تعداد خودروهای قدیمی و مصرفی ایران چند است؟

  • توسط: admin


تعداد خودروهای فرسوده در ایران به طور معمول به عنوان خودروهایی اشاره دارد که بیش از 20 سال از آن‌ها می‌گذرد و شرایط فنی یا بدنه آن‌ها به حدی نابسامان شده است که منابع اصلاح آن‌ها اقتصادی نیست. این مسئله به وضوح نشان دهنده عمر زیاد خودروها در ایران است که نتیجه تحریم‌ها، بازار پر پیچ و خم، ارزان بودن قیمت تولید در داخل و مشکلات صادراتی از جمله کاهش اأمکان دسترسی به یدک‌نگهداری و تعمیرات، وابستگی به قطعات خارجی و استانداردهای کمتر از استانداردهاي جهانی است. در حدود ٢٠٠ تا ٢٥٠ هزار دستگاه از کل خودروهاي عاجزانه و سرهم كرده كشور چهارطبقه، به دلي چهارم توازن برزيل را به دلي کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خودروهای فرسوده معضل بزرگی برای سیستم حمل‌ونقل جامعه هستند. با این حال ارائه آمار دقیق از تعداد خودروهای فرسوده کشور، همواره محل بحث و جنجال بوده است. پس از توقف تدریجی فرآیند نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در میانه دهه ۱۳۹۰، تعداد این خودروها طی سالیان اخیر افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.
در گزارشی به این موضوع پرداخته است. براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور حضور دارند. از این تعداد ۱۳ میلیون و ۵۱ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت فرسوده هستند یا در مرز فرسودگی قرار دارند. به‌عبارتی ۵۹ درصد از کل خودروها و موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند.
آمار بحرانی تعداد خودروهای فرسوده در کشور
ارائه آمار فوق از سوی وزارت صمت یک بحران بزرگ را در تعداد اتومبیل‌های فرسوده کشور نشان می‌دهد. روند اسقاط و نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در سال ۱۳۹۷ و پس از توقف واردات خودرو، متوقف شد. دلیل این مسئله نیز تأمین مالی این روند از طریق واردات خودرو بود. پس از آن‌که واردات خودرو متوقف شد، دیگر منابع مالی برای صدور گواهی اسقاط خودرو وجود نداشت. دولت‌های دوازدهم و سیزدهم سعی کردند تا این رویه را از طریق خودروسازان پیش ببرند، بااین‌حال به نظر می‌رسد که خودروسازان بزرگ موفق نشده‌اند در نبود واردات، سهم خود را برای نوسازی اتومبیل‌های فرسوده ایفا کنند.

افزایش تعداد اتومبیل‌های فرسوده طی سالیان اخیر، باعث افزایش مصرف سوخت کشور نیز شده است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودرو فرسوده باعث کاهش مصرف دو هزار لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش این میزان بنزین با نرخ صادراتی، به ۵۴ میلیون تومان می‌رسد. البته در این بین سهم موتورسیکلت‌های فرسوده بیشتر از خودروها است. آمار وسایل نقلیه فرسوده‌ در بخش‌های بحرانی به شرح زیر است:
موتورسیکلت‌ها، ۹۰ درصدمینی‌بوس‌ها، ۸۶ درصداتوبوس‌های درون‌شهری، ۸۲ درصداتوبوس‌های برون‌شهری، ۵۷ درصدتاکسی‌ها، ۴۸ درصد
مطابق آن‌چه تعداد خودروهای فرسوده نشان می‌دهد، بخش قابل‌توجهی از خودروهای حاضر در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ فرسوده هستند. در چنین شرایطی اجرای طرح‌های سخت‌گیرانه تردد بر خودروهای شخصی، نمی‌تواند میزان آلودگی شهرها را کاهش دهد. به‌جای این کار لازم است تا اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های درون‌شهری هرچه زودتر نوسازی شوند. البته این مساله به تامین مالی قابل توجهی نیاز دارد.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید