تشخیص چهره به سرعت نوری در چهار نانوثانیه!

  • توسط: admin


محققان دانشگاه گنت سریعترین آشکارساز نوری مادون قرمز موج کوتاه را بر اساس نقاط کوانتومی ساخته اند. ایده آل برای استفاده در تجهیزات الکترونیکی، این آشکارساز می تواند چهره ها را با سرعت بالا تشخیص دهد.

به گزارش سرگرمی روز، محققان این پروژه با استفاده از کریستال های بسیار کوچک، آشکارساز نوری ساخته اند که در عرض 4 نانوثانیه پاسخ می دهد.

اتومبیل های خودران، تشخیص چهره، نظارت بر محیط زیست و بسیاری از حوزه های کاربردی دیگر به آشکارسازهای مادون قرمز نیاز دارند و تصور جامعه ما بدون این فناوری ها تقریباً غیرممکن است. همه این فناوری‌ها به تشخیص فوق سریع اشیا متکی هستند. شرکت ها برای این کار از آشکارسازهای نور استفاده می کنند. همانطور که اشیاء را با چشم تشخیص می دهیم. همانطور که نور بر روی آنها می افتد، آشکارسازهای نور نور را تشخیص می دهند و آنچه را که باید ببینیم بر اساس آن اطلاعات پردازش می کنند.

با این حال، آشکارسازهای نوری در شرایط بد، مانند محیط های گرد و غبار یا مه آلود، به خوبی کار نمی کنند. بنابراین دانشمندان ردیاب‌هایی ساخته‌اند که با نور معمولی آنطور که ما می‌شناسیم کار نمی‌کنند، بلکه با نور SWIR (موج کوتاه مادون قرمز) کار می‌کنند. آشکارسازهای نوری SWIR می توانند اجسام دور را حتی در آب و هوای بد شناسایی کنند.

با این حال، آشکارسازهای نوری SWIR بسیار دشوار و در نتیجه گران برای ساخت هستند. محققان دانشگاه گنت در حال حاضر موفق به توسعه آشکارسازهای نوری SWIR بهتر و ارزان‌تر شده‌اند.

برای این کار از نقاط کوانتومی استفاده کردند. ماده ای که برنده جایزه نوبل شیمی در سال 2023 شد. نقاط کوانتومی کریستال های بسیار کوچکی هستند که تولید آنها ارزان است. محققان دانشگاه گنت با استفاده از نقاط کوانتومی موفق به ایجاد سریعترین آشکارسازهای نوری SWIR در جهان شدند. این آشکارسازهای نوری نوآورانه می توانند نور را خیلی سریع و تنها در 4 نانوثانیه تشخیص دهند.

در آینده، محققان امیدوارند که آشکارسازهای نوری ایجاد کنند که در کمتر از یک نانوثانیه پاسخ دهند. در صورت موفقیت، نتایج می تواند گام بزرگی برای بسیاری از فناوری ها در جامعه ما باشد و می تواند در تجهیزات پیشرفته مانند اتومبیل های خودران و تشخیص چهره استفاده شود.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید