Presumed Innocent)

سال تولید: ۲۰۲۴بازیگران: جیک جیلنهال، روث نگا، بیل کمپژانر: جنایی، درام، رازآلود، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۸تعداد قسمت‌ها: ۸ قسمت (۱ فصل)

داستان اصلی سریال نسبت به فیلم سینمایی سال ۱۹۹۰ تغییری نکرده است. راستی سابیچ (جیک جیلنهال) به‌عنوان دادستان معاون ارشد شیکاگو، زیر نظر دادستان کل و دوست صمیمی‌اش ریموند هوگان (بیل کمپ) مشغول به کار است. راستی زندگی ایده‌آلی دارد: شغلی موفق، همسری زیبا و فداکار (روث نگا) و دو فرزند نوجوان. تنها دغدغه او و ریموند، رقابت سیاسی با نیکو دلا گواردیا (او-تی فاگبنلی) است که قصد تصاحب جایگاه ریموند را دارد و تامی مولتو (پیتر سارگارد) دست‌نشانده اوست.

با کشف ناگهانی قتل وحشیانه کارولین پولهماس (رناته رینس‌وه)، وکیل و همکار راستی، در خانه‌اش زندگی همه شخصیت‌ها بهم می‌ریزد. ریموند، راستی را مسئول پرونده می‌کند و خواستار حل فوری آن می‌شود. با عمیق‌تر شدن تحقیقات راستی، شبکه‌ای از دروغ‌های پنهان او آشکار می‌شود و همه متوجه می‌شوند که راستی تا زمان مرگ کارولین با او رابطه پنهانی داشته است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های ۲۰۲۴ | چه سریال جدیدی ببینم؟

اپل‌ تی‌وی‌‌پلاس داستان «اصل برائت» را برای مخاطبان امروزی بازنویسی می‌کند

حتی اگر فیلم «اصل برائت» را دیده باشید (و در نتیجه بدانید قاتل کیست)، چیزهای زیادی برای لذت بردن و تحسین در این اقتباس وجود دارد.

در نگاه اول، این سریال درباره یک قتل وحشیانه، یک رابطه پنهانی و پیچیدگی‌های دنیای حقوق است. اما در اعماق داستان، انتقادی تند و گزنده به خودبزرگ‌بینی مردانه نهفته است. با الهام از موفقیت سریال «وراثت (Succession)» دیوید ای. کلی، به روایت داستانی پرداخته است که انحرافات مردانه را به تصویر می‌کشد.

شخصیت‌های پررنگ‌ و توسعه‌یافته‌

با ورود نیکو و تامی به ماجرا و رویارویی آن‌ها با ریموند و راستی، تحقیقات درباره قتل کارولین بیشتر به یک جدال لفظی و بی‌نتیجه بین این چهار مرد تبدیل می‌شود تا تلاش‌های شرافتمندانه‌ خدمتگزاران دادگاه برای انتقام‌گیری از همکارشان.

سریال به‌وضوح نشان می‌دهد که تلاش‌های مردان برای کسب قدرت و موقعیت تا چه اندازه می‌تواند پوچ و بی‌معنا باشد. نیکو با وقاحت از قتل کارولین سوءاستفاده می‌کند تا ریموند را در چشم رسانه‌ها و مردم بدنام کند، در حالی که تعهد ریموند به این پرونده بیشتر به دلیل تمایلش برای حفظ قدرت است. انگیزه‌های همه شخصیت‌ها زیر سوال است.

آیا آن‌ها برای دستگیری قاتل می‌جنگند چون این کار درست است یا برای کسب شهرت؟ آیا راستی به دنبال پاک کردن نام خود است یا احترام به زنی که ادعا می‌کند دوستش داشته؟ او ممکن است در آستانه دستگیری به جرمی باشد که ادعا می‌کند مرتکب نشده است، اما سریال بارها ما را به این شک می‌اندازد که آیا او سزاوار همدردی ما هست یا نه.

باربارا در سریال بسیار بیشتر از فیلم شخصیت‌پردازی شده است. سریال زمان قابل توجهی را به نمایش تأثیرات خیانت راستی و قتل بر روی او اختصاص می‌دهد. اگرچه او ممکن است کسی نباشد که مستقیماً با زندان روبرو شود، اما به عنوان یک قربانی بی‌گناه در طوفان زندگی شوهرش گرفتار شده است.

راستی نه تنها به جرم قتل محاکمه می‌شود بلکه به خاطر خیانت و فریبکاری‌اش نیز مورد اتهام است و خودش تنها مقصر وضعیتی است که در آن قرار گرفته است. این تغییر نسبت به فیلم بسیار قابل توجه است، زیرا در سریال، پیامدهای اعمال مردان به مراتب جدی‌تر و گسترده‌تر نشان داده می‌شود و احساسات زنان نادیده گرفته نمی‌شود.

بر خلاف شخصیت راستی در نسخه فیلم که به عنوان یک فرد بی‌گناه و قربانی معرفی می‌شود، در نسخه سریال، این شخصیت به خاطر گذشته شرم‌آور و خیانت‌هایش محکوم می‌شود. وضعیت بد او به هیچ وجه نمی‌تواند توجیهی برای رفتارهای نادرستش با خانواده و همکارانش باشد.

یکی از عناصر بسیار خوب اضافه شده به داستان، شخصیت درمانگر خانواده سابیش (با بازی لیلی ریب) است که با وادار کردن راستی به درون‌نگری، او را مجبور می‌کند تا مسئولیت تمام مشکلاتش را بپذیرد.

فیلم‌نامه

باید روشن کرد که این نسخه از «اصل برائت» فقط درباره دینامیک جنسیتی و سرکوب مردان نیست و اگر به دنبال یک سریال هیجان‌انگیز، پر از رمز و راز و صحنه‌های جذاب هستید، قطعاً از این سریال لذت خواهید برد. زیرا به تمام بازیگران به خوبی پرداخت شده‌ و انگیزه‌ها و پیچیدگی‌های آن‌ها به خوبی به تصویر کشیده شده است (بدون اینکه تماشاگر بتواند به راحتی به هویت قاتل پی ببرد).

نکته جالب توجه این است که برخلاف نسخه سینمایی، سریال کمتر بر روی جزئیات خشونت‌آمیز جرم اصلی تمرکز می‌کند و فیلمنامه به موقع به مخاطب یادآوری می‌کند که این جنایت چقدر وحشیانه بوده است.

قتل کارولین مانند یک سایه سرد و سنگین بر تمام روایت حاکم است و تنش و هیجان داستان را به اوج می‌رساند. اگرچه ما فرصت نمی‌یابیم تا شخصیت کارولین را به طور عمیق بشناسیم، اما حضور او هم به عنوان یک خاطره‌ شیرین و هم یک کابوس دردناک برای راستی، در سراسر فیلم حس می‌شود.

کارگردانی

کارگردانی دقیق و شخصیت‌محور گرگ یایتانز و آن سوویتسکی، ما را در دنیایی محصور می‌کند که نمی‌توانیم به راحتی بین خوب و بد افراد تمایز قائل شویم. دوربین اغلب بر روی جزئیات ظریفی تمرکز می‌کند که در واقع کلید درک احساسات شخصیت‌ها است. آن‌ها با ترکیب ماهرانه‌ احساسات، تنش و فریبکاری اطمینان حاصل کرده‌اند که هیچ نکته‌ای از نگاه بیننده پنهان نماند.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های معمایی و رازآلود

بازیگران

تمام اعضای بازیگران سریال «اصل برائت» با ارائه اجرای فوق‌العاده و متعهدانه خود، توجه بینندگان را جلب می‌کنند. هر یک از بازیگران نقش‌های پیچیده و متفاوتی را به عهده دارند.

نگا با ظرافت و دقت، شخصیت آسیب‌دیده و از هم گسیخته‌ باربارا را به تصویر می‌کشد و ما را وادار می‌کند تا پیوسته در حال کشف جنبه‌های جدیدی از او باشیم، در حالی که همچنان مشتاق دانستن بیشتر هستیم.

جیلنهال در این سریال، قوی‌ترین و پرشورترین اجرای خود را ارائه می‌دهد و اگر حضور بازیگران مکمل به اندازه‌ کافی ظریف نبود، ممکن بود اجرای او به سمت اغراق‌گرایی برود. شخصیت راستی او در تضاد شدید با نسخه خونسرد و آرام فورد قرار دارد، اما این تفاوت برای روایت داستان بسیار موثر است. وقتی راستی جیلنهال به صورت آشکار واکنش نشان نمی‌دهد، همیشه در حال جوشیدن است و پیش‌بینی انفجار بعدی او دشوار است.

بیل کمپ در نقش ریموند، به همان اندازه که خردمند است، گیج و سردرگم نیز هست و در حالی که خودش در حال سوختن است، تلاش می‌کند تا آتش را خاموش کند. کمپ دقیقاً می‌داند چه زمانی باید طنز را به کار بگیرد و چه زمانی باید جدی باشد و این یکی از بهترین اجراهای دوران حرفه‌ای اوست.

پیتر سارگارد با بازی در نقش مولتو، به طرز ماهرانه‌ای شخصیت منفی و نفرت‌انگیزی را به تصویر کشیده است. بازی سارگارد نشان می‌دهد که چگونه حتی افراد قدرتمند نیز می‌توانند بازنده‌های بزرگ باشند؛.

چرا باید سریال اصل برائت (presumed innocent) را تماشا کنید؟

در حالی که بسیاری از آثار در حال بازسازی و اقتباس هستند، «اصل برائت» نمونه‌ای استادانه از چگونگی استفاده از منبع اصلی و احترام به آن در عین خلق چیزی کاملاً جدید با یک داستان آشنا است. رویکرد ظریف آن به عدالت، شهوت، قدرت، اخلاق و غرور آن را به یکی از برجسته‌ترین سریال‌های تلویزیونی سال تبدیل کرده است.

برداشت دیوید ای. کلی از این شخصیت، بسیار زمینی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از نسخه‌های قبلی است و راستی را به عنوان مردی پیچیده و متناقض به تصویر می‌کشد که برای حفظ خانواده و ازدواجش تلاش می‌کند. این سریال با داستانی پیچیده، شخصیت‌پردازی قوی و فضایی پر از تعلیق، مخاطب را تا آخرین لحظه درگیر خود نگه می‌دارد.

نقاط قوت

«اصل برائت» یک هیجان‌انگیز قانونی پر پیچ و خم و جذاب است که به بررسی موضوعاتی مانند خیانت، قدرت و خودخواهی می‌پردازد.هر قسمت با یک اوج‌گیری جذاب به پایان می‌رسد و مخاطب را برای قسمت بعدی مشتاق می‌کند.جیک جیلنهال در کنار بازیگران برجسته‌ای همچون پیتر سارگارد، درخشش فوق‌العاده‌ای دارد.برخلاف نسخه سینمایی، «اصل برائت» به تمام بازیگران فرصت درخشش می‌دهد و فقط بر روی شخصیت راستی تمرکز نمی‌کند.کسانی که کتاب یا فیلم اقتباسی از «اصل برائت» را دیده‌اند نیز از این نسخه لذت خواهند برد.

نقاط ضعف

مانند فیلم، این سریال نیز به اندازه کافی به شخصیت کارولین نمی‌پردازد.در برخی نقاط، باور کردن این موضوع که فردی به هوش راستی این همه تصمیم احمقانه بگیرد سخت است.

منبع: collider

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید