ترکیب منحصر به فرد از وحشتناکی و عظمت: وانت هیولا با موتور ۱۰ سیلندر

  • توسط: admin


موتورهای V-10 در وسایل نقلیه جاده ای چندان رایج نیستند، اما در یک زمان دو خودروساز بزرگ آمریکایی موتورهای V-10 را برای جایگزینی موتورهای V-8 در کامیون های سنگین خود توسعه دادند. این بدان معناست که حتی قبل از اینکه ب ام و، لکسوس و گروه فولکس واگن موتورهای V10 را برای خودروهای قدرتمند خود انتخاب کنند، آمریکایی ها این موتورها را به تولید انبوه رساندند.

به گزارش پدال، دوج اولین شرکتی بود که در سال 1991 یک موتور بنزینی V10 را تولید انبوه کرد. این موتور معروف Viper افسانه ای بود. علاوه بر این، دوج اولین شرکتی بود که از سال 1994 موتور V10 را در کامیون‌های پیکاپ قرار داد.

به گزارش پدال، اگرچه Viper زودتر معرفی شد، اما توسعه موتور V10 برای پیکاپ های رم در واقع قبل از Viper آغاز شد. این یک موتور 8 لیتری V10 با بلوک چدنی بود که از خانواده موتورهای مگنوم کرایسلر بود و برای پیکاپ های Ram 2500 و 3500 همراه با موتور دیزلی کامینز ارائه شد. این موتور نسبت به مدل دیزلی قدرت بیشتری تولید می کند، اما طبیعتا سوخت بیشتری مصرف می کند. موتور V10 مگنوم بین 300 تا 310 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن متر گشتاور در دوره تولید خود تولید می کرد. در طول فرآیند توسعه این موتور، توجه تیم توسعه Viper به آن جلب شد، اما از آنجایی که این نیروگاه بزرگ چدنی برای استفاده در خودرویی مانند Viper مناسب نبود، بلوک موتور توسط لامبورگینی به آلومینیوم تغییر یافت. که در آن زمان متعلق به کرایسلر بود. موتور V10 مگنوم در اواخر سال 2003 از پیکاپ های Ram حذف شد، اما پیکاپ اسپرت Ram SRT 10 از سال 2004 تا 2006 با موتور 8.3 لیتری V10 آلومینیومی Viper تولید شد.

از طرفی فورد موتور V10 خود را برای اولین بار در سال 1997 با نام تریتون معرفی کرد. این موتور که تا سال 2021 در حال تولید بود، در انواع خودروها از پیکاپ های سنگین گرفته تا وانت های سری E و حتی شاسی بلند Excursion استفاده می شد. این موتور عضوی از خانواده موتورهای ماژولار فورد بود و دارای همان پیستون و سوراخ سیلندر با موتور کوچکتر 5.4 لیتری V8 فورد بود، تنها با اضافه شدن دو سیلندر دیگر. زمانی که این موتور در سال 1997 با حجم 6.8 لیتر عرضه شد، 275 اسب بخار قدرت و 575 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد، اما با خروج از خط تولید، این اعداد به 362 اسب بخار و 624 نیوتن متر افزایش یافت.

موتور V10 مورد بحث جایگزین موتور 7.5 لیتری V8 فورد شد که از دهه 1960 مورد استفاده قرار می گرفت. حتی کمپینگ ها و اتوبوس های مدرسه ای که بر روی سکوهای فورد ساخته شده بودند نیز از این موتور بهره مند شدند. با این حال، موتور V10 تریتون بعداً با موتور جدید 7.3 لیتری V8 گودزیلا جایگزین شد که بسیار پیشرفته‌تر بود و نه تنها قدرت بیشتری تولید می‌کرد، بلکه مصرف سوخت کمتری نیز نسبت به موتور 10 سیلندر قدیمی داشت.

بنابراین، دوران پیکاپ V 10 سال است که به پایان رسیده است. با این حال، این دو موتور V10 آمریکایی آن طور که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفتند. مطمئناً، این موتورها مطمئناً جذابیت یک V10 سوپرشارژر مانند موتورهایی را که در لکسوس LFA یا پورشه کاررا GT دیده‌ایم نداشتند، اما در تعداد بسیار بیشتری تولید شدند و در صندوق عقب کامیون‌های غول پیکر کار کردند. ما دلتنگ موتورهای V10 خواهیم شد، خواه در صندوق عقب خودروهای سوپراسپرت یا اتوبوس مدرسه باشند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید